Jump to content

Tips til sommerferie svenskekysten 2014-Nøtterøy til Gøteborg?

Gabi

Recommended Posts

Åstol er et fint alternativ til Marstrand, men noe ganske annet. Idyllisk, lite og uten noen særlig mulighet til shopping.

absolutt.........

du har også Dyrøn med 2 havner og Klædesholmen heller ikke langt vekk, men litt 'too far' for å kunne ta gummibåten til Marstrand!

sør Marstrand innen Gøteborg, så finnes flere havner...................Kællø-Knippla, Rørø (barnevennligt, sandstrand!), Hyppeln,Hælsø,

Bjørkø mfl

Vinga er ett must !!! men liten havn

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Takk alle sammen for supre tips!Väderöarnas innseiling skal sjekkes.

Vi skal tenke litt på om vi skal ligge i Gøteborgs eller nærliggende som foreslått. Kan godt hende vi spanderer på oss en natt eller to, tipper fruen bestemmer det...!

Det å rigge oss til i vaktskiftetid i travle havner har vi ikke gjort før. Så vi må nok belage oss på å bomme litt her kanskje. Vi får da heller improvisere litt og snakke sammen om at slikt kan skje i forkant så vi ikke begynner å kjefte på hverandre jeg og kona... Alt må øves, men vi er på tur for å kose oss og oppleve ting så vi får ha det i fokus. Båten har også både bau- og aktertruster så finmanøvrering i havn skal vel gå bra da håper jeg.

Innkjøp av papirkart for Koster og sørover må gjøres og så sette opp en foreløpig plan for reisen. Legge inn noen alternative ruter her og der og tenke litt på hva vi har lyst å se og oppleve på hhv turen ned og turen opp. Men vær og vind vil nok uansett styre mye.

Dette med å snakke godt sammen om bord er viktig. Det er vanskelig for den annen part å være tankeleser :-) Vi minner hverandre på det når vi skal inn i trange og travle havner: snakke tydelig til hverandre, og ta oss nødvendig tid. Hadde en episode for et par år siden hvor vi skiftet plass i en havn, og konemor sto på dekk klar med tau for å gå i land, før hun oppdaget at jeg bakket inn og skulle ha hekken mot brygga. Så det som er opplagt og selvfølgelig for kapteinen er ikke nødvendigvis det for mannskapet :-)

Veldig sant....

Kona mi er veldig snartenkt og klartenkt, men et problem oppstår når hun da kommer med 4-5 alternative løsninger samtidig som jeg holder på å tenke på hennes første alternativ 1 ennå.... Og jeg hadde jo egentlig tenkt ut en strategi selv også...For det er jo mye å tenke på ved tillegging, vindretning, strøm, hvor har nabobåten dreggen sin, hva driver den andre båten med på vei rett mot meg etc... Så jeg prøver å si at vi skal dit og gjør klar tau og fender. Og så prøver jeg pent og forsiktig å fortelle at bare vent til jeg gir en ny kommando. Men akkurat det må vi trene mer på...Sønnen min er litt enklere sånn. Hvis jeg bet han om å gå foran i baugen og finne frem tau og vente så gjør han det. Og når jeg sier at han skal gå iland og gjøre fast tauet så gjør han det.

Men jeg og kona er blitt enige om nå at jeg skal gi klare beskjeder. Så får hun kanskje bli litt mer tålmodig hvis jeg ikke sier noe på en liten stund, fordi det er da jeg tenker og planlegger og da trenger jeg noen sekunder i fred og ro...

Lav fart, godt med fendere så kan det ikke gå mer enn litt galt.

Husk at før eller siden hopper girvaieren av eller ryker og revers virker ikke! Da hopper båten forover istedet for å stoppe. Det har skjedd med proffer som Nesoddferja med tragisk utgang for noen år siden så det kan skje den beste.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...