Jump to content

Har dere ekstra propell ombord i seilbåt?

VirtualMe

Recommended Posts

Rederinnen skal lette skuta før Færder'n og en liten gjennomgang av skap og skott er vistnok nødvendig..

I den forbindelse dukker båtens orginale fastpropell opp. På båten står en Volvo foldepropell, så da blir i grunn spørsmålet om det er noe poeng å dra på denne orginale fast-propellen? Under Færder'n er svaret gitt, men spørsmålet er ellers.

Tenker jo at det kan være "kjekt å ha" ombord, men er det i realiteten særlig sjanse for at foldepropellen går i filler på noe vis, slik at det kan bli nødvendig å sette på den faste? Dette vil jo kreve enten dykker eller løft, i tillegg til at jeg vel burde gå til anskaffelse av mutter/skive/splint etc for festing, da det ikke har dukket opp enda. Blir jo en del saker og ting som hoper seg opp i "kjekt og ha" stueplassene..

Jeg har den ikke med.

For meg så går dette i kategorien reservedeler som jeg ville tatt med på en evt. langtur (da mener jeg lengre enn til Danmark), men ellers ikke. Er nok av ting og tang som skal få plass ombord allikevel. Har aldri hatt behov for reservepropell tidligere, og det er sikkert derfor jeg mener at jeg ikke trenger den ombord :smiley: . Ihvertfall ikke noe poeng i å ta den med om man ikke har absolutt alle deler som trengs for å bytte.

De som har med reservepropell, har de med reservemotor også? Jeg tror aldri jeg har hørt om en seilbåt som har mistet propellen. Seilbåt med motorproblemer er derimot ganske vanlig. Undertegnede ble tvunget til å seile fra nord i Marokko til Lanzarote uten hjelp av motor. Intet stort problem egentlig, selv om det var litt kjedelig før vi kom ut i den sydgående "Portugese tradewind". Seile til havn er jo bare artig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har aldri med reservepropell i "hjemlige" farvann, her er det relativt kurant å få ta i ny hvis propellen skulle gå i stykker. I tillegg må man ha med alt av muttere/skiver/avtrekker etc. og uansett er det mye styr å få byttet propellen underveis. Enten må båten på land, eller så må man dykke ned og ha med verktøy å fikse det. Å få tak i yrkesdykker som gjør dette er også et problem, om man da ikke har med dykkerutstyr selv.Når det gjelder seilbåt som mister propellen...en foldepropell i hvert fall av typene jeg har hatt kan lett bli ødelagt om man treffer drivved eller annet i vannet (erfart/opplevd), men det er jo ytterst uvanlig å være så uheldig at man treffer noe med propellen. "Kjekt å ha-kassen" blir ofte om bord hos meg fylt med ting man enten ikke vet at man har der når man trenger det, eller aldri får bruk for..

Jeg har ingen ekstra propell i min båt, men for et par år siden seilte en kamerat fra Anholt til Varberg. Når motoren ble startet virket plutselig ikke gearet. Nærmere undersøkelser viste imidlertid at propellakslingen gikk rundt, konklusjon, en foldepropell til om lag 30 000 lå igjen et sted på turen. Jeg har forstått det på han at en drøy uke i Varberg, ventende på ny propell, ble ganske kjedelig.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

De som har med reservepropell, har de med reservemotor også? Jeg tror aldri jeg har hørt om en seilbåt som har mistet propellen.

Jeg mistet min 18. Mai. Hvis noen tilfeldigvis finner en to-bladet Volvo foldepropell på bunnen i nærheten av Hvalstrand Bad, så bare si i fra! Heldigvis var det moderat med vind, så det gikk greit å seile inn i båsen.

En gammel propell ligger faktisk ombord, men det er ikke mulig å få montert den uten landløft eller proffe arbeidsdykkere. Er du nærheten av dette, er du også i nærheten av å kunne skaffe en ny propell. Så derfor mener jeg også at det er ganske unødvendig å ha med.

Tenker jo at det kan være "kjekt å ha" ombord, men er det i realiteten særlig sjanse for at foldepropellen går i filler på noe vis, slik at det kan bli nødvendig å sette på den faste?

Foldepropellen går jo ikke i filler sånn av seg selv. Men mye rart kan skje. Du kan treffe noe i vannet som ødelegger både propell og mer til. Jeg fikk slått løs akslingen i klemflensen, kjørte antagelig over en stokk som propellen traff. Hovedproblemet da var jo at båden ble ganske fort full av vann, og det faktum at jeg utrolig nok hadde reservepropell (ny foldeprop. som jeg ikke hadde rukket å montere ennå) hjalp jo ikke på at jeg også måtte ha båten opp, og få fatt i ny aksling... Sjansene for at en propell redder dagen er egentlig ikke store, det er usannsynlig at det skjer noe galt i det heletatt, og hvis det skjer, båten må vel sannsynligvis opp, hvis du ikke skal bytte propell under vann, og det er ikke usannsynlig at annet er skadet også. Båten blir full av reserve-ditt-og-datt, og man må nok ta en edruelig gjennomgang en gang i blant...

Båtselger var motorbåtmann, det første han gjorde da han hadde kjøpt båten var å bytte ut propell og aksel, og ta med seg det orginale utstyret som reservedeler. Rationale: hele båtferien er ødelagt hvis man må bli liggende i havn i lengre tid og vente på reservedeler - han hadde visst sett mange tilfeller av dette. Det gir meg lite verdi, jeg anser risikoen for havari som lav (tross alt brukes ikke propellen så ofte, og enda sjeldnere for full maskin), og jeg kan seile uten propell hvis uhellet skulle være ute. Men svaret et altså "ja".

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

De som har med reservepropell, har de med reservemotor også? Jeg tror aldri jeg har hørt om en seilbåt som har mistet propellen.

Slett ingen uvanlig hendelse med foldepropeller av ymse slag. Jeg kjenner til flere tilfeller både av tap av hele propellen og også av en vinge. Propell som mangler en vinge er jo like ubrukelig som ingen propell.

Så ja, jeg har min gamle faste propell ombord, komplett med skive og mutter. En propell av riktig type kan være vrient å få tak i midt i ferien, å få heist opp båten for å sette på medbragt reservepropell er enklere.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Dette er jo egentlig et todelt spørsmål: jeg har ikke gått aktivt ut for å kjøpe en propell i tillegg til den som allerede står på, men om jeg allerede hadde hatt en fast propell ombord ville den definitivt fått et dertil egnet hjørne til å støve ned i. Sammen med momentnøkkelen, den ekstra autopiloten, den flytende laptopkofferten og nøtteknekkeren.

Jeg tror aldri jeg har hørt om en seilbåt som har mistet propellen.

Slett ingen uvanlig hendelse med foldepropeller av ymse slag. Jeg kjenner til flere tilfeller både av tap av hele propellen og også av en vinge. Propell som mangler en vinge er jo like ubrukelig som ingen propell.

har hørt og sett flere..........spes folding, eller di som tar av på vintern, og ikke får den på riktig på våren

har vart med o letet (dykket) på en, der han visste eksakt hvor den burde vare, her sa han 20*20m!.....den låg ca 50m bak, og bare toppen av ett blad stakk opp over gørme! vi hadde flaks som fant den

selv har jeg fast trebladig.......bremser sikkert litt, men fast sitter den! :smiley:

(har ikke reserve ombord)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Sammen med momentnøkkelen, den ekstra autopiloten, den flytende laptopkofferten og nøtteknekkeren.

Glem ikke vinkelsliper i tilfelle du skulle trengen å kappe til ny aksel også da :giggle:

Da jeg skulle fikse min båt etter "havariet" stod den på land på marinaen i Kebalviken. Da jeg måtte låne både vinkelsliper og momentnøkkel, utbrøt den uhyre skeptiske "husmekanikeren" - har ni överhuvudtaget inget verktyg alls i eran båt? ... så momentnøkkel og vinkelsliper må visst regnes som grunnutrustning!

Det er jo også artig å tenke på i ettertid hvilken velkomst vi fikk da vi la til en privat brygge rett utafor Strömstad for å få kontroll over situasjonen ... Gje er i väg, her kan ni inte sjunka! :clap:

Redigert av quantumduck (see edit history)

Glem ikke vinkelsliper i tilfelle du skulle trengen å kappe til ny aksel også da :giggle:

Da jeg skulle fikse min båt etter "havariet" stod den på land på marinaen i Kebalviken. Da jeg måtte låne både vinkelsliper og momentnøkkel, utbrøt den uhyre skeptiske "husmekanikeren" - har ni överhuvudtaget inget verktyg alls i eran båt? ... så momentnøkkel og vinkelsliper må visst regnes som grunnutrustning!

Det er jo også artig å tenke på i ettertid hvilken velkomst vi fikk da vi la til en privat brygge rett utafor Strömstad for å få kontroll over situasjonen ... Gje er i väg, her kan ni inte sjunka! :clap:

Hahaha utrolig bra :)

Nå måtte jeg le...

larss

De som har med reservepropell, har de med reservemotor også?

Jepp, to motorer, en går på vind og en på diesel. Kom forresten en seiler inn til Son i helgen som hadde mistet propellen. Bare gummibøssingen satt igjen på akslingen.

Hulda har fast tre-bladet propell. Har ikke reservepropell om bord. Den ligger på et bord på TV-rommet, blankpusset, som dekorasjon.

så momentnøkkel og vinkelsliper må visst regnes som grunnutrustning!

Vinkelsliper er grunnutrustning. Eneste som fungerer til å kappe en rigg med. Og veldig praktisk på mye jobb ombord (glassfiber, tilpassning av beslag etc). Momentnøkkel trengs ikke i seilbåt :pray:. Skruing på havet klarer man seg med sunn fornuft, i havn får man tak i det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...