Jump to content

Tips til sommerferie svenskekysten 2014-Nøtterøy til Gøteborg?

Gabi

Recommended Posts

Kona har bestemt at vi skal ta vår Scand Baltic på tur langs vestkysten av Sverige i sommerferien! Jeg var ganske raskt enig! Vi har ei jente på 12 og en gutt på nesten 14. Vi marsjer mellom 13-16 knop, kan gå 18-19 om nødvendig.

Vi starter fra Nøtterøy og skal til Liseberg ved Gøteborg. Bruker 2-3 uker midt i fellesferien... Jeg har sett meg ut Sotekanal og M (f...glemte akkurat navnet...). Vi hadde sett for oss et par dager i uthavn og en dag i havn osv. Det jeg et litt skeptisk til er om det er plass i uthavn og havn. Er dockspot fortsatt aktuelt å bruke for å booke plass i havner? Har noen noen uthavner å foreslå på turen som kan være "ledige" midt i fellesferien eller er det ikke noe problem å få plass?

I havner ønsker vi både å se på litt kule ting men kanskje også litt shåpping og aktiviteter. Har dere noe å anbefale her?

Jeg har Navionics kart oppdatert i fjor. Er dette bra nok i år også? Har kartene blitt såpass bra nå at man kan stole på at det meste er med...?

Håper dere kan komme med noen tips!

Kjøp deg appen Havneguiden og les deg opp på havner og uthavner. Koster litt, men er veldig nyttig :-) Det er selvfølgelig et utall andre muligheter for uthavnligge enn de som er nevt der, men da har du et utgangspunkt.

Her er fra appen med gule prikker for hver registrerte havn med fasiliteter, vindretninger og innseilingstips ifht dybder o.l. på et lite stykke av svenskekysten:

bilde

Kk

For det store utvalget av uthavner anbefales permene fra SXK. Det er to permer med naturhavner, så har du akerplasser på vestkysten. Dessuten er det vel å anbefale å bli medlem av en av Norges største båtforeninger: SXK.

De nevnte byene er det lurt å holde seg unna, stappfullt og masse bråk. Da finner man roen på en SXK bøye eller på svai. Kanskje en ensom holme ?

Ole
S/Y Algol

Takk til dere for innspill så langt!

Jeg tenkte det var en smart ting å bli SXK medlem. Kan hende det kan være aktuelt å ligge på svai i en bøye. Greit å ha mulighetene åpne.

Men hva med dockspot bestilling i havner. Fungerer det eller har det gått over? Jeg har fått med meg å komme i havn rundt kl 10-11 er smart da det er størst sjans for å få plass.

En ting jeg også har tenkt på er å ikke planlegge ihjel turen. Vind, nedbør, mannskap og antall vinflasker må bestemme tidsbruken....

en fin rutt som anbefalles

Nordstrømmarna, Malø-strømmar

etter Lysekil, går du inn en liten bit i Gullmarsfjorden og sen sørover ved Lindholmen,

under broen ved røde pilen(17m) og inn Hålestrømmen, legg gjerne til ved Bassholmen

(museum; gamle trebåtet og motorer)

fortsett østerut og runde Flatøn og gå sørover mot Maløstrømmar.

syd på Flatøn ligger Handelsman Flinks butikk (Evert Taube!)....sen fra Maløn fortsetter du vest ut mot Gullhomen

og er tilbake på E6'en (hvis du ikke går inn til Elløs, der man bla bygger Hallberg Rassy)

bro.gif

S/Y Gunga Din

Jeg var langs svenskekysten i 2010 med gutta (da var de 5 og 10 år), og Gullholmen som har blitt nevnt over syntes vi var veldig flott. I tillegg til mange andre steder selvsagt.

Stedet som imidlertid gjorde "best" inntrykk og som jeg gjerne vil tilbake til igjen, er ikke langt unna Gullholmen: Kjerringøen. Det var et fantastisk sted syntes jeg:-)

Vaderøarna utenfor Fjallbacka er også et fint sted vi var innom men ikke fikk plass. Tror jeg kommer til å prøve igjen der iår.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Gunga din: Takk for fint tips! Jeg skal definitivt legge den inn som potensiell tur. Ser spennende ut!

Olews: Bra video da! Jeg synes det er spennende med litt varierende åpne og trange områder. Synd med gamle-brua, men skipet som kolliderte med brukaret var jo ganske stort. Nybrua tåler forhåpentligvis litt mer!

Dennrick: Stedene er notert! Kjerringøen legges spesielt på minne.

Jeg bør vel dra en liten planlagt ca-rute på plotteren som en guide-line og så får avsporinger fra den taes etter lyst og innfall.

Hele området mellem Lysekil og Marstrand er indrefileten af. Bohuslän. Efter min mening. Tråden om Svenskekysten er fuld af billeder og vil kunne give god inspiration.

Dockspot fungerer fint men koster ofter 2-3 gange mere end normalprisen - der i forvejen er urimelig høj mange steder - især i det nordlige område.

Vestkysten av Sverige er rangert som en av verdens ti beste steder for skjærgårdseilas. Jeg hukser ikke eksakt plassering. Været er kanskje eneste som hindrer topplasseringen ?

(eller at man ikke får plass på Väderöarna ? - se video fra Väderöarna i pinsen for etpar år siden, da fikk jeg faktisk plass)

Ole
S/Y Algol

Quantumduck/Gunga din/Olews; Väderöarna hørte jeg om fra en på jobben også. Helt fantastisk sa han, hvis det var fint vær og jeg fikk plass... Trådene om Bestkusten og div har jeg også fulgt med på så skal lese de også. Men veldig hyggelig å få konkrete tips til min tur.

MajorAndy; Lyskil til Marstrand skal studeres nærmere! Dochspot dyrt ja...men det jeg er litt engstelig for midt i fellesferien er om jeg klarer å få plass i hele tatt de gangene vi ønsker oss i havn på populære steder. Jeg er jo uten erfaring ennå så jeg blir nok mer erfaren etter turen!

Ref Väderöarna: Er det riktig det jeg har hørt at for å få plass, så er det lurt å komme dit i 09-10 tiden på formiddagen? Da er det etter hva jeg har hørt "båtskifte", og det er havnevakt som dirigerer litt ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vill du til Smøgen og samtidl kunne sove på natten......da kan du legge deg i Hasseløsund, nesten ved bron og gå bort til Smøgen og livet der, alternativt Kungshamn !

Vill du til Marstrand og ikke finner plass, da kan du legge deg på Koøn, finnes litt plasser der også

alternativt Nordøn, klubbhavn ved inre leia, der finnes alltid plasser og så tar du bussen ut til Marstrand

S/Y Gunga Din

Vill du til Smøgen og samtidl kunne sove på natten......da kan du legge deg i Hasseløsund, nesten ved bron og gå bort til Smøgen og livet der, alternativt Kungshamn !

Vill du til Marstrand og ikke finner plass, da kan du legge deg på Koøn, finnes litt plasser der også

alternativt Nordøn, klubbhavn ved inre leia, der finnes alltid plasser og så tar du bussen ut til Marstrand

Åstol er et fint alternativ til Marstrand, men noe ganske annet. Idyllisk, lite og uten noen særlig mulighet til shopping.

@dennrick: ja, i havna på Vaderøarna er det "båtskifte" på formiddagen. Benytter man ikke sjansen til å gå da er det sannsynlig at man må vente til neste formiddag, medmindre man er flink til å opparbeide entusiasme for omrokkering og forhaling hos alle naboene. Havna blir stappet proppfull, og oppsiden da er jo at det fort vekk kan være plass når man ankommer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...