Jump to content

Bryggefendre - Tips & Erfaring?

PanPan

Recommended Posts

Ja, snart er skuta i båsen sin! Denne sesongen hadde jeg tenkt å få montert "bryggefendre", slik at ut/inn med båten går greit når man ellers ikke er så godt i stand til å ta i mot og fortøye enkelt o graskt bestandig.

Nå finnes det litt av hvert i ulike prisklasser og til montering på forskjellig vis. Dels trenger jeg noe å sette på dette - "firkantstålet" som ellers er nakent på en utrigger uten treverk å gå på. Trenger også noe å montere på trebrygga foran bauen, og ellers noe på den andre utriggeren som er til å gå på (treverk på toppen).

Hva finnes? Hva er bra, er holdtbart og gjerne enkelt å erstatte/reparere og det går i stykker? Priser? Hvenm forhandler? :sad:

Dette er noe jeg også er opptatt av.

Et par sesonger har jeg prøvd ut en patent hvor vanlige fendere benyttes sammen med spesielle fenderfester i plast. Disse skrues inn i trebrygge eller festes med store slangeklemmer i utstikkere o.l av metall. Jeg har ikke funnet noen web-adresse, men "patentet" skal finnes hos Watski-forhandlere. I hvert fall har Swang på CC-West i Oslo dette. Det finnes også en hendig "Hang up" i denne serien - en plaststang som festes ute på en utilgjengelig utstikker (en du ikke kan gå på og som gjerne synker hvis du prøver) og som er praktisk til å legge fortøyningstauet over når du er ute. Så slipper du at det flyter i sjøen med alt det fører med seg. Festepatentet finnes i to størrelser, en for relativt vanlige fendere og en for større. Det står en reklame for produktet i siste 'Praktisk Båtliv', side 80.

Jeg er sånn passelig fornøyd med patentet, federne festet med slangeklemmer holder best. Skruene i trebrygga har en tendens til å løsne. En ulempe hvis du bakker inn er at det er lett å hekte seg fast i en slik fender. Da røsker du løs festet i brygga, eller selve plastfestet for fenderen ryker (hvis du har brukt slangeklemme). Det kan da også bli riper i skroget. Det har også vært litt problematisk å få dekket bommene innerst i båsen på skikkelig vis, for å kunne ligge trygt med akteren inn.

På båtmessa så jeg to patenter hos Tele-Bryggen. En luftfylt som du finner her http://www.parmaplast.no/ (velg Produkter). Denne mener jeg å huske kostet vel 150 kr/m. I og med at denne har form som en tett rekke med fendere er det mulig at den har samme ulemper som det patentet jeg allerede har prøvd. Innerst i båsen vil det imidlertid fungere bedre. Jeg er også litt skeptisk til luftfyllingen.

Tele-Bryggen hadde også en annen patent som var fylt med en slags plastskum. Denne var dyrere, rundt 300 kr/m mener jeg å huske. Det heter Dock Safe. Fant denne og Parma også på hjemmesiden til Tele-Bryggen, se http://www.telebryggen.no/ (velg Produkter eller Priser). Så langt jeg kan se er imidlertid prisene langt høyere enn det jeg fikk oppgitt på messa (men jeg kan jo ha husket feil).

Siden jeg ikke er helt fornøyd med min patent, og dessuten ønsker å legge båten med hekken inn for lettere ombordstigning vurderer jeg å bytte til et annet system. Det hadde vært fint å få høre om noen har erfaring med ulike typer fendring av bås.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

En løsning som kanskje ikke er den peneste, men som er rimelig og effektivt verner båten mot kantene på flytebrygga, er å skjære opp gamle bildekk (det får du gratis på bensinstasjonen) og feste de langs kanten. Bruk sirkelsag eller lignende til å lage snitt i dekket slik at du kan brette det ut. Så borer du hull gjennom begge sidene for å kunne sette det fast. Når det er klart trer du det rundt en bjelke på kanten av flytebrygga eller utstikkeren, og fester med nen gjennomgående bolter eller tauverk på baksiden.

Bilde

En løsning som kanskje ikke er den peneste, men som er rimelig og effektivt verner båten mot kantene på flytebrygga, er å skjære opp gamle bildekk (det får du gratis på bensinstasjonen) og feste de langs kanten.

Sverter ikke slike bildekk veldig av mot skrogsiden? Det er i alle fall min erfaring når jeg legger til brygger som har bildekk hengende langs bryggekanten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Bildekk har nok en stygg tendens til å skitne til skutesida, men dette var tenkt mer som en rimelig sikring når man skal legge til i båtplassen. Når man går fra båten bør man ha vanlige fendrer i tilleg, så ungår man at båten blir svart.

Ellers så er dette en god løsning å ha inne mot "hovedbrygga" slik at man ungår sår om baugen skulle dunke inn i kanten. Her er det heller ikke noe stort problem med at dekkene farger av, etter som det i så tilfelle bare er en bitte liten del av båten som berører dekkene.

Bildekk har nok en stygg tendens til å skitne til skutesida, men dette var tenkt mer som en rimelig sikring når man skal legge til i båtplassen. Når man går fra båten bør man ha vanlige fendrer i tilleg, så ungår man at båten blir svart.

Ellers så er dette en god løsning å ha inne mot "hovedbrygga" slik at man ungår sår om baugen skulle dunke inn i kanten. Her er det heller ikke noe stort problem med at dekkene farger av, etter som det i så tilfelle bare er en bitte liten del av båten som berører dekkene.

Dette med svarte merker på båten kan enkelt løses med et par strøk maling på bildekkene.

Vi har selv en del bildekk til fendere i båthavnen. Disse blir malt hvert tredje år og det er ikke noe problem med sorte merker.

MVH Chrian

Av hensyn til nabobåten på den andre siden av den "nakne utriggeren" kan jeg ikke bruke bildekk-løsningen med bolting.

Dessuten, det ville være ideelt om jeg kunne unngå fendere hengende fra skuta. Ser for meg en løsning hvor jeg kun benytter fast fendring "bukta rundt" og at båtene ligger fortøyd i fire tamper med fjæring. Båten vil da neppe berøre fendringen når den er fortøyd. :yesnod:

Jeg kan jo nevne hvordan jeg fendret dengangen jeg hadde plastbåt liggende mellom flytende utliggere i en stor felles båthavn:

På utriggerne surret jeg gammel utslitt tauverk rundt-og-rundt-og-rundt. På den måten fendret jeg både for meg selv og begge nabobåtene, så der var bare smil og glede.

Det verste var egentlig baugen, for kanten på flytebryggen var forsynt med et skarpt galvanisert vinkeljern. Der tok jeg et par kraftige impregnerte terrassebord som jeg spikret sammen i langsidene slik at de ble som en lang vinkel. Denne vinkelen la jeg på bryggekanten, og nedover langs det skarpe vinkeljernet  -  fuktig treverk er en ypperlig fender, og selv nå  -  11 år etter  -  er den samme trevinkelen fastspikret som fender i den samme båsen.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

På Padda der jeg ligger bruker vi noen hvite fenderlister med en spesiell profil på bryggene.

Jeg vet ikke hva disse heter eller hvor man får kjøpt dem. Det ser ut for meg som dette er metervare, og jeg har aldri hørt eller sett at det har vært noen problemer med dem. Virker som solide greier. Vi tippe at de er  10 - 15 cm brede.

Du kan ringe Ivar Sørfonden på telefon 22 29 36 50. Han kan sikkert gi flere opplysninger.

Jeg har kjøpt Parmaplast bryggefender, fordi den ser ut tilå ha en løsning som fungerer. Jeg har ikke montert den enda, men den skal være enkel å feste på "stålsiden" fordi en bruker kraftige strips. Plasttypen sverter ikke skroget, jeg ser frem til å få montert den :yesnod:.

Prisen på Sjøen for alle var kr. 159,-/mtr. Nå tror jeg prisen er ca. 200,-/mtr. Sjekk hos Maritim de er forhandler.

På utriggerne surret jeg gammel utslitt tauverk rundt-og-rundt-og-rundt. På den måten fendret jeg både for meg selv og begge nabobåtene, så der var bare smil og glede.

Det verste var egentlig baugen, for kanten på flytebryggen var forsynt med et skarpt galvanisert vinkeljern. Der tok jeg et par kraftige impregnerte terrassebord som jeg spikret sammen i langsidene slik at de ble som en lang vinkel. Denne vinkelen la jeg på bryggekanten, og nedover langs det skarpe vinkeljernet  -  fuktig treverk er en ypperlig fender, og selv nå  -  11 år etter  -  er den samme trevinkelen fastspikret som fender i den samme båsen.

Ja, dette er en løsning! Har forsåvidt tenkt på å surre et gammelt tau slikt du foreslår, det er ingen dum idé. Det eneste jeg må gi avkall på, eller rettere sagt blir litt verre, er å gå ut på utriggeren hvor tauet er surret rundt. Må av og til ordne noe tauverk på den måte, - men jeg skal se om jeg kan fikse den biten i stedet, for da vil "surre" løsningen være prima på den "nakne utrigger'n"!

Som KOB er jeg usikker/avventende til parmaplast's løsning. Skulle gjerne visst hvordan den kom ut etter en to-tre års bruk.

Ellers, i brygga forut kan muligens en av disse 3/4 bryggefendrene fra Plastimo gjøre susen. Hvis man tenker seg en hel fender, så er "en kvarting" tatt bort i lengderetningen. Den ene siden av snittflaten ligger inn på brygga, den andre støtter ann mot vertikalveggen.

Har noen erfaring med disse?

• 4 år senere...

Dette var et godt og billig forslag Poseidon. Har vært inne på denne tanken selv. Har også vurdert å benytte en plast eller gummi hageslange på samme måten. Får kanskje en mer dempende effekt??? :flag:

Malfix i Oslo har bryggefendere , ca 120kr pr meter. De sverter ikke :smiley:

Hvite, ser ut som to langsgående pølser, med feste mellom pølsene om treverk.

Rundt metallbommer, strips eller feste med tau(stramt, lag en løkke og tre igjennom løkkka og stram og knyt).

De har også "hang up" slike stenger til å legge tauet på.

Opus :flag:

Klikk på fortøyningsutstyr:

http://www.malfix.no/

Jeg har festet 4 vanlige fendere horisontalt på firkant-jernet med tau på strategiske plasser rundt inni båsen til båten. Særlig hvis du har noen gamle fendere du ikke bruker så blir vel dette rimligst også. Med litt planlegging av hvordan tauet skal festes slik at fendrene ikke glir rundt og havner under firkant-jernet ble dette bra hos meg.

Jeg har brukt rørisolasjon, materialet ligner liggeunderlag, kjøpt hos CO og skrudd det fast i kanten på trelamellene. Har holdt seg et år, og er like helt. Skal iår bruke vanlig liggeunderlag på metallstangen på andre siden og feste det med strips. Det produseres jo fendere av samme materiale, så jeg tror dette er en god og rimelig løsning. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

• 11 år senere...

Jeg har god erfaring med bruk av vanlige luftfylte, avlange båtfendere som bryggefendere. Fordelen er at man dermed kan bruke tykkere og luftfylte fendere hvis brygga ligger værutsatt til. Kom tilfeldigvis over avbildet fenderfeste som har utmerket materialkvalitet og har fungert utmerket i ca. 8 år. Festes med store slangeklemmer rundt utliggere av stål, eller treskruer der det er aktuelt.  Glemte imidlertid å låse med lock-tite og har derfor mistet et par låseskruer. Har ikke klart å finne igjen dette fenderfestet i noen norske båtutstyrsbutikker, før jeg fant en nesten 10 år gammel link i en gammel tråd her på forumet. Den leder til butikkjeden Erlandssons brygga i Sverige, men de selger kun innenlands i Sverige. Noen som vet om noen norsk forhandler?

01632.jpg

• 4 år senere...
enavåss skrev On 23.7.2018 at 19.45:

Jeg har god erfaring med bruk av vanlige luftfylte, avlange båtfendere som bryggefendere. Fordelen er at man dermed kan bruke tykkere og luftfylte fendere hvis brygga ligger værutsatt til. Kom tilfeldigvis over avbildet fenderfeste som har utmerket materialkvalitet og har fungert utmerket i ca. 8 år. Festes med store slangeklemmer rundt utliggere av stål, eller treskruer der det er aktuelt.  Glemte imidlertid å låse med lock-tite og har derfor mistet et par låseskruer. Har ikke klart å finne igjen dette fenderfestet i noen norske båtutstyrsbutikker, før jeg fant en nesten 10 år gammel link i en gammel tråd her på forumet. Den leder til butikkjeden Erlandssons brygga i Sverige, men de selger kun innenlands i Sverige. Noen som vet om noen norsk forhandler?

01632.jpg

Muuuuuligens litt sent ute her, men fant dem her: https://www.hovdan-poly.no/produkt/fenderfeste-brygge-stor/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...