Jump to content

vibrasjon i tmd 30 på tomgang

båtløskar

Recommended Posts

Har hvert ute en tur med båten idag da jeg hadde kjørt en times tid slakket jeg av og kastet anker før jeg merket ganske mye vibrasjon i hele båten. Dette er på tomgang med motor i fri motoren ligger da på ca 700 rpm og det rister i alt. Øker jeg gassen litt til ca 900 så er det ingenting. Noen tips på hva som kan være galt?

Har sett litt på forumet her at det kan være motorlabber og vibrasjonsdempere men det har bare hvert med motor i gir og litt turtall. Hos meg oppstår problemet når båten ligger i fri og på tomgang. Kan det ha løsnet en skrue som gjør at den går ekstra sakte på tomgang? Hva er vanlig tomgang på disse motorene?

... på tomgang med motor i fri motoren ligger da på ca 700 rpm og det rister i alt. Øker jeg gassen litt til ca 900 så er det ingenting.

Jeg prøvekjørte for noen år siden en NB800 med TAMD31 som hadde tilsvarende problem. Motoren/båten slo/ristet på tomgang i fri, men ved å gi litt gass så forsvant ristingen. Båten måtte på land og det ble byttet noe på propellaksel - regner med det var hylsa som er rundt aksel i skroggjennomføring og problemet løst. Det ble ikke handel så jeg husker ikke mer detaljert hva som ble gjort.

Tomgang på TMD30 skal ligge på 650-750 omdreininger iflg manualen.

Har tilsvarende motor selv. Den rister litt, men det synes jeg den skal få lov til :lol:

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Tomgang på TMD30 skal ligge på 650-750 omdreininger iflg manualen.

Har tilsvarende motor selv. Den rister litt, men det synes jeg den skal få lov til :lol:

hehe det skal den selvfølgelig få lov til men ristingen jeg snakker om kan minne mer om et helt ok jordskjelv :P vil båten riste pga feil på akslingen når båten ligger i fri? kjenner ikke noe vibrasjon når akslingen går rundt ( med turtall på 750-800 rpm ca=

Det kan være lekkasje på ett dyserør slik at den ikke tenner skikkelig på en sylinder når den slippes ned på tomgang, eller feil på ei dyse. Det rister ofte godt hvis den ikke tenner på alle. Løsne på et og et dyserør mens den sviver på tomgang. Hvis den ikke blir verre på ett av rørene er det denne dysa eller røret som lekker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...