Jump to content

Må topplandternen vere høyere enn kalesje?


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har i dag vert innom West mekan for å få laget targabøyel/landternemast.

Da eg tegnet den, trodde eg at topplandternen måtte vere det høyeste punktet på båten. Stemmer dette?

 

Og hva er reglene med tanke på sidelanterne. Er det noen regler som sier at disse på står X cm under topplandternen? Og må det stå på siden av båten, eller kan de stå ca. 25cm inn på taket?

 

Vurderer å montere disse på siden av targebøyelen som står 25c inn på taket på hver side. Høgden på denne blir 20cm, mens landternemasten som går opp går ca. 80cm opp fra taket...

Link to post
Share on other sites

Det står litt her:

 

Lanterneføring

 

I følge dette skal altså topplanternen være minst 1 meter over sidelanternene og disse igjen skal plasseres "ute i borde" (hva nå definisjonen på dette er?).

 

På min båt så er targabøylen som topplanternen er festet på kun 10 cm over kalesjetaket. Topplanternen er uansett høyeste punktet på båten og er synlig 360 grader.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Har i dag vert innom West mekan for å få laget targabøyel/landternemast.

Da eg tegnet den, trodde eg at topplandternen måtte vere det høyeste punktet på båten. Stemmer dette?

 

 

Hvis du med topplanternen mener ankerlanterne (lyser 360 grader) er det jo absolutt en fordel at denne står så høyt at den er synlig 360 grader. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke ha både anker og topplanterne. Iflg. sjøveisreglene(Regel 23 punkt c1) kan du jo bruke ankerlanterna som topplanterne (Selvfølgelig sammen med rød/grønn)

Dette gjelder båter under 12 meter.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette viste eg ikke om! Trodde dette gjaldt småbåter/joller...

Men da satser eg på topplandterne/ankerlanterne. Må vel ha en ekstra bryter slik at eg kun har ankerlanternen på en bryter.

 

Takker for hjelpen

 

hei

 

er det lang ventetid å få lage t.d. targabøyle ved west Mekan eller går det fort?????

<{POST_SNAPBACK}>

Dette går fort.

 

Har akkuratt kjøpt rekke fra dei. Var innom med malen veka før påske. Veka etter var den ferdig.

 

Er meget imponert over arbeidet dei gjør!

Link to post
Share on other sites

Mener ikke ankerlandternen, denne skal også stå øverst!

Men eg mener topplansternen, den som lyser fremover....

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, var ikke helt sikker på hva du mente i første omgang. :confused:

 

Min topplanterne er IKKE høyere enn kalesja, men den er synlig 225 grader :yesnod: - såvidt jeg har skjønt skal den være synlig 3 nautiske mil, og det er den ihverfall :blush:

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke ha både anker og topplanterne. Iflg. sjøveisreglene(Regel 23 punkt c1) kan du jo bruke ankerlanterna som topplanterne (Selvfølgelig sammen med rød/grønn)

Dette gjelder båter under 12 meter.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk - dette var fin info. Jeg har vanlig lanterner (topp, akter, side) og ankerlanterne helt på toppen - men når jeg har gummibåten i snap davit dekkes akterlanternen. Da kan jeg blende topplanternen og kjøre med ankeranterne og sidelanterner. Kjekt!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...