Mette Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Pass på å spørre om det er/har vært skader på skroget,slike ting kan være dyrt å fikse. Pass også på å kjøre motor på full belastning over en lengere periode,for å sjekke om kjøling virker som det skal,dette kan være DYRT å reparere. Se også etter unormal røyk/evt. farge på røyk fra eksos,her kan man avdekke evt. feil på motor. Olje/diesel i kjølen avslører lekkasjer fra motor,hvordan er diseltank vedlikeholdt? Unormale vibrasjoner i båten under gange,kan avdekke feil på aksel/propell. Sjekk at alt det elektriske fungerer,og at det ser ryddig ut,er det en spagetti av kabler,blir feilsøking et mareritt,sjekk om det foreligger ett koblingskjema. Løft på puter/tepper og se etter spor av fukt. Selv om man er mekaniker er ikke det ensbetydende med at man er flink,nøye med vedlikeholdet. Kunne sikkert komme med 10 000 andre ting som bør sjekkes,men dette er nå en liten start som omhandler kanskje de dyreste feilene. Vil du ikke bruke mer enn 150-160 000,- hold deg til det,du kommer garantert til å havne på opp mot 180 000,- innen du har kommet deg igjennom første sesongen,presenninger,båtstøtter,o.s.v,o.s.v. Uansett hvor godt vedlikeholdt båtene er,må du nesten regne med at det dukker opp noe påkost. Det er brukt og gammelt. ps.dette er ment som veiledning og kommer etter egene erfaringer,ikke la deg "skremme". Når du er på vannet i størkent vær og du kjenner friheten med å være i egen båt,er det verd hver enste krone og hvert eneste "grå hår".(ikke at jeg antyder at en dame har grå hår altså...det tør jeg ikke ;) Hehehehe måtte le godt av den siste der ;) Takk for masse gode råd :) dette tar jeg med meg... Her er dialogen mellom meg og selger på båten til 168 000 Meg: Hei. Jeg vurderer å kjøpe en slik båt som dere selger. Er på jakt etter en god familiebåt som kan brukes både på korte og lange turer. Vi er 2 voksne og 2 barn. dermed er denne størrelsen akkurat hva vi ser etter. Er båten reparert etter en grunnstøting tidligere? Er det noen skader på skroget (bobler eller lignende) og har båten noen lekkasje? Hvilket årstall er motoren fra? Hva med vedlikehold..? ser at det er blitt kjøpt inn litt nytt de siste årene. Er det noe mer som har blitt oppgradert? Mvh Mette ... 3 dager Ove ..... Hei aldrig grunnstøt,ingen skader bobler el,båten er eiet av min svigerfar som har holdt båten i tipp topp stand. Alt som har vert noe som helst å utsette på er skiftet før det hadde trengtes. Han er mekaniker og har jobbet med motorer i en mansalder så motoren er alle servicer og vel så det fulgt.Motor er fra den var ny 1985 mod.Han er nå redusert pga slitasjer i armer og skuldrer så han ser sin bergrensnig i henhold til vedlikehold fremover.Han hører og veldig dårlig så derfor hjelper jeg han med salget. Båten er i bruk gjevnlig og sist sommer på 14d ferie. mitt mob nr xxxxx vist det skuler være noe dere lurer på. Båten bør ses dan den er i særs god stand. 2 dager meg Hei. Tusen takk for svar :) Ser jeg må kjøre i ca 2 timer for å evt komme å se på båten. Men kjenner jeg er veldig interessert i denne type båt. Er det en mulighet for å gå ned i prisen på denne? Mvh Mette ...... 19 timer Ove .... Båten er i tipp topp stand , men kom med et fornuftig bud så skal vi vurdere det seriøst.. Det fleste lignende båter ligger som oftest over prisen vi har satt så må være noe i nærheten. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 La inngangsbudet være ca 10% under antydet pris, men by heller 151 enn 149. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
KongKing Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Vil du ikke bruke mer enn 150-160 000,- hold deg til det,du kommer garantert til å havne på opp mot 180 000,- innen du har kommet deg igjennom første sesongen,presenninger,båtstøtter,o.s.v,o.s.v. Ikke la deg skremme av de som sier at alt kommer til å bli så dyrt. Det er klart du kan være uheldig, men det går faktisk an å ha et billig båthold også. Jeg har hatt min Nidelv 24 i 9 år og de første 4-5 åra brukte jeg penger på 2 stk batteri, olje og filtre og bunnstoff + poleingsmiddel. Båtstøtter og stativ til presenning kjøpte jeg brukt for et par tusen og presenning på maritim til 6-700 spenn. Det MÅ ikke koste all verden å ha båt, men det KAN koste mye om du er uheldig og møter på murphy... Ta ting og innkjøp litt etterhvert. Jeg har en gammel varmer i min båt som fusket. Kunne sikkert kjøpt en ny til 15000. Droppa hele skiten og bruker parafinblusset på kokeapparat som varmer. Funker som bare det :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Mette Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Ikke la deg skremme av de som sier at alt kommer til å bli så dyrt. Det er klart du kan være uheldig, men det går faktisk an å ha et billig båthold også. Jeg har hatt min Nidelv 24 i 9 år og de første 4-5 åra brukte jeg penger på 2 stk batteri, olje og filtre og bunnstoff + poleingsmiddel. Båtstøtter og stativ til presenning kjøpte jeg brukt for et par tusen og presenning på maritim til 6-700 spenn. Det MÅ ikke koste all verden å ha båt, men det KAN koste mye om du er uheldig og møter på murphy... Ta ting og innkjøp litt etterhvert. Jeg har en gammel varmer i min båt som fusket. Kunne sikkert kjøpt en ny til 15000. Droppa hele skiten og bruker parafinblusset på kokeapparat som varmer. Funker som bare det :-) Kk Takk takk :) Jeg får være forbedret på store utgifter og heller bli positivt overrasket. tenkte jeg skulle spørre selger om de hadde krybbe (båtstøtter) jeg kunne få med (for vinterlagring i hagen min) så får jeg bruke sommeren og høsten til å finne presenning. videre sparer jeg inn penger der jeg kan spare :) gratis båtplass og vinterlagring kommer godt med. Så kan jeg heller betale ett par tusen for å få løftet båten ut og inn av sjøen. vedlikehold av skroget skal jeg klare å ordne selv, men alt det elektriske og motor får jeg ta fagfolk på :) Tror jeg har bestemt meg for hvilken båt jeg kjøper nå ja :) og håper jeg finner noen som kan være med meg ved evt kjøp. TUSEN takk for god hjelp alle sammen. Hva skulle jeg gjort uten dere :) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Må lage hentetråd og holde oss orientert nå da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Prøv deg på rundt 145000. Det er kanskje for lavt for å få båten, men ikke så lavt at selger bør bli fornærmet. Så får dere jobbe dere oppover til begge er fornøyde. Det at han sier han vurderer lavere bud allerede før du har sett båten lover godt. Lykke til med båtkjøp og båtliv!! Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Mette, sier til han (168.000) 160.000 + 2 dagen opplæring fra han. Tidliger har du forklart du veit ikkje mye om båt og mekanik.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Mette Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Mette, sier til han (168.000) 160.000 + 2 dagen opplæring fra han. Tidliger har du forklart du veit ikkje mye om båt og mekanik.... haha... skal jeg spørre om han kan gi meg 2 dagers opplæring? ;) hehe nei, han skal få slippe det.. Nei, jeg kan ikke så mye. Men jeg lærer hele tiden underveis :) har alt funnet ut mye nytt som jeg ikke visste om fra før. mye igjennom dette forumet og selvfølgelig igjennom google og nettsider jeg har funnet der. Koser meg med ny kunnskap. og selv om jeg kan lite til ingenting -så føler jeg meg dumdristig nok til å hive meg utpå dette ;) tror nok jeg kommer til å lære MYE det neste året. Både igjennom motgang og medgang :) gleder meg Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Gjør det! Hiv deg utpå. Synes du er tøff og viser guts. Lykke til! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Olepo Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hei! Alltid en spennende prosess med båtkjøp ! Ut ifra annonsene og det du forteller ville jeg konsentrert meg om den til 168k. Oppgraderingene tyder på at nåværende eier har tatt vare på båten og vært opptatt av at ting skal være i orden. Dette er et stort pluss . Prutingsmonn er alltid vanskelig, det kommer naturligvis også an på hvordan båten er priset i utgangspunktet i forhold til sammenliknbare båter på markedet. Kan vel kanskje virke som om denne ligger litt i nedre sjikt, til tross for at den trolig er i god stand. Hvis selger i utgangspunktet har lagt seg lavt er det naturligvis mindre rom for prisreduksjon. Synes du har gjort en god jobb innledningsvis med å spørre om selger er åpen for bud, det er alltid en god start. Jeg ville imidlertid ikke lagt inn noe bud før du har sett båten. Lave bud pr tlf/sms/e-post i en tidlig fase virker upersonlig og useriøst. Jeg ville derfor reist og sett på/testet båten og prøvd å få til en god dialog med selger. Hvis du liker båten og har den rette følelsen ville jeg åpnet med et bud på rundt 150+, da er det det nok gode muligheter for at dere blir enige. Husk at det kan være verdt å betale noen tusenlapper ekstra for et godt eksemplar, og hvis det er en bra båt til en god pris bør du ikke vente for lenge. Kjedelig om noen kommer å snapper den foran nesa på deg, eller at det blir en budrunde som presser prisen opp. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Hei Mette, gratulerer med en flott hobby! Og pengesluk;-) Å ha en eldre båt og motor er det samme som å stå og kaste penger ned i et hull i vannet - og du er helt avhengig av å kunne gjøre det meste av vedlikehold, service og reparasjoner uten å bruke verksted. Derfor vil jeg anbefale deg å ikke se deg blind på inngangsprisen - det er hva det koster deg å ha og dermed kunne bruke båten som du må vurdere. Les gjerne tråden til Erlend Sand her - og det er en båt med ENKEL motor (= billig motor). Fargene på stoff mm spiller liten rolle når båten ligger ubrukelig i månedsvis. Prøv alle båtene. Ikke by på noen før du har en grundig vurdering av maskin + teknisk Du har tid til å gå glipp av et kjøp. Du har ikke lyst til å kjøpe en problembåt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Få med deg en kyndig til og sjekke teknisk tilstand. Pruting med saklige argumenter er mere effektivt enn skambud.40% avslag er skambud! Den beste båten er ofte ikke den billigste på nettet. Båthold trenger ikke være spesielt dyrt, selv om enkelte bruker astronomiske summer hvert år. Har tapt adskillig mere på bil enn på båt de siste tiår. Kunnskap er gull verd og gammel båt krever litt egeninnsats. Opplagsutstyr får man for en billig penge på Finn. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hei Mette, Hvordan går det med båtkjøpet? Mvh, Festina Lente Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 På to av båtene er "annonse satt passiv" og "solgt" .. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dude Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Her må helt klart Mette på banen med oppklarende info til oss :-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 På to av båtene er "annonse satt passiv" og "solgt" .. Kanskje hun har blitt så skremt av alle våre skriverier om mulige reparasjoner at hun til og med har kjøpt en delebåt... Sitér dette innlegget Link to post
Mette Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Hei hei :)Det ble nok båtkjøp på meg ja ;) Jeg gikk for denne "http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48541598" og den står trygt og godt fortøyd nede ved naustet. Håper jeg får mange fine sommeropplevelser på den sammen med barna. Jeg er retten og sletten forelsket i båten.. Holder på å øve meg på å håndtere den. ;) er jo fersk på båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Gratulerer med båt. Håper den gir dere mye hygge! Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Gratulerer så masse med båten Mette :-) Så får vi bare krysse fingrene for en solrik sommer vestpå så vi får brukt båtene mest mulig :-) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 (redigert) Gratulerer med båt! du kommer ikke til å angre. båtferie med barn er toppen av lykke :-) Fikk du pruta den noe da? Kk Redigert 15.Juni.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Gratulerer! Ser ut til å være en veldig flott og velholdt båt Godt valg! Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Det er ein nydelig båt. Om eg ikkje hadde kjøpt båt i fjor hadde eg gått for denne. Etter det eg har hørt er denne tatt veldig godt vare på. Kos deg:) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Gratulerer Mette, båten så svært fin ut! Lykke til i båtlivet!! Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Tror du har fant deg en god båt der! Grattis :) Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Gratulerer med båtkjøp! Ser ut til å være godt vedlikeholdt også, den får dere nok mye glede av, både du og barna. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.