Goodtimes Startet 4.Juni.2014 Del på Facebook Startet 4.Juni.2014 Jeg fikk beskjed av tidligere eier og bjordal og madsen at volvo anbefaler at jeg bruker en flaske med en slags olje i diselen hver gang jeg fyller. "Husker ikke akkuratt hva den het"" men hører av noen som har samme maskiner som jeg har at det har de aldrig hørt om. Vet dere noe om dette. Har 2 d-4 260 hk. ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 ... en flaske med en slags olje i diselen hver gang jeg fyller. ... Har 2 d-4 260 hk. ? Det som brukes heter Statoil Forbrenningsforbedrer Marine Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeep det var det. Men hører at det er forskjelige meninger om dette. Vet du noe om det? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Har fulgt dette rådet hele tiden, men hører at andre ikke gjør det. Jeg innbiller meg at denne smører bade pumpe og injectorer Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg vet at Volvo Penta har tonet ned den "absolutte nødvendigheten" av å bruke denne tilsetningen kontinuerlig. Jeg fortsetter dog å bruke den ut ifra poenget til JRK at jeg får bedre smøring av de bevegelige delene i pumpe og injektorer. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg fortsetter også å bruke Forbrenningsforbedrer til min D4-260. Kan ikke se hva galt den skal gjøre dersom man følger anbefalt blandingsforholdet. Den koster ikke mange kronene heller i båtsammenheng! Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Smører pumpe og injektorer ja, blir dette tilsvarende Hammerdown dieseltilsettning (og andre) som også skal ha en smørende effekt og hindrer dieseldyr? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
tnorderu Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Forbrenningsforbedrer Marine Anvendelseområder Tilsetningsstoff/additiv til gassolje for bruk i marine motorer. Blandingsforhold : 1 liter til 2000 liter gassolje, 500 ppm. I tilfeller med kraftig sylinderlakkering, noe høyere innblanding etter avtale med Statoil Norge AS. Helles på tanken før oppfylling. Fordeler Fjerner og hindrer sylinderlakkering, gir bedre beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr, bedre tenningsegenskaper til drivstoffet, holder innsprøytningsdysene rene, beskytter mot korrosjon i tanker og rørledninger, reduserer drivstoffforbruket og gir mindre skadelige utslipp. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Forbrenningsforbedrer Marine Anvendelseområder Tilsetningsstoff/additiv til gassolje for bruk i marine motorer. Blandingsforhold : 1 liter til 2000 liter gassolje, 500 ppm. I tilfeller med kraftig sylinderlakkering, noe høyere innblanding etter avtale med Statoil Norge AS. Helles på tanken før oppfylling. Fordeler Fjerner og hindrer sylinderlakkering, gir bedre beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr, bedre tenningsegenskaper til drivstoffet, holder innsprøytningsdysene rene, beskytter mot korrosjon i tanker og rørledninger, reduserer drivstoffforbruket og gir mindre skadelige utslipp. Dette høres ut som samme som QMI, eller? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Er ikke 2-taktolje kurant nok da? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Alternes.. Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) 2-takts olje er vel mer en kurant for dette formålet. disse "superduper" stoffene selges som regel av produsenter/ kjeder godt forankret i samme pengepinge som motorprodusentene. Min tank rommet ca 30 l og der tilsatte jeg vel ca 2 dl vanlig to-takts olje uten at soting ble noe problem. Dette skal absolutt være anbefalt da dieselen i dag vistnok er "tørrere" en tidligere. Hvorfor kan en jo spekulere i. Slik at motorene våre skal bli fortere utslitt så de får solgt oss nytt fortest mulig?....... Kjør på med 2-takt du :) Redigert 4.Juni.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
JRK Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Igjen om jeg har oppfattet det rett. Blyet I diselen som tidligere smørte motorens innsprøytningsystem er fjernet utfra miljøhensyn. I tillegg tror jeg en common rail motor er mer følsom på dette en en standard diselmotor. Men det er jo litt påfallende at jeg ikke broker det på bilen, med samme teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) sitat: Alron drivstofftilsetning er et unikt produkt som holder motoren i gang og i form. Mange hevder at drivstofftilsetning gir flere hestekrefter, Alron gjør ikke det. Alron motvirker sot- og koksdannelse som kan tette til filter eller drivstoffledninger. Det smører drivstoffpumper, ventiler og ventilseter. Dermed får man en renere og mer effektiv motor med jevnere drivstofftilførsel, som gjør en trøtt motor pigg og glad igjen. Redigert 4.Juni.2014 av Slafsesvarten (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
ivar Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Igjen om jeg har oppfattet det rett. Blyet I diselen som tidligere smørte motorens innsprøytningsystem er fjernet utfra miljøhensyn. kjenner ikke til at det har vært tilsatt bly i diesel. Men diesel nå har et lavere tillatt svovelinnhold enn tidligere, og dette svovelet sies å ha en viss smørende effekt om jeg ikke tar feil..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lady B Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Igjen om jeg har oppfattet det rett. Blyet I diselen som tidligere smørte motorens innsprøytningsystem er fjernet utfra miljøhensyn. I tillegg tror jeg en common rail motor er mer følsom på dette en en standard diselmotor. Men det er jo litt påfallende at jeg ikke broker det på bilen, med samme teknologi. Det var vel bare bensin som var tilsatt bly - ikke diesel...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Den dieseltilsetningen Volvo Penta anbefaler/anbefalte var vel for å hindre dysehavari på de første D4/D6 motorene. Selv har jeg en "gammeldags" 44Hp Yanmar fra -86 der plungerne går tregt det første minuttet når motoren er kald. Ved den siste dieselfyllingen helte jeg på vanlig 2-taktsolje for å forbedre smøringen. Jeg hadde på 2 - 3 deciliter pr 100 liter diesel etter en anbefaling i en tidligere tråd her på forumet. Om det hjelper, har jeg ikke fått registrert med de temperaturene det har vært den uken jeg nå har vært ute. Nå fikk jeg imidlertid turtall ganske umiddelbart. Så om det var det varme været eller oljen, vet jeg ikke ennå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.