Jump to content

Brudd i kontaktpunkt på motor i Ilas Captain M 500W

Ragnar B

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Hm... Har vært der med en Captain 1000, da sa de at det ikke kunne repareres, og at jeg måtte ha ny motor. Men etter å ha demontert lott på den gamle går det jo fint å reparere. Men hva slags råd du får hos ilas varierer visst....

Godt poeng. Her skal sies at jeg allerede var klar over at de fleste tipsene gikk i sjangeren "kjøp ny". Det er jo så populært med slike råd i disse dager. Derfor spurte jeg ikke om dette, men tok med meg vinsjen, spaserte opp trappen i lokalene på Holmlia og spurte en av de som satt der om de hadde en idé om hvordan jeg kunne fikse motoren. Det hadde de. Jeg fikk låne verktøy og skrudde fra hverandre alt ute på asfalten. Da fant jeg de brukne boltene, hvorpå jeg spaserte opp igjen med de brukne boltene. Da hentet de nye bolter til meg, jeg smilte betalte og reiste hjem for å lodde (du trenger en kraftig loddebolt) og satte alt sammen igjen. Sprayet hele sullamitten med hulromsrustmiddel fra Biltema og monterte alt sammen igjen. Alt gikk veldig greitt for seg når jeg først fikk oversikten :-) Sparte mange 1000-lapper gjorde jeg også :-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Godt tips. Jeg har den gamle - som bare er 4 år - fremdeles. Får møte opp og kjøpe boltene løst. Hva loddet du dette med?

Jeg brukte en kraftig loddebolt, f.eks.

http://www.tingstad.no/default.asp?menu=114&view=cat/info&VARENR=276034&NK=22500500

eller

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=82-484-37&toc=19644

og vanlig loddetinn :-)

Tipper du klarer å demontere motoren hjemme selv. Grunnet til at jeg sleit var at jeg dummet meg ut og trodde skruene som holdt elmotorhuset på plass var skrudd inn i godset. Jeg fikk ikke løs boltene og begynte å bruke slaghammer på skruene. Det var dumt, fordi boltene er gjennomgående og grunnen til at jeg ikke fikk de løs var at det satt en mutter i andre enden... Jeg følte meg selvsagt helt idiot da lyset gikk opp for meg...

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Min er demontert og i deler allerede - prosjektet stoppet opp ved å finne egnede nye bolter igjen.... Så da er jeg veldig nære å ha en tilnærmet ubrukt motor i reserve. Nå har jeg forstått at det er rimelig mange som opplever dette problemet - det frustrerer meg at Ilas har så dårlig service på dette. Min neste vinsj blir nok ikke Ilas. Men nå har jeg straks en motor i reserve, så da holder det vel en stund.

Ny bolter koster kr 50,- per stk. Jeg er enig i at Ilas Marine, http://www.ilasmarine.no/, kunne vært mer på hugget. Men, jeg forstår også at de på denne tiden av året har veldig stor pågang og at de dermed også prioriterer nysalg fremfor å hjelpe gamle kunder med nye batteribolter til femti kroner stykket. Om det er en riktig prioritering av dem, vil tiden vise.

Håkon Bjønness (haakon.bjonness@digeltek.no) gjorde så godt han kunne over epost, og han svarte raskt. Men, det var ikke før jeg møtte opp hos http://www.digeltek.no/ og ham personlig at jeg fikk den enkle, men uvurderlige, hjelpen jeg trengte. :-)

Redigert av Turbåt (see edit history)

• 5 år senere...

Til meg har akslingen mellom motor og gear gått tvers av. Ikke var det belastning på vinsjen heller da det skjedde. Skulle tro splinten røyk først. Tydelig en materiell feil. Tok kontakt med vinsjkompaniet som har tatt over fra ilas. Ingen hjelp å få der. Så det blir ikke flere ilas vinsjet på meg i fremtiden.

Hva mener du med "ingen hjelp"? Ville de ikke engang selge deg en ny en (høres ut som vinsjen din kanskje er moden for en utskifting)? 

Min vinsj fungerer fortsatt helt problemfritt, nå seks år senere (altså 16 år gammel vinsj). Jeg har satt den inn med rustbehandling for bilunderstell for å holde saltvann borte. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...