Jump to content

Noen mer erfaring med billige 12v -> 220v invertere fra Kina?

bergetun

Recommended Posts

Denne modellen du referer til vil nok trolig ikke være egnet. Ut fra hva jeg har googlet rundt, må Nespressoen ha "ekte" sinus, noe denne nok ikke tilbyr. De billigste inverterne baserer seg på "modifisert sinus", med det resultat at pumpa i kaffemaskinen ikke vil gå. Søk på "true sine inverter" så treffer du det du vil ha. Lykke til, og rapporter gjerne resultatet her. Trenger en jeg også :thumbsup:

Guest Kaptein Fredrik

I russebilen satt det montert den største inverteren fra Biltema, og denne har modifisert sinus. Den klarer å drive stort PA anlegg, forsterkere, flatskjerm, laptop, kjøleskap og mye mer. Jeg kan teste en dag om nespressomaskinen min fungerer på inverteren hvis jeg får tid. Det er helt klart en billig kina inverter som biltema selger. Dårlige plastikkoblinger og tynn aluminiumschassis er typisk for billige kina produketer. Den har ihvertfall fungert utmerket på maks power hele tiden.

Bare er lite hjertesukk fra min side, men jeg forstår ikke hvorfor man skal kjøpe en båt hvor man legger en solid slant penger i den for deretter å montere billig utstyr som mest sannsynlig tar kvelden etter relativt kort tid. Etter en stund er båten muligens såpass full av tvilsom kvalitet at problemene står i kø når man egentlig skal ut på vannet å nyte fridager og sjøliv. Handler man utstyr beregnet for bruken og utstyr som er gjennomprøvet og funnet meget godt av kvalitet så sparer man seg i hvert fall for mye bekymringer og problemer i ettertid. Dette minner meg litt om han som skal kjøpe en bil til oppunder millionen, men setter på regummierte dekker.

Her er et lade/inverter-system som har bevist sin kvalitet over tid: http://www.victronenergy.com/markets/marine

Det koster litt mer, men det holder den tiden du har båten.

Det er sikkert noen som er uenige med meg i disse betraktningene, men selv synes jeg at det blir tull å kjøpe seg potensielle problemer når man legger såpass mye penger i båt som dere har gjort. Da vil problemer med ettermontert utstyr kunne føre til at hele båten føles som et ork.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro: Jeg er egentlig helt enig med deg. Jeg vil bare ha en inverter som virker denne sesongen og kun for å få laget den /"%&!"& nesspresso koppen til rederinnen.

Neste sesong har jeg planer om investere i generator for lading av batteribank, varmtvann osv. Derfor har jeg ikke lyst å bruke flerfoldige tusen kr på en inverter som jeg ikke har brukt for neste sesong. Jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke ubegrenset med kapital til å bruke på utstyr til båten.

Du trenger inverter selv om du har en generator. Det er ikke vanlig å kjøre den hele tiden. Den bråker og støyer, jeg hater det når den går. Det er en grunn til at den bare gikk fra 11-16 (skips lokaltid) og aldri om natta. Når den ikke går trenger du inverter. Da er problemet at folk ikke skjønner at brødristeren og vannkokeren tapper batteriet veldig fort ! Det tok lang til å få dette inn i hodene til mange. Men med 5kW effekt fra kraftverket kan du koble på en vifteovn når generatoren går. Det er luksus.

Ole
S/Y Algol

Ingen har ubegrenset med midler og langt ifra meg. Noen ganger må man utsette investeringene, men det er greit med en god plan og når du vet at dette er en midlertidig duppeditt så har ikke jeg noen innvendinger.

Det jeg derimot kan komme med er et råd til hva du bør tenke over når det gjelder generator og utstyr til denne.

Som Olews sier er ikke generatoren noe du bør kjøre ubegrenset, men det vet du helt sikkert. Jeg har selv en generator og har planlagt litt på bakgrunn at det når jeg oppgraderte lade/inverteren i båten. Originalt sitter det en 50amp Victron Centaur lader i min båt. Dette er en lader veldig mange båtbyggere velger da den er rimelig(i forhold til kvaliteten) og har utgang for 3 batteribanker. Denne ville fungert helt perfekt om vi skulle ligge på landstrøm i hver havn. Da trenger man ikke å ta hensyn til ladetiden og inverter trenger man selvsagt ikke med 220 rett i skutesiden.

Siden vi ønsker å ligge i uthavn primært og har det aggregatet du planlegger å kjøpe var vårt steg å se på hvordan vi utnyttet generatoren i forhold til driftstid og behov.

Vi har følgende brukere:

• 2 x TV(12V)
  • Moccamaster i båtens originale stikkontakter
  • Lading av diverse elektronikk som ikke vil ha 12V
  • Varmtvann bereder
  • Koketopp på 220V
  • Stekeovn/micro på 220
  • Dieselvarmer D5
  • 3 x kjøleskap/bokser

Batteribanken i dag består av ca. 1500amp hvorav 600amp er forbruksbank

Dette medførte en liten runde med oss selv på hvordan vi så for oss bruken av generatoren. Å kjøre koketopp, varmtvann bereder og stekeovn i lange tider på inverter er utelukket da dette vil tappe selv en stor batteribank i løpet av noen timer. Å kjøre kaffetrakteren og eventuelt stekeovnen for å varme noen rundstykker til frokost går derimot bra. Vi endte derfor opp med en tanke om at generator ville bli kjørt hver dag eller i det minste annenhver dag(avhengig av om man hadde behov for å bruke koketopp/stekeovn til middagslaging).

Behovet var på bakgrunn av dette en lader som kunne lade med minst 100amp slik at kjøretiden på aggregatet ble redusert mest mulig. Inverteren skulle kunne drive utstyr som på maks trakk 2000 watt, men gjerne mere om man skulle benytte både trakter og stekeovn samtidig.

Aggregatet vår er på 7kw og det var derfor mulig å kombinere følgende ved kjøring: Lade batteribanken(ny lader på forbruk og gammel om man eventuelt skulle ha behov for strøm på resten av batteriene). Den nye laderen er altså bare koblet mot forbruksbanken, mens den gamle kan slåes av/på etter behov og står koblet mot resterende batterier. Varme varmtvann(her er det ekstra varmeelement i berederen og den trekker 2kw på maks noe som sørger for rask oppvarming), lage mat på koketopp/stekeovn.

Med dette opplegget kan jeg klare meg med ca 1,5 times kjøring av aggregat daglig og da blir det gjort rundt middagstider.

Lader/inverter vi havnet på var en Victron Multipluss 12/120/3000-50hz. Den lader altså med 120 amp og kan gi 3000 watt 200V ved maks belastning.

Det som ble kjøpt i tillegg var en Victron BMV batterimonitor som er koblet opp mot forbruksbanken, dette for å ha 100% kontroll på forbruk og gjenværende strøm.

Vi har nå testet ut dette utstyret noen ganger og det fungerer veldig bra i praksis. Mulig vi skal gå inn med 200amp mere batteribank på forbruket for å tappe mindre i % av den totale banken de gangene vi kjører aggregat annenhver dag, men det er også den eneste justeringen jeg ser for meg som nødvendig(da vil banken holde flere år enn i dag).

Om du har økonomisk mulighet så kunne det jo kanskje vært smart å gå rett på et lade/inverter-system som du kan ha full glede av når aggregatet kommer på plass neste år i stedet for å kaste penger rett ut av vinduet med en inverter du ikke kommer til å bruke neste år likevel ? Bare en tanke om lommeboka spiller på lag....

(investeringen i slikt utstyr er alfa & omega om du skal bruke penger på et aggregat som i seg selv koster langt mere enn utstyret for å få full utnyttelse av det)

Pst...

"Farco" her på BP er importør av Victron og prisene har blitt redusert betraktelig i år kontra tidligere.

Slikt utstyr bør for øvrig monteres av proff og Farco har "utvalgte" som er meget dyktige på dette om du ikke er elektriker selv da.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...