Jump to content

Skal skifte vinduer. Hvilket materiale bør jeg velge?

LindaBy

Recommended Posts

kommer an på om det er plant eller buet. Det kommer og an på hvordan du glasser det inn. Gummilister som klemmes av alulister, er bra så lenge gumien er tilstrekkelig myk.Gummilisten tetter mot kunststoff og glass.

Om du skal glasse med fugemasse, så må du bruke glass. Kunststoff har svert mye utvidelse avhengig av temperatur. denne bevegelsen vil en fugemasse ha problem med å følge med på.

Aileen ll

Hei !

På bildet så ser vindusflatene helt rette ut. Da ville jeg montert herdet 6mm glass i de gamle karmene. Dette er karmer med skruer fra innsiden går jeg ut i fra. Jeg har selv kjøpt glass til båt i herdet kvalitet og det kostet ikke så mye. Tipper 6-800.- pr. glass. Om du ønsker råd i forbindelse med montering bør du ta et nerbilde av karm fra utsiden og innsiden.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Herdet glass er utmerket. Men, det er noen men, som preger mine oppfatninger om dette etter flere uheldige episoder med herdet.

Må bestilles med leveringstid på 1-2 uker. Kun noen få "fabrikker" utfører herding og de herder i oppsamlede batcher for å gjøre det effektivt.

Du har ingen som helst "angremulighet" i det herdet glass ikke kan etterbehandles (skjærer osv). Mål må være absolutt korrekt når du bestiller. Gamle glass som mal fungerer antakelig.

Herdet glass er sterkt i fht belastning mot flatene, men knuser det så knuser det for alvor. Om et herdet glass knuses blir det bokstavelig talt tusenvis av små glassbiter som spruter rundt. Jeg har erfart et knust herdet båtvindu hærverk, et knust herdet båtvindu etter en manøvreringstabbe i en trang gjestehavn og mye vind og en enda verre tabbe med dusjvegg hjemme på badet. I båtene plukket jeg fortsatt opp glassbiter fra kriker og kroker to år etter "smellene". Hjemme på badet var ryddingen mye enklere (ikke noe særlig kriker og kroker)...........

Charlotte fikk byttet sju vinduer på båtbyggeri i vinter. Jeg trodde de ville sette inn herdet glass, men båtbyggeren var bestemt på at han ville bruke laminert glass. Med min sedvanlige respekt for de profesjonelle gjorde jeg ingen innsigelser. For å overbevise meg om styrken i glasset la han en rute på ca 100 cm*70 cm over to kasser og stilte seg på glasset og gynget. No problem, glasset holdt (og føyde seg i bue når han holdt på).

Så vidt jeg forstår er laminatet som er brukt 2 glass a 2-3 mm med plastlaminatet i mellom glassene. Ved knusning vil glassbiten sitte fast i limet mot plastlaminatet og en slipper de tusen bitene overalt. En ulempe (kanskje) med laminert i fht herdet er antakelig at det laminerte ikke er like motstandsdyktig mot riper.

Tror ikke prisen på laminert var lavere enn herdet glass.

Skal skifte de to vinduene fremme på båten...

bilde

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Hei igjen !

Helt riktig at det er noe venting på herdet glass. I mitt tilfelle tok det 4 uker. Mål må selfølgelig stemme som evenR4u skriver. Om dette er et problem så kan man jo bruke polykarbonat (forfinet pleksi glass) og kutte etter mål. da kan man finjustere litt om det ble for stort.

Laminert Glass : Samme egenskaper som herdet glass i overflaten og er to tynne herdet glass som er limt i sammen på en film. (Trodde ikke det var vanelig i båt men siket fint)

Uansett så ville jeg ikke brukt vanelig vindusglass. Noen kan jo rett å slett dette igjennom glasset der på fordekket.

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Herdet glass er utmerket. Men, det er noen men, som preger mine oppfatninger om dette etter flere uheldige episoder med herdet.

Må bestilles med leveringstid på 1-2 uker. Kun noen få "fabrikker" utfører herding og de herder i oppsamlede batcher for å gjøre det effektivt.

Så vidt jeg forstår er laminatet som er brukt 2 glass a 2-3 mm med plastlaminatet i mellom glassene. Ved knusning vil glassbiten sitte fast i limet mot plastlaminatet og en slipper de tusen bitene overalt. En ulempe (kanskje) med laminert i fht herdet er antakelig at det laminerte ikke er like motstandsdyktig mot riper.

Tror ikke prisen på laminert var lavere enn herdet glass.

Kan fort ta litt tid når en skal dytte inn et lite glass inn i eksisterende produksjon ja, 4 uker er ikke unormalt.

Som med alt når en kommer inn i det er ikke glass bare glass :wink: , og alle innstillinger på herdeovn må justeres etter tykkelse/ type glass/ med og uten diverse coating/ farve ++

Vi laminerer glass på jobben og der bruker vi en PVB film imellom glassene, denne er 0,38 mm ( uherdet )eventuelt 0,76mm ( herdet og bøyd ) alt ettersom glass.

Det er heller ikke noe problem å laminere herdet glass :yesnod: , da får en jo i pose og sekk, men koster jo litt mere ...

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...