Jump to content

Plassering av vannpumpe.


Maika

Recommended Posts

Vil det ha noe særlig å si om jeg plasserer vannpumpen under vanntanken og vannkranene, eller burde den plasseres i samme høyde?

For meg er det mest praktisk med tanke på vedlikehold/tilsyn av pumpa å plassere den under, men dette vil kanskje føre til at pumpa må jobbe hardere fordi den må pumpe vann oppover? (Samtidig vil den jo slippe å måtte jobbe så mye for å suge ut vann av vanntanken pga. hevert-prinsippet..?)

Link to post
Share on other sites

Der er to typer pumper, en type er selvsugende og så disse som må ligge under tanknivå for i hele tatt å få noe vann pumpet opp i systemet. Selvsugende trenger ikke å ligge under tanken for å funke. Husk å bruke en ekspansjonstank i systemet hvis det er selvsugende pumpe som brukes.

Link to post
Share on other sites

Der er to typer pumper, en type er selvsugende og så disse som må ligge under tanknivå for i hele tatt å få noe vann pumpet opp i systemet. Selvsugende trenger ikke å ligge under tanken for å funke. Husk å bruke en ekspansjonstank i systemet hvis det er selvsugende pumpe som brukes.

<{POST_SNAPBACK}>

Pumpen var tidligere plassert ved siden av vanntanken, så jeg tipper at den da er selvsugende.

1. Når det gjelder ekspansjonstank, mener du akkumulatortank?

2. Jeg har en jeg kjøpte hos Maritim, men uten noen form for bruksanvisning. Skal denne plasseres med inn-/uttak opp eller ned? (Jeg får ikke plassert den horisontalt.)

3. For at vann skal kunne komme ut av den, burde den vel plasseres med inn-/uttak under sin egen tank, men hvordan kommer vannet inn i den? Skal den luftes ved første fylling?

4. Inntil nå har jeg brukt pumpa uten ekspansjonstank, og da har pumpa startet hver 2-3 time og så gått i rundt 20 sekunder. Vil dette bedres betraktelig med ekspansjonstank?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en helt vanlig akkumulator dere snakker om skal den stå på trykksiden av pumpa. Fås billigst på nærmeste sjappe der de selger brus. Halvliter plastflaske; 50 øre. Ref tidligere inlegg.

Vanntrykket inn på laveste punkt. Den skal være så full som mulig av luft. Litt vann vil selvfølgelig trenge opp når lufta komprimeres, men det trykkes ut igjen når vannkrana åpnes.

Starter pumpa di av seg selv har du lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en helt vanlig akkumulator dere snakker om skal den stå på trykksiden av pumpa. Fås billigst på nærmeste sjappe der de selger brus. Halvliter plastflaske; 50 øre. Ref tidligere inlegg.

Vanntrykket inn på laveste punkt. Den skal være så full som mulig av luft. Litt vann vil selvfølgelig trenge opp når lufta komprimeres, men det trykkes ut igjen når vannkrana åpnes.

Starter pumpa di av seg selv har du lekkasje.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er slik jeg trodde det var:

I vannvarmeanlegg brukes ekspansjonstank (som ikke skal fylles med vann, men som brukes for å skape et stabilt trykk i systemet).

I vanlig vannsystem for drikke-/vaskevann brukes akkumulatortank (som skal fylles med (og blir tappet for) vann for å forhindre at pumpa trenger å starte så ofte, og som er det jeg nå legger opp.)

 

Men hvis tanken i et vanlig vannsystem er der for å skape trykk ved at luften i den blir noe komprimert uten at den skal fylles noe særlig med vann, virker jo det mest logisk. (Hvordan skulle tappekranene klart å suge vann ut av en lufttett tank:)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...