Jump to content

fjerning av maling på plast


foffen

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en brukt plastbåt.

Det er malt en stripe på "hytta" som jeg kunne tenkt meg å fjerne.. (vil flytte den ned på skrog)

Fins det noen "kjemiske" stoffer som er bra å benytte?

Takker for svar!

Foffen

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom det er anvendt en 2-komponnent lakk til stripa er svaret nei. Det finnes ikke noe kjemisk stoff i handelen som løser opp 2K lakk.

Er det derimot en enkomponent ville jeg i første omgang prøvd med lakktynner (Lynol) La den ligge på en stund og du vil se at den løsner og løser seg opp etterhvert. Alternativt ville jeg forsøkt Aceton. Aceton løser det maste.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her trengs det vel noen korreksjoner. For det første, det er ikke noe problem å løse opp to komponenet maling som for eksempel epoksy. Det finnes produkter i handelen som gjør det, men problemet er at de også løser opp gelcoat og polyester.

 

 

Bor du i Oslo, tar du deg en tur innom STS i Schweigaardsgate, tlf 22175340, og får en prøve på STS7M. (Snakk gjerne med Harald Utler om fremgangsmåten, han er sansynligvis den i Norge som vet mest om malingsfjerning.) Denne løser opp de fleste en komponent malinger lett, og skader ikke gelcoat. Da kan du prøve, og se om du får et tilfredsstillende resultat. Får du det, kjøper du det du trenger av produktet hos STS og gjør jobben.

 

Om du ikke bor i Oslo, og ikke kan slenge en tur innom er det værre. Noen fargehandlere har STS produkter, men de er dyre, jeg antar det er halv pris hos STS.

 

Hempels bunnstoffjerner kan også brukes, men den er også dyr.

 

 

Når du har produktet du skal benytte, legger de det på med en pensel, samme tykkelse som malingen du skal fjerne, mao ganske tykt. Lar det sitte på natten over og virke, og vask av med masse varmt vann og en skrubb dagen etter. Om nødvendig, gjenta en gang. Du kan risikere at malingen har lagt igjen spor av pigmenter i porer i gelcoaten, som vil fremstå som en skygge i flaten. Om det skjer, ta kontakt igjen, så kan jeg foreslå videre tiltak.

 

Dette er det beste jeg kan komme med i farten, etter å ha fjernet de fleste typer malinger fra fasader (og noen båter) i mer enn 20 år. Lykke til

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en boks med Duxola malingfjerner for bruk i hjemmet.

Heftige greier, som å lukte på hjortetakk salt :lol:

 

Den fjernet gammel oljemaling på en grei måte, bobler opp og du kan skrape det vekk.

Det ser ut som en slags gele og du pensler på x antall strøk og lar virke i opptil 30 min.

 

Boksen kostet 180 kr for ca 1/2 ltr, var ikke spesielt drøy..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...