Jump to content

forbruk på fairline 38 phantom

sunny 73

Recommended Posts

4,5 - litt over 5 liter pr nm i marsjfart avhengig av fart, vekt og føreforhold med 63P

Dette høres litt mye ut. En kompis av meg med en Targa 43 med 63P sier at han brukte under 100 liter i timen i 25 knop på turen fra Holmestrand til Lesø i fjor. En T38 burde ikke bruke noe mer.

Sunny 73, vi opplever at vår T43 er mye hyggeligere i lav fart, så hos oss blir det ikke veldig mange timer i plan gjennom sesongen.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

2 63P kan slurpe i seg omtrent 150 liter pr time.

En god norsk (tenker utstyr, jolle, vinsjer = vekt) tilårskommen PH38 topper på 28-29, så marsjer man på 24-25 bruker man ganske mange av de 740 hestene. Så kan man legge til litt sjø, vind og strøm.

De fleste er noe optimistiske når det gjelder egen båts forbruk og de færreste vet eksakt. Eneste måten å finne ut eksakt forbruk på en gitt fart er med kalibrerte flowmetere. Måling fra en en tanking til en annen innebærer som regel endel saktekjøring inn/ ut av havner etc. Vær/ strømforhold etc er ikke konstante heller.

Med mindre man gir flatt jern ut av havna og ligger på samme cruisingfart hvert sekund av tiden frem til neste fylling vil man få et snitt som er lavere enn reelt på marsj.

Ta en kikk på Ebonitas forbruksskjema på sin P40. ph38, ph40 og P38 ligger ikke langt unna.

Kan godt hende T43 går noe lettere da den nok greier litt mer fart med samme motorer.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Med mindre man gir flatt jern ut av havna og ligger på samme cruisingfart hvert sekund av tiden frem til neste fylling vil man få et snitt som er lavere enn reelt på marsj.

Mener han sa at han fylte i Holmestrand før han gikk Lesø i ett strekk i 25 knop. Så tok han de literne han fikk på i Lesø og delte på tiden han hadde gått i 25 knop. Det vil si at han regnet forbruket til null i de minuttene han ikke gikk i plan. Burde gi et ganske korrekt tall.

Jeg tenkte automatisk Targa 38, men det er kanskje en Phantom 38 trådstarter tenker på?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Ja i teorien vil det nok det. I praksis tviler jeg på at alle faktorer er holdt konstante 100% av tiden + strøm, vind og sjø. Jeg har selv erfart hvor mye strøm, vind og sjø utgjør og varierer på SOG på turer over skarerrak.

Men langt unna er det nok ikke :

Jeg har kjørt P40 på ren transportetappe Bergen - Oslo for endel år siden. Frem til Flekkerøya var utregnet forbruk rett under 5,5 l/nm. 99% av tiden på 2400-2450 rpm. Vind og strøm var nok ikke til vår fordel.

Etter det vet jeg ikke forbruket da vi ikke tanket ved ankomst oslo.

Ta en weekendtur til Læsø selv og gi rapport :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg har ikke slik båt, men jeg har en Fairline 36 Turbo med 2x255 . Jeg overraskes alltid av disse trådene om hvor mye drivstoff ulike båter bruker. Nå er vel mitt skrog og mine motorer kjent for å være gjerrige. Jeg fylte tanken på søndag. Da fylte jeg siste i starten på august i fjor. Jeg fylte 898 liter. Inneværende år hadde jeg 30 motortimer, pluss motortimene etter starten på august. Dette gir et bemerkelsesverdig lavt forbruk per time. Nå foregår mye av vår kjøring i 8-9 knop, men det ligger også inne noen timer i stor fart - blant annet Koster- Oslo i full plan søndag. Selvom det renner ut enormt med suppe akkurat i plan utgjør det for mange av oss mindredelen av antallet timer.

Målte litt nøyere for et par år siden, og kom da til ca 27 liter i timen ved vår blandede bruk, og 38 liter i timen på feriebruk hvor det kjøres en del lengre strekker i stor fart.

Mine skal vel slurpe 105 liter i timen på maks, men mine tall viser over tid at vi i snitt tar ut ganske lite, selvom vi likevel har en del timer som trekker snittet kraftig opp.

For ordens skyld, her er forbrukskjema til Ebonita for 2x63p montert i Princess P40

bilde

Når jeg sammenligner med min Cummins QSB 230 5.9 i lav fart blir det langt gunstigere om man kan gå med 1 motor.

Fart: 6 knop = 0,83 pr. nm

Fart 6,7 knop = 0,9 pr. nm

Fart 7,5 knop = 1,3 pr nm

Over denne farten blir også forbruket mitt langt høyere, men i sakte fart er det ingen tvil om at 1 motor er gunstig.

Jeg har tallene mine fra Cummins sitt SmartCraft instrument som er meget nøyaktig i målingene(rett på CR systemet)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ikke samme båt men en bekjent er tidvis med på gutteturer mellom sverige og Danmark med en Princess 4x og den forbruker 120L/H på max og ca det halve på marsjfart.

Forbruket er eksakt men har ikke eksakt båtlengde og marsjfart.

Utenom det så jeg en stor norsk Trawler type som fylte drivstoff i Smøgen. Gikk bort og kikket på pumpa etterpå og den viste 20K SEK.

Siden dieselen er dyrere i Sverige enn i Norge på den tiden regner jeg med at han hadde toppet den opp i Oslo der han gikk fra.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

For ordens skyld, her er forbrukskjema til Ebonita for 2x63p montert i Princess P40

Den viser vel at du kan gå ned mot 1l/Nm. 1,2l/nm er forbruket mitt når jeg går i "trawlerfart", og det gjør jeg mesteparten av sommeren. Vi gir på når det rufser seg til på sjøen og legger oss da vanligvis i 20 kn@2000RPM. Skulle vi være nødt til å ligge i 6kn å rulle og daske i urolig sjø vet jeg at dette ville være en effektiv vaksine mot videre deltagelse i båtlivet fra de øvrige ombord.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvis jeg legger med på 9 knop bruker jeg ca 3 liter pr. nm REM og da ruller det ikke mye, ikke slår det noe heller :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det stemmer med mine erfaringer også VannTro. Går du derimot ned mot 6-6,5 kn mer enn halverer du forbruket. Mulig effekten ikke er like god på en trawler med deplacementsskrog?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Rundt 6,7 knop gir 1/3 forbruk(ca. 1 liter pr. nm) og da er rullingen i gang om man har aktersjø, men jeg synes båten blir veldig "stiv" når jeg kommer opp på 9 knop.

Jeg har også noen gedigne trimplan som går i nesten hele båtens bredde og de gir veldig god effekt ved 9 knop om jeg har sjøen rett imot. Nå er også baugen vår konstruert slik at jeg stort sett slipper sprut på vinduene og med omtrent samme vekt som deg så blir det litt som å kjøre lokomotiv :-)

Gratulerer med de første 1000, og fire striper Marida :thumbsup:

ad. planlegging:

Noe underlig at en Ph38 med 63P ligger såpass mye over en Ph40 / P42 med D6/435 som det påstås her vel?. Sistnevnte kjører man på 4,6 l/nm på 25 knots. Forbruket i l/nm er tilnærmet konstant i området 17-25 knots for disse båtene.

Som et annet eksempel marsjer en Ph50 med 2 x D12/715 hk greit på 24 knots på 150 l/t. Og joda, man kan få de til å dra mer men ikke på den marsjfarten som er nevnt.

Tallene høres skrudd noe opp i meste laget her, iallefall i forhold til mine kunnskaper om nevnte båter levert med D-serie.

Som et annet eksempel marsjer en Ph50 med 2 x D12/715 hk greit på 24 knots på 150 l/t. Og joda, man kan få de til å dra mer men ikke på den marsjfarten som er nevnt.

Tallene høres skrudd noe opp i meste laget her, iallefall i forhold til mine kunnskaper om nevnte båter levert med D-serie.

Synes det hørtes veldig lavt ut for en ph50 med d12.

Har kjørt endel W52 med D12 800 og fra husken greier den ikke 150 l/t på 25 kn.

Det er jo en lettere og mer lettdrevet båt som gjør nesten 40 knop.

Skal ut og kjøre den igjen i morgen når gutta skal ha heisatur, så skal notere litt forbrukstall.

Husker det gikk over 300 i timen når man klemmer litt til. Heldigvis slipper jeg å betale for soppan ;-)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...