Jump to content

støping av ny styrhus vegg, trenger tips!

emihol

Recommended Posts

Har kjøpt meg en 21" plast snekke. Oppussings objekt, da en del av innredning var oppråtnet. Er ferdig med det meste av innredningen. Men viser seg at hele veggen inn mot styrhuset må skiftes. Tenker å plaste en ny vegg (den gammle var av finer) noen som har tips her? Hva skal jeg bruke inni plasten? Finer liker jeg ikke, pga råte fare. Har vurdert divinycell, men får ikke tak i det i nærområdet, og ser det koster over 400 per plate på biltema.. har vurdert å bruke "rosa isopor" (styrofoam)

Noen som har prøvd det? Må jo ha en viss fordel som feks isolasjon, eller er jeg helt på bærtur?

Kom gjerne med tips og råd!

Det er ikke noe galt i å bruke finer men den må støpes inne på alle sider og coates så det ikke kommer inn noe fukt. Styroform tåler ikke stryren som er løsemiddelet i poliester. om du vil bruke den så må den "tapetseres" med gråpapir før støp og da er den bare isolasjon og ikke noe styrke.

Bare en plastplate er noe vinglete greier og ikke å annbefale. Da må det i tilfelle støpes et rammeverk på innsiden for å styrke eller at man lager strimeler av vannfast kryssfiner på innsiden og støper over disse.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Ta deg bryderiet med å få tak i Divinycell eller lignende. 20 mm. HD 80 passer fint til ditt arbeid.

Innlaminert treverk har ikke noe i en båt å gjøre. Det hjelper ikke å tette etter innlaminering. Vannet er allerede inne i treverket og før eller senere blir konsentrasjonen på et sted så høy at råte setter inn. Innlaminert treverk brukes kun av båtfabrikker som skal ha båten til å holde ut garantitiden og litt til.

Divinycell er lekende lett å arbeide med. Du former det til med baufilblad og pussekloss. Det limes til større arbeider med limsparkel. Når det ser ut slik du ønsker, laminerer du det inn.

Husk at det skal grunnes og slipes lett før laminering.

Den råten som måtte være inne i fordekket på min Saga 27 fra 1986 (28 år siden), har jeg ikke sett noe til eller har hatt noe problem med. Men vil du Mulligan male fanden på veggen, så gjerne for meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jo da Mulligang, en kan ikke begrave seg i fortiden. Å ta i bruk nye materialer er nå min mening helt supert selv om de gamle ikke var helt "ræva". Men en skal ikke glemme at en i "steinalderen" ble det byget plastbåter med 2 til 3 ganger så tykk polyester som nå. At det ble lurt inn litt treverk i laminatet, hører den tiden til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et tips kan være å bruke polypropylen plater. Det er sprøytestøpte plater. De har en "skummet" kjerne, med glatte overflater. Skummingen av platene fører til at platene er stive. Platene lagerføres i tykkelsene 6, 12 og 18 mm. Dimensjonene er tykkelsesavhengig, men de fleste platene er 1200x2400 mm.

http://bergerud-gaard.no/pp_plater/

Vil tro at platene er å få tak i over hele landet.

Jeg tviler stekrt på at disse platen tåler styren så det bør sjekkes. Jeg har selv prøvd alt fra isopor-styroform-og byggskum og ingen av de kan støpes på desverre.

Siden det diskuteres om kryssfiner er brukelig i båt eller ikke så legger jeg inn to bilder fra en Polar 22 fra 1975 som jeg jobbet med om Fredag med 15mm vannfast kryssfiner i bunnstokker og stivere. Dette er en kalesje båt som har teak bakker og dolbord som lekker litt vann hele sommeren. Derfor er det innstøpte treverket eksponert for vann på utsiden av støpen hele sommeren. Denne båten har nå blitt brukt 38 år og får i disse dager motor nr.3

bilde

Jeg tror at disse bunnstokkene varer 40 år til !

bilde

Pen båt dette !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg tror at disse bunnstokkene varer 40 år til !

Tror jeg også. Selv om treverket inni kanvære helt oppråtnet.

Treverket er brukt bare som mothold til laminatet har herdet.

Det er når man regner inn treverket i en sandwichkonstruksjon man får problemer.

Pen båt dette !

Det er det. Noe av det vakreste som er kommet fra et plastbåtverft.

Også er den uforskammet bra i sjøen.

Noen som har prøvd om Litex platene åker styren? Men de er vel behandlet med epoksy så da blir vel det feil og den veien

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...