Jump to content

Ny Yamaha 9,9 Sport går ujevnt på halv gass


Tranen2

Recommended Posts

Hei. Har etter mye positiv omtale kjøpt en splitter ny Yamaha 9,9 Sport (15Hk). Er nå igang med innkjøringen, men opplever at den går ujevnt på halv gass. Den har tydelige små rykk og napp akkurat som om den ene pluggen tenner dårlig. Den starter lett, går fint på tomgang og når jeg en sjelden gang har full gass så går den fint. Den er også kjapp og krafter godt.

 

Forhandleren sier at det går seg til etter innkjøringen.

 

Er det noen som har tips eller erfaring med dette?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

bilde

 

Skal være skruen som er merket med nr 26. "Screw, air adjusting" på utenlandsk! Nr 38 er en "plug", vet ikke hvordan det er å få pirket ut denne. Du får prøve.

 

Disse motorene er temmelig magert satt opp fra fabrikk, sikkert pga utslippskrav. VI har 2 stk, begge litt kaldblodige ved start, men går veldig jevnt og fint når varmet opp noen få minutter.

 

Hvor mange timer skal den kjøres inn? I og med at du har full garanti på motor, ville jeg kjørt den inn først uten å røre / endre noe på forgasser. Hvis den fortsatt går ujevnt etter innkjøring ville jeg gått tilbake til forhandler du har kjøpt den av og sagt "hør her, en ny motor skal ikke oppføre seg slik!" Ikke hatt lignende problem på noen av våre Sport`er.

Link to post

Takk for info!

 

Skal kjøre ferdig innkjøringen (10t) før jeg foretar meg noe. Kjørte i 5 min på max, som det står at en skal gjøre etter de 2 første innkjøringstimene. Den gikk helt fint og når jeg tok den ned mot halv gass så var det så vidt jeg kunne merke at den gikk ujevnt. Kanskje det er blandingen som er ørlite for mager...?

 

Hva er vanlig ved en slik reklamasjon på en helt ny motor - hvem koster transport og av/på montering av motoren? Båt og motor ligger på hytta og det er for tungt å ta av motoren for en person når båten ligger på vannet...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Å justere på forgasser og bytte plugger etter 10 timer er ikke noe du som kunde med en ny motor skal belemres med.

Det normale er at kunden bringer gjenstanden til selgers foretningssted ved reklamasjon.

Du kan gjerne kjøre noen timer, men tvilsomt at ting vil bli bra av seg selv.

 

Kontakt selger og forlang utbedring.

Mvh. SAP

Link to post

Da er det avtalt å levere båten med motor på tirsdag etter at jeg har kjørt ferdig innkjøringstimene. Leverandøren tar over fra kaia og skal fikse motoren. Det jeg undrer meg over er om de har kunnskaper og kompetanse til å finne feilen. Nå vet jeg at verksmesteren er en dyktig og faglært bilmekaniker.... men jeg hater å la inkompetente folk rote med min motor....

 

Kommer med info om hva som skjer - kanskje jeg til og med skal betale motoren i helga! :-) (Føler at jeg har den beste poker-hånden her ! ;-) )

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Oppdatering etter dagens konferering med leverandøren: Etter at jeg i går kjørte båten fra hytta og hjem så gikk den i ca 45min på fullfart, kun avbrutt av et sund med 5 knops fart. Etter dette var motoren merkbart mer renere i gangen. I dag skulle jeg levere inn motoren og tok en testtur først. Etter 10 min på full gass så var også i dag symptomene borte. Motoren gikk jevnt og fint. Jeg ringte leverandøren og fortalte at han sannsynligvis har hatt rett hele tiden - "vent til etter innkjøringen". Vi var enige om at det var liten vits i å feilsøke på en ny motor hvor feilen var borte. Han ble lettet over at vi tar det ved 20t kontrollen. Jeg dro hjem og betalte motoren og motoren maler som en katt! ;-)

 

Moralen er: nye motorer kan være litt rufsete i gangen i starten!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Står på en 90-talls GH 14 og gjør nå 20 knop. Motoren passer båten veldig godt og er en mye bedre sjøbåt og kombinasjon enn en Pioner 15 m/Tohatsu 9,8 som vi har på en annen hytte. Kjørte den som sagt hjem i går og da var det på grensen til "skavel" og turen gikk utaskjærs her oppe på nordvestlandet. Denne turen hadde jeg ikke gjort med Pioner'en !

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Vi har en 9,9 sport på en Askeladden 14 fot, og en på en 16,5 Hansvik standard.

 

På Hansviken var det nødvendig med 20 hk forgasser for å få båten opp på plan. Ble en langt sterkere motor.

 

På en GH14 holder nok 15 hk, ja :smiley: Askeladdenen er også sprek med 15 hk, men den er nok litt smalere enn GHen bak så det er litt planingsterskel med såpass tung motor, spesielt i motvind.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Ups - da er det kanskje en feil likevel da... Kan Yamaha importør hjelpe meg her? Forhandler hører ikke på meg, desverre. Jeg har varslet om mulig feil og ujevn gange fra dag 1.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Har overhalt flere 4-takt bilmotorer hvor symptomet var overtrykk i veivhuset - blåsing i oljelokk og peilepinne. Problemet da var hull i stempeltopp eller knekt stempelring. Men dette er en ny motor hvor stemplene ligger horisontalt - og jeg aner ikke hva som er normalt på en slik motor. Var ute en tur i kveld; motor starter lett, går ujevnt, brummer/rister og blåser i peilepinnen - men krafter og går godt... Ikke aner jeg. Varslet forhandler pr mail.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Kjøpte en pakke med pioner 14 og yamaha 9,9 nå i sommer, Motoren var omgjort til 15 hk av forhandler før levering, dette bestod visst av å fjerne en liten sperre på forgasser og motor skulle da ha full effekt . Motoren har nå gått ca 50 timer tenker jeg, den går også ujevnt særlig på lav til halv hastighet, faktisk hender det at den stopper helt og må dras i gang igjen. Motoren er ofte tungstartet og siden min kun har snorstart blir det ofte rene treningsøkten...den er faktisk ganske tung å dra igang, så elstart anbefales... Motor er nå tatt av båten og blir levert til forhandler for service og bytte av forgasser, forhandler påstår at ved å bytte til 20 hk forgasser så blir motor identisk med orginal 20 hk, da det kun er forgasser som er forskjellen... Regner da med at ujevn gange og ufrivillig stopp blir greit fikset av forhandler, Yamaha's produkter pleier da å være relativt problemfrie?

Link to post

Vi har, som sikkert sagt, 2 av samme motor. En med 15 hk effekt, og en med 20 hk forgasser. Vi har ikke hatt problemer med noen av disse, de er nå begge ca 5 år gamle. Starter greit på få drag, men det kan ofte skje at motor dør hvis en lar den stå og gå på tomgang på helt kald motor. Prime-start funksjonen på disse motorene er ikke optimal, ville faktisk heller foretrukket en manuell choke.

 

En må holde litt gass til motor har fått litt lunk. Etter et par minutter går begge motorer veldig fint. Tror jeg har opplevd en gang at en av motorene døde når varm. Var bare å fyre opp igjen.

 

Yamahas produkter pleier være relativt problemfrie (bortsett fra gamle mopeder), er også mitt inntrykk. Du får bare henge deg på forhandler til du er fornøyd, og bruke garanti for det den er verdt.

Link to post

Forhandler er stille.... Skulle sjekke tennpluggene selv for å se om de er årsak til den ujevne gangen. Da oppdaget jeg at den medfølgende pluggnøkkelen ikke passet. Ikke passet den pluggen - ei heller gikk den inn i området rundt pluggen.

Her er noe muffens...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Du har vel fått med 21mm nøkkel og motoren bruker 16mm plugger tenker jeg?

 

Synes det høres rart ut at en ny motor skal gå ujevnt,har vært med å starte opp 4 stk nye påhengere siste året og alle har gått uten et feilslag fra første start.

 

Hvor mye blåser det av peilepinne røret? Har du prøvd å skru ut korken til påfyllingen når den går?

Veivhuset på en 4T skal jo ha ventilasjon,denne kan gå tett men det er vel usannsynlig på en ny motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...