Jump to content

Oljeblanding i diesel


Goodtimes

Recommended Posts

Jeg fikk beskjed av tidligere eier og bjordal og madsen at volvo anbefaler at jeg bruker en flaske med en slags olje i diselen hver gang jeg fyller. "Husker ikke akkuratt hva den het"" men hører av noen som har samme maskiner som jeg har at det har de aldrig hørt om. Vet dere noe om dette. Har 2 d-4 260 hk. ?

Link to post
Forbrenningsforbedrer Marine


Anvendelseområder

Tilsetningsstoff/additiv til gassolje for bruk i

marine motorer.


Blandingsforhold : 1 liter til 2000 liter gassolje,

500 ppm. I tilfeller med kraftig sylinderlakkering,

noe høyere innblanding etter avtale med Statoil

Norge AS.


Helles på tanken før oppfylling.


Fordeler

Fjerner og hindrer sylinderlakkering, gir bedre

beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr,

bedre tenningsegenskaper til drivstoffet, holder

innsprøytningsdysene rene, beskytter mot

korrosjon i tanker og rørledninger, reduserer

drivstoffforbruket og gir mindre skadelige utslipp.

Link to post

 

Forbrenningsforbedrer Marine
Anvendelseområder
Tilsetningsstoff/additiv til gassolje for bruk i
marine motorer.
Blandingsforhold : 1 liter til 2000 liter gassolje,
500 ppm. I tilfeller med kraftig sylinderlakkering,
noe høyere innblanding etter avtale med Statoil
Norge AS.
Helles på tanken før oppfylling.
Fordeler
Fjerner og hindrer sylinderlakkering, gir bedre
beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr,
bedre tenningsegenskaper til drivstoffet, holder
innsprøytningsdysene rene, beskytter mot
korrosjon i tanker og rørledninger, reduserer
drivstoffforbruket og gir mindre skadelige utslipp.

 

 

Dette høres ut som samme som QMI, eller?

Link to post

2-takts olje er vel mer en kurant for dette formålet. disse "superduper" stoffene selges som regel av produsenter/ kjeder godt forankret i samme pengepinge som motorprodusentene. Min tank rommet ca 30 l og der tilsatte jeg vel ca 2 dl vanlig to-takts olje uten at soting ble noe problem. Dette skal absolutt være anbefalt da dieselen i dag vistnok er "tørrere" en tidligere. Hvorfor kan en jo spekulere i. Slik at motorene våre skal bli fortere utslitt så de får solgt oss nytt fortest mulig?....... Kjør på med 2-takt du :)

Redigert av Alternes.. (see edit history)

KNS medlem

Link to post

Igjen om jeg har oppfattet det rett. Blyet I diselen som tidligere smørte motorens innsprøytningsystem er fjernet utfra miljøhensyn. I tillegg tror jeg en common rail motor er mer følsom på dette en en standard diselmotor. Men det er jo litt påfallende at jeg ikke broker det på bilen, med samme teknologi.

Link to post

sitat: Alron drivstofftilsetning er et unikt produkt som holder motoren i gang og i form.

Mange hevder at drivstofftilsetning gir flere hestekrefter, Alron gjør ikke det. Alron motvirker sot- og koksdannelse som kan tette til filter eller drivstoffledninger. Det smører drivstoffpumper, ventiler og ventilseter. Dermed får man en renere og mer effektiv motor med jevnere drivstofftilførsel, som gjør en trøtt motor pigg og glad igjen.

 

bilde

Redigert av Slafsesvarten (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post

Igjen om jeg har oppfattet det rett. Blyet I diselen som tidligere smørte motorens innsprøytningsystem er fjernet utfra miljøhensyn.

 

kjenner ikke til at det har vært tilsatt bly i diesel. Men diesel nå har et lavere tillatt svovelinnhold enn tidligere, og dette svovelet sies å ha en viss smørende effekt om jeg ikke tar feil..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Igjen om jeg har oppfattet det rett. Blyet I diselen som tidligere smørte motorens innsprøytningsystem er fjernet utfra miljøhensyn. I tillegg tror jeg en common rail motor er mer følsom på dette en en standard diselmotor. Men det er jo litt påfallende at jeg ikke broker det på bilen, med samme teknologi.

Det var vel bare bensin som var tilsatt bly - ikke diesel...?

Link to post

Den dieseltilsetningen Volvo Penta anbefaler/anbefalte var vel for å hindre dysehavari på de første D4/D6 motorene. Selv har jeg en "gammeldags" 44Hp Yanmar fra -86 der plungerne går tregt det første minuttet når motoren er kald. Ved den siste dieselfyllingen helte jeg på vanlig 2-taktsolje for å forbedre smøringen. Jeg hadde på 2 - 3 deciliter pr 100 liter diesel etter en anbefaling i en tidligere tråd her på forumet. Om det hjelper, har jeg ikke fått registrert med de temperaturene det har vært den uken jeg nå har vært ute. Nå fikk jeg imidlertid turtall ganske umiddelbart. Så om det var det varme været eller oljen, vet jeg ikke ennå.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...