Jump to content

Styreproblemer og bensinmåler i ustand

staram

Recommended Posts

Hei!

Helt fersk båteier og nettopp handlet min aller første båt.

Jeg har ikke noe erfaring med det å ha båt men et sted må man starte.

Jeg har kjøpt en 1989 Searay 230cc.

Båten har en 5.7 Mercruiser.

Men jeg har noen problemer med båten.

1. Bensinmålern virker ikke.

Denne viser "tom tank" hele tiden og beveger seg ikke.

Syns det er greit å kunne vite hvor mye som er på tanken siden denne motorn er glad i bensin...

Hvor skal jeg starte feilsøk? Hva gjør jeg?

Jeg er langtifra noen mekaniker så jeg må ha ting inn med teskje ;)

2. Båten er helt ufattelig tung på styringa.

Jeg sliter med å vri om rattet om jeg så må bruke begge hender.

Vaierstyring. Ingen servo.

Noen som har noe tips her? Må styrewire byttes?

Håper det er mulig å få hjelp her på dette forumet :)

Wire kan du smøre opp. Sannsynligvis er det noen smørepunkter med smørenippel hvor du bruker fettpresse for å smøre opp.

Feil på tankmåler/ instrument kan være en løs ledning enten på displayet eller tankmåleren/giver. Demonter og se etter.

Tar du bilder og legger ut her, så er det langt lettere å forklare og å gi råd!

Velkomne til forumer og gratulerer som båteier!

Jeg har netop skiftet vandmåler på båden men tankmåler og vandmåler opererer efter helt samme principper:

Det mest sandsynlige er at du har en giver i tanken, der fungere med en flyder, der også er en variabel modstand. I Europa er modstanden i giveren 0 ohm ved tom tank og 180 ohm med fuld tank. I USA er den 240 ohm med tom tank og 33 med fuld.

Instrumentet er bare en måler, der viser modstanden i giveren.

Der er kun få fejlkilder:

1) Giveren er defekt

2) instrumentet er defekt

3) Der er ikke forbindelse mellem giver og instrument

4) Der er ikke strøm til instrumentet

For at fejlsøge skal du bruge et vanligt multimeter.

Start med at finde giveren og mål modstanden i den. Her får du en indikation om den virker.

Hvis giveren virker og giver et sandsynligt udslag på ohm-meteret, så test instrumentet. Find vejledningen til instrumentet og fjern ledningen fra instrument til sensor. Nu er modstanden uendelig høj og instrumentet bør herefter vise enten helt fuld eller helt tom (afhængig af om det er et US eller EU system). Forbind herefter ledningen fra instrument til jord i stedet for sensor. Nu er modstanden nul og instrumentet bør vise det modsatte af før. Hvis viseren ikke rører sig, så er instrumentet defekt.

Til sidst kan du tjekke om der er strøm til instrumentet og forbindelse mellem giver og instrument.

At skifte instrument tager en times tid og det koster kun 3-400 kroner for et nyt, så det er ikke en herregård.

Held og lykke!

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...