Jump to content

forbruk på fairline 38 phantom

sunny 73

Recommended Posts

Synes det hørtes veldig lavt ut for en ph50 med d12.

Har kjørt endel W52 med D12 800 og fra husken greier den ikke 150 l/t på 25 kn.

Det er jo en lettere og mer lettdrevet båt som gjør nesten 40 knop.

Skal ut og kjøre den igjen i morgen når gutta skal ha heisatur, så skal notere litt forbrukstall.

Husker det gikk over 300 i timen når man klemmer litt til. Heldigvis slipper jeg å betale for soppan ;-)

Princess 50 oppgitt til å maxe på 33 knots med 2 x D12 / 675:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48986403&searchclickthrough=true

Høres helt realistisk at denne kan kjøres på "halv effekt" med marsjfart 24-25 knop og et forbruk på 150 l/t.

De samme data (33-34 knots) finner man gjerne som maxfart oppgitt på PH50 med D12 maskinene. De går svært lett på 24-25 knops fart. Det kan sikkert Fjellbonden svare eksakt på. Han har vel D12 på samme båt.

De samme data (33-34 knots) finner man gjerne som maxfart oppgitt på PH50 med D12 maskinene. De går svært lett på 24-25 knops fart. Det kan sikkert Fjellbonden svare eksakt på. Han har vel D12 på samme båt.

Jeg har ikke forbruksmåler, men jeg har en kompis med helt lik båt som har og den har vi utført forskjellige målinger.

Ved 1900 RPM og 24,5 kn er forbruket 160 l/t.

Fra 12-33 kn ligger forbruket mellom 6 og 7 l/nm hele veien.

Under 12 kn og nedover avtar forbruket mot 1,3 l/nm ved 6,4 kn.

Ytterligere litt reduksjon ved gange på en motor, men ikke mye da det fører til ugunstige strømmer på våt flate.

Største fordelene med gange på en motor hos meg er færre motortimer og bedre driftsforhold for den motoren som er på jobb. Gir gjerne på 50-100 RPM for penere gange.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...