Bjoove Startet 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2014 Ice.net eller 4G mobilt bredbånd ombord i båten? Hva har de av erfaringer med de ulike? Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Bruker 4G på mobilen med nettbrett. Fungerer utmerket synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Smarttelefon som sprer 3-4g vha wifisone. Da trenger du ikke noe utstyr eller noe, du har det fra før. Kjørte dette opplegget i 5 uker sist sommer. Fungerte perfekt i Oslofjorden fra Østfold, Vestfold og nedover sørlandet. God dekning og hastighet så og si hele veien. Dog brukte jeg telefon med 3g for å spre så det er jo ikke like raskt som 4g, men datter på 14 streamet Netflix uten problemer så jeg tror ikke hastighetesforskjellen 3-4g har noen praktisk betydning så lenge dekningen er god. ----------- En kan jo bestille en tvillingsim og bruke en gammel smarttelefon som fast router ombord. Men jeg lar bare min egen telefon henge på laderen og spre nett. ------------- Så hva var spørsmålet igjen? :-) Du har løsningen i lomma allerede. Bestill noe mer datakvote før ferien og du har gjort det du trenger. Redigert 4.Juni.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 ICE med ekstern antenne. Er nok fremdeles best på dekningsevne, men mye lavere hastighet enn 4G men det holder til at 32 kan streame video samtidig 3/4G om hastighet er avgjørende Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Bruker mobiltelefonen, ingen flere utgifter og det fungerer utmerket. Begrenset til 5 brukere, men vi er stortsett 2 men 4 fungerer også flott. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Bonus Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Har Ice og Netcom 4G routere. Bruker nå nesten bare Netcom routeren. Den fungerer veldig bra. Vurderer å kutte ut Ice. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Bruker mobiltelefonen, ingen flere utgifter og det fungerer utmerket. Begrenset til 5 brukere, men vi er stortsett 2 men 4 fungerer også flott. Bruker mobilen jeg også, og syns det suger. Har en Sony Experia Acro S. Nå har jeg riktignok kun 3g men det er såpass dårlig dekning der jeg ferdes. Pendler med Nesoddbåten i aller-innerste Oslofjord - kun Edge-dekning ... og knapt nok det.... I fjor kjøpte jeg et svensk SIM-kort til iPad'en og brukte den som ruter. Det funka bra for iPad'ens del, men det var jaggu et slit for Air'en å koble seg opp mot wifi-nettet på iPad'en gitt ... det var ikke noe den gjorde frivillig... Alt i alt syns jeg det hele minner mye om mine spede forsøk med analogt modem på begynnelsen av 90-tallet ... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Er nok mye bedre dekning over sjø ute av selve oslogryta hvor dekningen kan variere veldig. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Så langt iår har IP5S og Ipad 3 med 3/4G dekning løst alle internett behov langs Vestfold og Østfold kysten, samt på Koster. Bruker begge nevnte duppeditter som "modem". Behovene er vel stort sett mails, litt VPN jobbing, og jeg har også forsøkt streaming av barnefilmer fra Netflix med hell:-) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Draug1 Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Ligger i Lysekil, og ICE er som sirup i tjære! Vil si opp hele dritten! Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
superman Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Har NetCom 10GB data i måneden for 219kr/mnd. Har 4G-modem som drar imponerende høye hastigheter, rundt 20 til 60 Mbit begge veier. Har ligget for anker og streamet filmer i SuperHD på Netflix flere ganger. Helt strålende løsning. Går en tom så får en beskjed når 80% er oppbrukt, og ved 100% blir en tilbudt en link hvor en kan kjøpe mer data (10 GB mer for 219kr mer, eller 20GB for 299kr) - eller en kan surfe på 120kbps resten av tiden. Kan ikke anbefale 4G varmt nok. God dekning er det også. Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) . Redigert 4.Juni.2014 av Draug1 (see edit history) Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Flammingokid Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Sjekk tele 2 for svenskekysten.. Datapriser som i Norge - det er de nesten alene om... Jeg sa opp netcom da de ikke greide å forhandle med telia om å innlemme data som i Norge ... Litt rart... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Også ICE har samme priser i Sverige som Norge. Jeg har en liten "Dongle" fra Tele2 som jeg testet i Sverige sist år. Bra dekning, men kun 3G på den saken.Det abonnnementet er midlertidig sagt opp. Med ICE har jeg aldri vært uten dekning der jeg ferdes mellom Drøbak og Göteborg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Et godt poeng med samme priser som i Norge om man er i Sverige! Med mitt Telenor abonnement gikk det på 3.600 kr ila 2 døgn over svenskegrensa. Helt sprøtt! Ikke vet jeg hva jeg gjorde som skal kunne forsvare den prisen de setter på datatrafikk. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
navid Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Varierer sikkert en god del hvor i landet du ferdes. Jeg har vært en del rundt i Ryfylke og Rogaland i det siste. Har kun ICE om bord. Tre plasser jeg har vært med dårlig dekning er Forsand, Jørpeland og Sjernarøyane. Ellers har jeg vært fornøyd med Ice. Jeg har ikke utvendig antenne. Kun innvendig. Jeg har ingen erfaring med 4G mobilt bredbånd. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 I fjor sommer testet vi ICE på strekningen Bergen - Lofoten og retur. Underveis ble det jobbet fra en til to PC-er. God - og til dels meget god - dekning hele strekningen. 8 Mb (bestselger-abonnementet) holder for de fleste. Og så slipper vi overraskelser i form av mega-regninger når vi har vært i Sverige og Danmark. Bruk i disse landene er inkludert i abonnementet. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Et godt poeng med samme priser som i Norge om man er i Sverige! Med mitt Telenor abonnement gikk det på 3.600 kr ila 2 døgn over svenskegrensa. Helt sprøtt!Ene og alene grunnen til at jeg har et modem fra ICE som jeg kun bruker i Sverige (og evt. Danmark). I Norge bruker jeg 4G telefon og Telenor. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Dersom man stort sett beveger seg langs kysten i siviliserte strøk innenfor typisk båtsesong, så er svaret i dag 4G (basert på metaresearch på forumtråder på båtplassen). 450 MHz-båndet (ICE) gir suveren dekning, men gir dårligere kapasitet - ICE sliter rett og slett med kapasitetsproblemer i høysesongen og på de mer populære stedene. ICE har nå fått tildelt nye frekvenser, så jeg kan forestille meg at de kommer med dual-stack-løsninger kanskje til neste år - rutere som switcher sømløst mellom den gamle ICE-teknologien og 4G. Men i dag er altså 4G vinneren - men man skal være veldig oppmerksom på abonnementsbetingelsene, en del abonnementer gir f.eks. 1GB "fri bruk", mens det står med liten tekst i abonnementsbetingelsene at det er 10 kr / MB for trafikk utover 1GB-grensa. Ser man mye på youtube kan regningen bli enorm; jeg fikk selv en regning på femten laken fordi jeg hadde misforstått abonnementsbetingelsene og hadde switchet trådløstruteren hjemme over på GSM da ADSL-linja var nede. Fordelene med ICE er suveren dekning langt til havs, ufarlige abonnementsbetingelser, samt at det er problemfritt å krysse grensene til Sverige og Danmark. Redigert 4.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Jeg har oppdatert båtwiki-artikkelen om internett: http://www.baatwiki.no/wiki/Internett_i_b%C3%A5t Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Medusa Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Jeg har fremdeles et eget abbonement for mobilt bredbånd som jeg har hatt i en del år. Men, kanskje jeg heller skulle bytte til å kun bruke mobil abbonementet? Finnes det noen argumenter for å beholde mobilt bredbånd? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 (redigert) Finnes ikke noe godt argument for eget mobilt bredbånd abbonement slik jeg ser det. de fleste teleleverandører leverer også tvillingkort, noe som tilsier at du sannsynlig forsatt kan bruke utstyret ditt men med samme abonement som mobil telefonen. Jeg bruker kun mobil som modem og opplever skjeldent at dette ikke tilfredstiller våre krav til intenett I båt. Områder uten dekning er det langt mellom på vestlandskysten iht min erfaring. Om du reiser mye til feks Sverige så kan du kanskje ha andre behov. Redigert 5.Juni.2014 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Sydvesten Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 (redigert) Selvsagt finnes det ett godt argument for eget mobilt bredbånd, datamengden er en årsak.. Netcom leverer rent mobilt bredbånd med 100Gb i måneden til 599, dette får en ikke via vanlig mobilt nett. Netcom Smart gir deg 8Gb for 499.. Så etter mitt syn så er det stor forskjell på dette.. 100Gb mot 8Gb og det skiller 100 kroner per måned.. Dermed blir det selvsagt feil må hevde at det ikke finnes et godt argument.. Det handler om hva en skal bruke nettet til.. Redigert 5.Juni.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Finnes ikke noe godt argument for eget mobilt bredbånd abbonement slik jeg ser det. de fleste teleleverandører leverer også tvillingkort, noe som tilsier at du sannsynlig forsatt kan bruke utstyret ditt men med samme abonement som mobil telefonen. Jeg bruker kun mobil som modem og opplever skjeldent at dette ikke tilfredstiller våre krav til intenett I båt. Områder uten dekning er det langt mellom på vestlandskysten iht min erfaring. Om du reiser mye til feks Sverige så kan du kanskje ha andre behov. Jeg benytter samme løsning. Mobilen min ligger med laderen i og fungerer som hotspot for alt av nettbrett/andre mobiler. Jeg har til gode å ikke ha bra dekning, men jeg har heller ikke vært utenfor Norge med båten. 5Gb fast i måneden dekker vårt behov i bøtter og spann. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
KARILLA Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Har inkludert 5 GB I mitt abonement og 5 GB I kona sitt abbonement. behov utover dette har jeg ikke opplevd. Har aldri opplevd å overstige 5 GB, men vi har alle forskjellige behov. Ut fra egne erfaringer så mener jeg å bruke mobil som modem vil dekke de fleste behov. Å betale over 7000 kr pr år for et ekstra abonement er ikke aktuelt for meg. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.