Jump to content

rens av plastvinduer, kallesje

regal2750

Recommended Posts

Her mangler det ikke på råd og her er mitt: Meguiar`s Pure Wax.

Dette er en wax som innholder en del canubawax. Dette gjør vinduene myke og blanke og ikke minst rene. Jeg har vært borti ruter som har fått så mye impregnering på seg at de er umulig å få bra igjen, men om det ikke er for ille blir dette veldig bra. Smør inn en rute av gangen og tørk av med microfiberklut før det tørker.

PlastX som arkmarin anbefaler er et spesialprodukt og sikkert det beste, men Pure Wax har jeg ombord uansett og da slipper jeg et remedie ekstra.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ups, marius. One Step Compound inneholder slipemidler, den ville jeg vært forsiktig med å bruke på vinduer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

One step compound funket brillefint på vinduer med impregnerings-søl. Men ville selvsagt ikke brukt det oftere enn nødvendig, nettopp fordi det inneholder slipemidler.

Gjorde en uformell test av etterbehandling etter One Step, med Pure wax, vaselinolje, og Biltemas Rain Repellent. Jeg synes Rain Repellent gav det beste resultatet umiddelbart, men har ikke testet varighet.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Jeg har prøvd alt på mine nå.. Vaselin, vaselinolje, båtpolish, vindusrens(jif), jif, stålull(i kombinasjon med alt det andre her) vinduspolish... Med mere! Fortsatt umulig å se igjennom.. Så har igrunn gitt opp.. Tenkte å prøve sandpapir av fineste sort til slutt.. Kanskje kanskje..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har prøvd alt på mine nå.. Vaselin, vaselinolje, båtpolish, vindusrens(jif), jif, stålull(i kombinasjon med alt det andre her) vinduspolish... Med mere! Fortsatt umulig å se igjennom.. Så har igrunn gitt opp.. Tenkte å prøve sandpapir av fineste sort til slutt.. Kanskje kanskje..

Vurdert rondellpusser og 40 korning? :-)

Eller rett og slett bytte vinduene

Man kommer til et punkt hvor skifte av vinduer er helt greit :-) Thorvask på Nøtterø er ganske rimelige på det og kan gjøre det etter at kalesje er vasket/impregnert.

Saken er at kalesjen er 9 år gammel så vet ikke hvor mye jeg vil koste på den. Og det er store vindu på båten fra før så sikten er bra uansett( ikke bakover da, men den åpner jeg lett..)

Men den er helt tett og relativt hel så får ha den så lenge det varer.. Problemet er at de er så grove vinduene at de samler skitt, så om jeg pusser de glatte kanskje det blir bedre..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 1 år senere...

Jeg brukte Meguiars PlastX kjøpt på BilXtra på Ryen. Fungerte overraskende bra på slitte, falmede, stripete vinduer. Polerte opp vindusrutene før kalesjeimpregnering, da prellet stort sett impregneringsvæsken av ved søling, og jeg kunne tørke bort fra vinduene uten synlige flekker. Selv tørkede flekker med impregnering klarte jeg til en viss grad å få bort etterpå, så lenge vinduene var skikkelig polert opp med Plast X i forkant.

Jeg gikk over fra Pure Wax til PlastX da jeg prøvde produktet for første gang i fjor sommer.  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...