Jump to content

Trenger hjelp til kjøp av båt

Mette

Recommended Posts

Tusen takk alle sammen :)

VELDIG fornøyd med båten. Den var god tatt vare på og har hatt god vedlikehold. Forelsket meg helt i denne båten :) selger gjor kjøpeprosessen behagelig med å ta seg god tid til både vise og forklare. En liten båttur fikk vi og, for å kjenne på hvordan den var i sjøen.

Jeg fikk denne for 160 000 og følte ikke for å prøve å prute den noe mer ned. For denne båten er så flott at de sikkert kunne solgt den til noen andre for mer enn 168 000.
bilde

Gratulerer med som båteier. En meget ren og pen båt. Alltid bra når motorrommet ser slik ut :)

Du vil oppleve at det der også blir hytte ved strandkanten. Mine foreldre drar stadig ned i båten, 500 meter fra der de bor, og lager seg middag ombord.

For å lage en ekstra luksus ombord, med tanke på overnatting, så anbefaler jeg at du lager spilebunn under de faste sengeplassene. -om det ikke allerede er der. Det blir mykere å ligge på og aller viktigst, bedre lufting under køyene/madrasser. Det gir en tørr seng og mindre kondens.

I skrivende stund overnatter jeg i båten, ved egen brygge. Trenger ikke alltid reise noen plass. En svarttrost sitter i et tre rett ved, synger som en kanarifugl. Blankstille på fjorden siden floa nettopp nådde sin topp. Herlig avslappende.

Velkommen inn i det herlige båtlivet!

Tusen takk :) Ja vi har spist middag to dager på rad i båten nå. Tar oss en liten båttur først og så legger til for å lage middag. Utrolig koselig :) Til helgen skal meg og min datter overnatte. Det blir en ny opplevelse. Kommer bare til å ligge ved bryggen slik som deg ;) trenger jo ikke å kjøre ett sted nei :D

En sånn båt er jo hytte på sjøen :yesnod: Så du trenger ikke kaste loss for å nyte båtlivet!

Blir nok masse fine minner for deg og ungene framover, og viktig at de også blir fortrolige med båt og sjø. Så ta det med ro og gradvis utvid radius etter hvert som dere blir bedre kjent med båt og området dere ferdes i :smiley: Høres fornuftig ut slik du forteller.

Båtturen i dag var rett og slett god øving og jeg måtte holde tungen beint i munnen. Bor rett ved en seilklubb og i dag var det tydeligvis rett vins og vær til å ha seilbåtkurs. Ett drøss med barn og voksne i små seilbåter, større seilbåter og seilbrett som gjor det litt vanskelig å komme ut av sundet (mye skjær og skvalpeskjær på vei ut). Uvant å lese den stadige forandrende kursen på de og å manøvrere min båt forby alle sammen. Men vi kom oss igjennom både ut og hjem igjen. Måtte kjøre sakte og med mye stopp og vent. Klarte oss egentlig veldig bra. I dag gikk det på første forsøk å legge til ved bryggen og. Godt med fremgang..

-ofte drar jeg på helgeturer, men trenger ikke dra så langt. En times seilas, og jeg kommer til en finfin gjestehavn.

Men det er viktig å bruke båten så den ikke gror ned under vannlinja også :)

Du har sikkert begynt å få inn i fingrene manøveren for å komme inntil egen brygge. Etterhvert vil du erfare at vindretningen kan kødde det til, og du må ha et nytt forsøk :) så skal du legge til på andre brygger, en og annen bås, bakke deg inn etc. Øv på din egen brygge, kjenn hvordan båten oppfører seg, hvordan propellen tar. Det er mye fin teori og videoer om slikt.

Supert :) tusen takk. Gruer meg alltid for å legge til på bryggen da det er så grunt der. I går var det 0,5 dybde og i dag var det 0,8... så jeg har ikke så mye å gå på om jeg kommer inn feil. Prøver å holde støkurs med lav fart -bauen mot bryggen. og så bakke kraftig når jeg er i posisjon. Min datter hopper i land med tau. Hadde nok ikke klart det alene :) i såfall burde jeg hatt taket nede og hatt tauet klar.. går sikkert det og :)

Om tillegging, og å gå ut fra kai:

Generelt, merk deg vindretning før du begynner manøveren. Det ser du gjerne på ditt eget flagg, vimpler i nærområdet, løvtrær på land. Vinden kan være til god hjelp, utnytt den. Så, særlig ved tillegging, benytt deg av "siget" i båten. Ikke stress. Bruk så lite motorkraft som mulig. Litt for mye gasspådrag fremover fører ofte med seg et kraftigere gasspådrag bakover. La båten sige!

Men må du bruke motorkraft , så må du.

Vet du hvilken vei propellen din går ? ( det kan du se på akslingen også)

Er den høyreroterende når du går fremover, så er den naturligvis venstreroterende bakover. Det medfører at båten/ hekken trekker seg svakt mot babord når du går bakover. Dette er topp å utnytte.

Det betyr igjen at det er lettes å fortøye med babord side mot brygga.

Motsatt om propellen er venstreroterende fremover.

Så, slik du ligger fortøyd på bildet, og den er høyreroterende, då vil båten faktisk trekke seg inn mot brygga når du skal stoppe den i å sige lenger frem.

- ha gjerne lange tau til fortøyningene. Ikke noe i veien for å ha tau som er minst like lange som båten.

Da kan du eller mannskapet gå iland med begge tauene samtidig , i en hånd, uansett om man stiger iland akter, midtskips eller fra baugen.

Da går det raskt å sette fast tauet midlertidig, for så å justere etterpå .

Om tau: tykke tau er bedre å jobbe med enn tynne. Tynne tau gnager i hendene.

Om det blåser, vær varsom med å dra direkte i tauet for å få båten inntil brygga. La det gå gjennom en pullert først.

Ser ut som du, ref bildet, må knyte fast rundt en bjelke på brygga. Vurder om du ikke heller skal montere bryggepullert. Da blir det lettere å fortøye raskt. Billig og enkelt alternativ er å knyte en halvmeter tykt tau som en løkke rundt bjelken, og så setter du fortøyningstauet fast i denne i stede. -men bryggepullert er lettest.

Hei.

å legge til får du fort dreisen på etter litt øving. det som er viktig er at du ikke blir for passiv og har for lav fart, for da har du dårlig styring.

Jeg legger stort sett til alene selv når barna er med. Gjør som en over her nevnte ang lange tau som du holder når du går av båten og legger til longside.

I havna har jeg har montert en bryggefender midt på innerst i båsen:

bilde

Da kan jeg gli helt inn med baugen uten å være redd for at den dunker i brygga.

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Har du båten rett ved Bergen Seilforening, skjønner jeg at det er litt knotete å komme seg ut mens det krysser seiljoller og større båter utover.

Ta en tur over til seilforeningen, og spør om du kan være med ut en tur, bare for å forstå hvordan seilbåtene fungerer.

Men egentlig er det jo bare å gjøre som du gjorde, ta det med ro utover, og ta tiden til hjelp. Er det en fersk skipper ombord i en seiljollle/bpt kan det hende det er vanskelig for ham å vente bak deg, men de lærer etterhvert seilerne også.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Har du båten rett ved Bergen Seilforening, skjønner jeg at det er litt knotete å komme seg ut mens det krysser seiljoller og større båter utover.

Ta en tur over til seilforeningen, og spør om du kan være med ut en tur, bare for å forstå hvordan seilbåtene fungerer.

Men egentlig er det jo bare å gjøre som du gjorde, ta det med ro utover, og ta tiden til hjelp. Er det en fersk skipper ombord i en seiljollle/bpt kan det hende det er vanskelig for ham å vente bak deg, men de lærer etterhvert seilerne også.

Har båten liggende innerst i sundet der. Nærheten av Ådlansbroen :) Så må forby Hjellestad seilforeningen for å komme ut og inn igjen. Var veldig mange unge utpå (8-12 år ca). I tillegg var det ett par store seilbåter og seilbrett. Mye på en gang for en nybegynner :D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...