Jump to content

Trenger hjelp til kjøp av båt

Mette

Recommended Posts

Er kommet igang med kjøp av båt og har sett meg ut 4 båter jeg ønsker å kjøpe.

Alle er av samme modell merke og omtrent samme årsmodell. Det er fire 26 fot snekker og som befinner seg omtrent like langt ifra meg. Tar meg ca 2 timer en vei. 3 av de er helt lik i farge og interiør, mens den ene har en annen lysere farge.

Det jeg trenger hjelp av fra dere til, er prisen...

2 av båtene har lagt seg på 180 000 og de to andre på 160 000 og på 168 000.

Den billigste på 160 000 står på land og trenger en god vask og polering. Videre må det skiftes pakkboks (litt usikker på hva det er) selger skriver videre at prisen på pakkboks ligger på mellom 1000 og 2000 kr. Batterier kunne kjøpes for en liten 1000 lapp pr stykk i butikk skriver han.

Den andre på 168 000 er godt tatt vare på av en eldre mann som er mekaniker og har vært nøye på oppfølgingen av motor og service. Her har jeg spurt om det er mulig å synke prisen og fått svar tilbake at om jeg kommer med et fornuftig bud så skal han vurdere det seriøst.

Den ene på 180 000 spurte jeg og om muligheten til å synke prisen. Svaret jeg fikk tilbake var at de egentlig håper den ikke selges før høsten , først da var det en mulighet at prisen ble satt ned.

og den siste på 180 000 har svart at han uansett ikke kommer til å selge den, dersom han ikke får 180000.

Derfor føler jeg mest å gå for den på 168 000 kr. Men ønsker ikke å komme med ett frekt bud og trenger litt hjelp og råd på hvordan jeg skal tenke ved budgiving av 1985 modell cabincruiser. Jeg har pengene klar og trenger dermed ikke å søke om lån eller noe annet som trekker tid.

Hvis det er den som ligger ute på finn i Urangsvåg, så denne meget ryddig ut om bord. Sjelden en ser en så rein og fin motor på en -85 modell! Og høres ut på deg som om eier er den mest fornuftige og seriøse selgeren. Ting som ny kalesje, ganske nye batterier etc vitner om at det er en kar som holder båten oppdatert. En ny kalesje er vel verdt en 10-15.000,-

Vil tro at de fleste som legger ut båt på finn har litt å gå på når det gjelder pris nå for tida. Skal være kjøpers marked.

Hvis du byr 160.000,- kan han umulig bli fornærmet.

Jeg er enig i din vurdering, utifra det lille jeg vet herfra. Har du link til annonse evt finnkode, så er det lettere å mene noe mere. Jeg ville startet med å se på hvor mye penger du kan legge på bordet, så trukket fra det du vet du må kjøpe i tillegg, og så trukket fra 10% til, og kanskje gitt det som bud. Båtplass hadde du kontroll på? Hva med opplagsplass?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg er enig i din vurdering, utifra det lille jeg vet herfra. Har du link til annonse evt finnkode, så er det lettere å mene noe mere. Jeg ville startet med å se på hvor mye penger du kan legge på bordet, så trukket fra det du vet du må kjøpe i tillegg, og så trukket fra 10% til, og kanskje gitt det som bud. Båtplass hadde du kontroll på? Hva med opplagsplass?

Ettersom jeg har solgt en bil for så å ha kjøpt meg en mindre bil, har jeg penger tilgode. Ønsker ikke å bruke alt da jeg holder på å pusse opp huset i tillegg.

Jeg håper å kunne kjøpe en Nidelv for rundt 150 000 - 160 000 og kan strekke meg litt lengre. Derimot synes jeg 180 000 er litt for mye for denne årsmodellen (siden de er så pass gammel) men jeg har i teorien råd

Personlig ville jeg tatt den til 168 000,- og brutet ned visst det var noe små rusk her og der...

er den jeg har magefølelse for og :) men usikker på hva som er godkjent å by på denne. Skal jeg tenke i prosenter og å være forsiktig med å komme med skambud, eller skal jeg bare slå til.

Kjenner en som fikk nesten 200 000 i avslag på en båt i vår. Men så var det en båt i mye høyere prisklasse og ;) dermed er kanskje prosenter det beste å tenker!?

Hva er opplagsplass?

Jeg har plass i naustet og flytebryggen noen meter nedenfor meg ja (gratis igjennom foreldre)

Om opplagsplass er det samme som vinterlagring har jeg stor parkeringsplass og hage som jeg kan lagre den over vinteren. Men har tenkt mye på det at den har kalesje og dermed kanskje ikke tåler tyngden av evt snø.

Det som kan skille litt mellom disse båtene er alder på utstyr og utstyrsnivå. Her blir det fort noen tusen som selger ikke får direkte igjen, men som kan være verdifullt for deg og bruken av båten. Dieselvarmer (kostnad med montering 10-15000), Kartplotter med ekkolodd (verdi på nytt utstyr fort 10 000 inkl montering) og ankervinsj (kostnad med montering 20-25 000 kr). Sjekk tilstand og alder på dette utstyret. Og selvsagt betyr vedlikehold av motor alt. Få med deg en motorkyndig når du skal besiktige. Flotte båter! Egen erfaring. :-)

Jeg ville også gått for de som har skai i akterkabin og ikke teddyfor (tror det var orginalt for disse modellene).

Et tips: Disse båtene har en vanlig svakhet og det er lekkasje i rorgjennomføring. Sjekk akkurat det. Ikke dyrt å skifte, men båten må på land.

Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Den til 168 er vel den eneste som har dieselvarmer i utstyrslista.

dette trenger dere uansett, så det er et pluss, men kan være noe

tretti år gammelt røkkel som må skiftes :-)

Båt er som hestespill, ikkje raskeste, men sannsynligvis sikreste

veien til fant..

Kan du skru litt er det ikke allverdens å skifte denna pakkboksen, dette

bør kanskje gjøres på alle båter som er tretti år om det ikke er gjort før..

samtidig står jo denne båten på land slik at du får studert den under før

dere legger ut på de syv hav, det er en fordel..

bud innenfor 20 til 40 prosent mindre enn forlangende er ikke frekt eller skambud

i mine øyne, og jeg råder deg til å gå lavt ut og informere om at du har pengene..

Masse lykke til med kjøp og båtliv uansett hvilken det blir :-)

Pass på å spørre om det er/har vært skader på skroget,slike ting kan være dyrt å fikse.

Pass også på å kjøre motor på full belastning over en lengere periode,for å sjekke om kjøling virker som det skal,dette kan være DYRT å reparere.

Se også etter unormal røyk/evt. farge på røyk fra eksos,her kan man avdekke evt. feil på motor.

Olje/diesel i kjølen avslører lekkasjer fra motor,hvordan er diseltank vedlikeholdt?

Unormale vibrasjoner i båten under gange,kan avdekke feil på aksel/propell.

Sjekk at alt det elektriske fungerer,og at det ser ryddig ut,er det en spagetti av kabler,blir feilsøking et mareritt,sjekk om det foreligger ett koblingskjema.

Løft på puter/tepper og se etter spor av fukt.

Selv om man er mekaniker er ikke det ensbetydende med at man er flink,nøye med vedlikeholdet.

Kunne sikkert komme med 10 000 andre ting som bør sjekkes,men dette er nå en liten start som omhandler kanskje de dyreste feilene.

Vil du ikke bruke mer enn 150-160 000,- hold deg til det,du kommer garantert til å havne på opp mot 180 000,- innen du har kommet deg igjennom første sesongen,presenninger,båtstøtter,o.s.v,o.s.v.

Uansett hvor godt vedlikeholdt båtene er,må du nesten regne med at det dukker opp noe påkost.

Det er brukt og gammelt.

ps.dette er ment som veiledning og kommer etter egene erfaringer,ikke la deg "skremme".

Når du er på vannet i størkent vær og du kjenner friheten med å være i egen båt,er det verd hver enste krone og hvert eneste "grå hår".(ikke at jeg antyder at en dame har grå hår altså...det tør jeg ikke ;)

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Både den til 160k og den til 168k ser bra ut.

168k:

Pluss: ny kalesje, varmt vann, strøken motor ser det ut til.

160k:

Pluss: strøkent treverk, nye puter/stoler ute.

Den til 160k har ikke bilde av motoren så det er ikke så lett å gjøre en overfladisk vurdering av denne, men den kan jo også være i god stand.

Min magefølelse sier den til 168k pga eid av mekaniker. Denne har også varmtvann og ny kalesje (koster minst 15 000 ny). Selv om putene ute er av eldre årgang ser de veldig godt holdt ut. På sikt kan du ev bytte ut disse med det er det ingen grunn til slik de ser ut nå.

Ang pris så er det pr nå 12 stk Nidelv 26 på finn. De du har plukket ut er i nedre prisleie og er nok derfor priset ganske ok. Men det er kjøpers marked så noe pruting regner nok selger med. Jeg ville lagt inn et bud ca 10% under forlangende, dvs 150 000,-

Det er ingen som blir forbanna over å få et bud de mener er for lavt. Det er helt vanlig i kjøpssammenheng av brukte ting. Husk at det er markedet som bestemmer hva båten hans er verdt, ikke det han selv mener den er verdt. Etter et bud kommer det et motbud fra han så får du avgjøre om du vil godta det eller komme med et nytt bud.

Solgte f.eks en bil i ettermiddag og jeg kunne sagt på forhånd hvordan det ville gå. La ut bilen til 8000. Kjøper bøy 5000. Jeg sa at den kunne gå for 7000, men ikke noe mindre... Så sa han 6000 og jeg sa OK!

Kk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...