Quaoar Startet 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2014 Var ute med båten i går. I det veldig fine og varme været vi hadde i Trondheim, så tenkte jeg å ankre opp og teste seilbrettet mitt. Gjorde som jeg har gjort tidligere, aktiverer bryter på dashbordet "Windlass on/off" som skal være i "on"-posisjon før akter- eller baugvinsj vil fungere, gikk frem i baugen for å fjerne sikringstauet på ankeret og trykte på "windlass down"-knappen foran... Ingenting hender! Begynte feilsøking med å lese igjennom bruksanvisningen fra Engbo, samt se over installasjonsskjemaet for båten (ikke markert noen bryter for vinsjer der heller). I bruksanvisning for Engbo Control Unit så referes det hele tiden til "hovedbryter ankervinsj". Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har en slik bryter. De hovedbryterene jeg har er for auxillery, styrbord motor, babord motor og emergency override. Det eneste jeg finner av referanser til ankervinsjene er sikringene (bilde lagt ved) og Engbo Motor Control Unit (bilde lagt ved). Vi målte spenning på kablene til Control Unit (enda en grunn for at jeg tror jeg ikke har en hovedbryter kun for ankervinsjene og at sikringene ikke er gått). Nå skal det nevnes at båten ble satt på vinteropplag (av noen andre enn meg) og det kan være at noe finurlig er deaktivert eller må gjøres, før jeg kan bruke vinsjene(?!) Alt annet på båten ser ut til å fungere. Det er installert AIS på båten i fjor høst. Det som slo meg nå, er at det kan være noen har klart ved uhell å komme bort i ledning/kontakt for "windlass on/off"-knappen på dashbordet og dermed fungerer ikke den knappen. Skal forsøke å se på det i kveld. Er det noen som vet hvordan den knappen fungerer med tanke på styring av vinsjene? Håper noen kan komme med tips til feilsøk / sjekkliste for hva jeg bør gjøre... Jeg klarer ikke å se for meg at det er noe galt med selve vinsjene heller, da begge er "døde".Båten er en 2009-modell Nimbus 35 Nova. Forsøkte å få kontakt med Nimbus, men endte opp med å sende en e-post. Tenker kanskje at noen her kan få meg på rett vei og på kortere tid enn det tar å få svar fra Nimbus. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Det skal være bryter på Batt+ kabelen. Bryteren skal (normalt) sitte mellom sikringen og Control Uniten. Engbo sin manual sier så, i alle fall ! Redigert 4.Juni.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Jepp, jeg har også samme Engbo-dokumentasjon, men skjemaene til Nimbus viser ingen slik bryter. En slik bryter burde da også være "ok" tilgjengelig, og det føler jeg at jeg nå kan garantere at den ikke er Og tenker at om det var en slik bryter, så byrde jeg ikke kunne måle strøm på kablene inn til Motor Control Unit. Det er vel nettopp der den bryteren skal bryte strømmen... Det som er i tillegg på Nimbusen og som ikke er med i skjemaet fra Engbo, er bryteren på dashbordet for å "aktivere" begge vinsjene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Det som er i tillegg på Nimbusen og som ikke er med i skjemaet fra Engbo, er bryteren på dashbordet for å "aktivere" begge vinsjene. Og det er ingen sikringsbryter i nærheten av dash, der Windlass controlen står ? (den er ganske liten) Edit.. Ville kanskje være dumt å dra en 35-kvadrat dit, så tilbake til batterier, om jeg tenker meg om.. Klarer du å følge kabelen fra sikringen til Control Unit, da ? Kanskje den er i batterikassa ? Redigert 4.Juni.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Og hovedstrømsbryteren er slått på slik at du måler 12 V mellom de tykkeste kablene (pluss og minus) inn på kontrollenheten i bunn? Det er det første du må sjekke. Hvis du ikke måler noe inn her vil ikke styrestrømmen (inngangene fra remote på toppen) kunne få releene til å gå heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Som jeg skrev i første innlegg, det er ingen hovedbryter for vinsjene (som jeg kan se/finne, hverken ved å se/følge ledninger, lete rundt i båten eller lese av fra de elektriske skjemaene for båten). Vi måler strøm på kablene til Engbo Motor Control Unit, så det utelukker vel egentlig om det er hovedbryter og/eller om denne er slått i av-posisjon (uansett)... Det skal være en slik MCU enhet for hver av vinsjene? Ser i alle fall slik ut, ut fra kablingen og fra hva man ser på bildet Worry II la ved. Fant et innlegg på et annet forum hvor det skrives at man kan ta ut den "gummiproppen" til høyre på MCU'n og der er det to gule knapper man kan bruke for å styre vinsjen - fallback om fjernkontroll eller andre styringsposisjoner skulle feile. Får forsøke det i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Virker som Nimbus har kuttet ut hovedstrømbryteren fra Engbo (vanlig type som man vrir en kvart omdreining) til den du har på panelet. Min Princess har samme opplegg for winch Baug, originalt fra fabrikk. Du måler strøm inn til begge MCU-ene? Hvis ja, kan det nesten virke som at du ikke får styrestrøm inn på panelet (hoppet av en kontakt bak der?) Tviler på at begge MCU-ene har tatt kvelden samtidig. Har du fjernkontroll til winchene? Den også kontrollerer styrestrømmen, bare over en egen krets. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Virker som Nimbus har kuttet ut hovedstrømbryteren fra Engbo (vanlig type som man vrir en kvart omdreining) til den du har på panelet. Min Princess har samme opplegg for winch Baug, originalt fra fabrikk. Du måler strøm inn til begge MCU-ene? Hvis ja, kan det nesten virke som at du ikke får styrestrøm inn på panelet (hoppet av en kontakt bak der?) Tviler på at begge MCU-ene har tatt kvelden samtidig. Har du fjernkontroll til winchene? Den også kontrollerer styrestrømmen, bare over en egen krets. Takk for svar, Jori. Var det jeg tenkte angående hovedbryter, at denne var byttet ut med bryter på dashbordet. Slipper jeg å lete mer etter det Når det gjelder begge MCU'ene, så må jeg ærlig innrømme at det var først i går kveld, at jeg forstod jeg burde ha 2 stykk av disse... Det blir å stikke ned i båten senere i dag og måle strøm på den som må befinne seg i baugen. Den bryteren på dashbordet, har du (eller noen andre) kunnskap om hvor/hvordan den fungerer opp mot styringen av vinsjene? Den i seg selv kan ikke bryte strømmen til vinsjene, så den må i så fall kontrollere noe som gjør dette eller den "blokkerer" for signaler til MCU'ene. Om jeg kunne overstyre funksjonen til den bryteren ett eller annet sted, så kunne jeg i utlukket om det er noe galt med ledninger/kontakter til bryteren. Jeg kommer ikke skikkelig til bak dashbordet gjennom luken under, så frykter jeg må skru ut hele dashbordet om jeg skal kontrollere koblingene til bryteren. Jeg har fjernkontroll med funksjon for begge vinsjer, men får heller ikke respons fra vinsjene når jeg forsøker med den. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Det enkleste for å eliminere bryterfeil er å kortslutte mellom klemme 2 og 3 på mcu. Blir det samme som å kjøre anker ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Quaoar, Av og på bryteren på panelet kan ha to funksjoner; 1. Av og på for strømmen til MCU-ene 2. AV og på for strømmen til de to winch-bryterne dine. (Det er disse to som styrer ankerfunksjonen opp og ned) 3. Kombinasjon av begge disse. MCU-en for baug winch, tipper jeg ligger under seng i forcabin. Åpne en av lukene under madrassen å se etter :) En tanke som slo meg, kan du ha en egen sikring for winch-bryterne? Det vil i så fall være en helt vanlig 5-10 amper sikring Start og mål deg frem, systematisk søk og du finner synderen. Er samme synder for begge systemene, er jeg relativt sikker på Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Da har jeg "besøkt" omtrent hvert eneste skott i båten. Bonus med dette, er at jeg får vasket/rengjort hver en krink og krok Utrolig hvor mye man lærer om båten, når det oppstår en feil. Jeg må få endret tittel på tråden til "Lewmar ankervinsj fungerer ikke". Jeg har tydeligvis Engbo-vinsj akter og Lewmar i baug. Engbo-vinsjen "fikset" jeg i går kveld. Det var rett og slett auto-stopp "føleren" som var konstant aktiv. Det er en "gul ring" som lyser når den er aktiv (jeg går ut fra at det er det lyset skal indikere), og denne lyste hele tiden. Strammet til blytauet slik at metall-tråden på tauet kom forbi der føleren står. Må nok bare passe på at om man skal ha ut ankeret bak, så må man ha en rutine i at man løsner sikringen og trekker litt i blytauet. Opprinnelige årsaken for at jeg først tenkte Engbo for begge, var at fjernkontrollen har "Bow" / "Stern"-knapper, men det er nok bare fjernkontroll på aktervinsjen. Det gir vel også mening, da det er for aktervinsjen at det er mest naturlig å ha fjernkontroll. Jeg har ikke rukket å søke/lese om Lewmar-vinsjer og installasjoner enda. Om noen har noe konkrete opplysninger/tips for hva jeg bør kontrollere, så kom gjerne med det Fjernkontroll: Baugvinsjen: Baugvinsj-motor: Baugvinsj relee(?): Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Se der ja. Da tror jeg du har en sikring som trøbler. Inn til releet er det (anbefalt) at det skal sitte en sikring på + (vanligvis) Gjerne en 100 amp automatsikring noe slikt. Ved siden av vil du også ha en sikring på bryterpanelet som jeg beskrev i går. Virker bryter panelet på aktervinsj vil det sikkert være i orden for baugvinsj også, siden det er en egen av/på bryter på panelet. Da må du finne hovedsirkingen for de store + kablene frem til releet. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Bryter for å kontrollere aktervins fra styrplass fungerer, så som du skriver er det nok ikke noe galt med bryter for aktivering av (begge) vinsjer. Jori, i mitt første innlegg så har jeg bilde (bilde #2) av "sikringsboksen" for baugpropell + vinsjer. Kan man se på en slik sikring at den er gått? Om ikke så er det jo veldig enkelt å måle strøm (før/etter) der, så det skal jeg få gjort i dag. Ellers så fant jeg en eldre tråd her på båtplassen med litt tips for hva man bør kontrollere: https://baatplassen.no/i/topic/54015-lofrans-ankervinsj-virker-ikke/ Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Hadde glemt det bildet jeg. Der har du sikringen din og 100 Amp som jeg tippet. Kan hende den bare er irrete eller sikringsholder er irrete?. Du har jo reservesikringer over som du kan pusse litt på å sette inn. Kjenner ikke akkurat den sikringen, men selv den må jo ha ett sted du lan verifisere om det er brudd. Du kan jo ellers måle om det kommer støm ut der hvor det står baug vinsj. Gjør det så, så kan du måle om det kommer strøm inn på releet. Ledningen går i fra sikring til + på releet. De ledningene som går til motor fremme, styres av bryteren gjennom releet. Så da må du ha en hjelper til å vippe bryter for å måle om du får strøm til motor. De tynne 2,5mm2 ledningene er fra bryteren. En til opp og en til ned og som er minus.så også på to av de skal det komme strøm når du vipper bryter opp og ned. Hvis du måler strøm alle steder uten ut til motor, så har releet tatt kvelden. Da tror jeg du har en brukbar fremgangsplan :) Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Takk for hjelpen Jori!Selv om man ikke får akkurat svar på hva problemet er/kan være, så hjelper det å drodle litt med andre Feilen var at 100A-sikringen var gått. Det som gjorde at jeg ønsket å få litt mer kontroll på hvordan det hele hang sammen, var at jeg tenkte det likevel burde vært styrestrøm til reléet selv om hovestrømmen til vinsjen ikke var der. Det viser seg at + til bryteren på dashbordet, faktisk kommer fra der hovedstrøm går inn på reléet. Man kan se en liten rød ledning som går fra der + er inn på reléet på bildet jeg la ved tidligere. At strømmen kom derfra, var i alle fall ikke tydelig ut fra skjemaene som fulgte med båten. Jeg synes også at det ikke er så opplagt at det skal være slik... Så når hovedstrømmen var brutt grunnet 100A sikringen var gått, så var det heller ikke noe styrestrøm. Ankervinsj i baug fungerer: Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Bare hyggelig Quaoar. Monterte ny ankervinsj fremme selv før i år, så derfor jeg hadde så god kjennskap til det :) Fin båt nyt og ligg på dregg, god båtsommer Jori Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.