mjo101 Startet 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2014 Hei. Har en gammel oselvar som min oldefar fikk bygget i 1932, med originale seil osv. Båten trenger sårt restaurering og må flyttes fra nøstet den ligger lagret i nå, noen som kjenner / vet om noen i bergensområdet som kan slikt for ikke helt sinsyke summer ? Har vert inne på tanken med å gi den vekk til en forening eller noe, men greier ikke tanken på å kvitte meg med den, har ikke tid, kunnskap eller det som skal til for å gjøre dette selv . Alle tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Oselvarverkstaden tar på seg slike oppdrag.Hva det koster avhenger jo av hvor mye arbeid det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Oselvar verkstedet hadde ikke mulighet før 2016 snakket de om, samt at det kostet en formue.. Problemet er at den må flyttes, flyter nok ikke og ikke mulighet for å få bil ned til naustet den ligger i .. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Hei.Du har ikkje eit kystlag i nærheiten da?Der er det mange dedikerte mennesker som har trebåt som livstil.Meld deg inn,og reparer sjøl,med hjelp fra andre medlemmar.Sosialt er det og. MVH Marius Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Bergen Kystlag er en mulighet. Hva er nødvendig å gjøre med båten? Vet du noe om båtbygger, og bruken opp gjennom årene? Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Trådstarter sier innledningsvis at han ikke ønsker å gi vekk båten,og at han ikke har tid til å gjøre jobben selv.Ingen av disse to momentene er vel forenlig med et kystlag? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Båten flyter om man tetter alle sprekker og gliper med margarin. Alternativt trekke en presenning under båten når den er kommet på vannet. De burde det være mulig å få den flyttet til et bedre sted. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Trådstarter sier innledningsvis at han ikke ønsker å gi vekk båten,og at han ikke har tid til å gjøre jobben selv.Ingen av disse to momentene er vel forenlig med et kystlag? Heller tvert om vil eg seie.Treng ikkje å gje vekk båten, sjøl om han kontaktar eit kystlag.Dei pleier å ha kontaktar når det kjem til trebåtreperatørar langs kysten vår.Som regel er det ein dag i uka kor dei møtast i ca 3-4 timar om kvelden.Der får han gode råd,og dei er gratis.Og kanskje trådstartar blir bitt av basillen? Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Hei. Vi har nå fått lånt en liten lekter med kran på så vi hiver den oppå, kystlag er ikke dumt, men har ikke tid til å holde på selv da hverdagen er hektisk nok som den er med jobb/reising, unger, sint frue osv.. Men godt råd å kontakte de eventuelt for litt tips! Takker for alle tips så langt! Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Hva er nødvendig å gjøre med båten? Vet du noe om båtbygger, og bruken opp gjennom årene? Dette hadde vært interessant å få nærmere greie på. Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Det som er nødvendig er i skifte deler av kjølen, båten slet seg under en storm for 8-9 år siden og ble liggende å gnage mot en stein. Båtbygger er vi litt usikker på, båten ble gitt som en gave fra Os kommune til min oldefar som var sogneprest i kommunen. Han brukte båten aktivt frem til rundt 60 tallet og vedlikeholdte båten jevnt og trutt. Den ble da satt på lagring til min far fattet interesse for den i 1974. Han måtte selge denne grunnet studier i 76 til en dame i nærmiljøet. Båten ble glemt helt til en dag vi fant noen bilder i 2001 og prøvde da å spore opp kjøper. Fikk tak i kjøper og hun hadde enda båten og vi kunne få kjøpe denne tilbake for samme sum som hun hadde kjøpt den for i 1976, så 1500 kr ble betalt og 3 dager med rydding av naust for å få båten ble satt i gang, hun hadde hatt båten lagret i samme naust siden 79 og båten var 110 % strøken når vi fikk gravd den ut. Båten ble tatt til oselvar verkstedet som tok full sjekk og lytt lag med lakk osv. Båten ble liggende på hytten og slet seg dessverre i en storm når vi var der ute og siden har den blitt liggende. Så her fikk du historien til båten Roeren, som dere sikkert skjønner er ikke dette noe vi har lyst å kvitte oss med da den har stor verdi innad i familien. Seilene til båten har aldri vert pakket ut og ligger i orginal embalasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Låner tråden litt..Er det noen som har seil til oselvar til salgs så er jeg på leit. Sitér dette innlegget Link to post
Tobb1 Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Har ein kompis som jobber på oselvarverkstaden. Kan høre om han har lyst på et lite prosjekt Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 (redigert) Hm! Hvor skadet er egentlig kjølen? Setter du den inn til en båtbygger (f. eks. Oselvarverkstaden), skifter han antagelig alt som er nødvendig, og får det til å se nytt ut. Det tradisjonelle er at eieren gjør reparasjoner sjøl, og lapper ting sammen så det blir godt og solid nok, men man kan se at det er reparert. Kan du legge ut bilder? Redigert 6.Juni.2014 av roeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 la oss si tre kvart av kjølen må byttes, ikke noe å redde dessverre! skal ut der den ligger på søndag , kan prøve å ta noen bilder da! Tobb1 hvis han har lyst på et prosjekt ved siden av hadde jo det vert luksus! vi skal alltids bli enig kan du si =) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Har du sjekket med Bjørnevik Båt om han tar slike oppdrag? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
roeren Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Ja, prøv Bjørnevik, men er redd han er like dyr som oselvarverkstaden. Håper på bilder? Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Skar seg helt med å reise ut søndag da jeg måtte reise på jobb i Sverige. Kommer bilde når jeg har kommet meg hjem . Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.