Jump to content

Bygge om VP 280 til Duoprop?


Chong

Recommended Posts

Her er jeg teknisk sett på vedig tynn is - dette har jeg ikke greie på.

Men jeg leser en masse båtblader - og jeg mener å huske at det i en artikkel i et norsk båtblad stod om noen som gjennomførte konvertering av to gamle VP drev til dueprop drev. De måtte da bytte nedre del av drevet. Om de hadde 280 drev vet jeg ikke. Sjekk med VP - hadde ikke forundret om de har en løsning for deg. Og det virket ikke av artikkelen som om dette var noe umulig å gjøre selv.

Så litt ekstraservice:

Baatmagasinet artikkel 1

I Båtmagasinets sommerutgave i fjor (7/8-99) beskrev vi reiseruten og hvordan vi modifiserte singelpropdrevet til duoprop for bedre effekt. Båten har to Volvo AQAD 40B diesler og "operasjonen" var svært vellykket, noe vi skrev om med testresultater i desemberutgaven (12/99).

Bilde

Ikke noe rart at jeg husker dette - bladet ligger på hytta og leses med stor interesse flere ganger i året. Også akterpartiet på Viksunden fanger av og til også mine øyne .... :blush: (hva var det den sangen het igjen - var det ikke vill, vakker og våt?)

og her er artikkelen

Men det ser ut til at de hadde 290 drev SP som ble 290 DP.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange som har gjort dette, og etter det jeg vet har de kun byttet undervanns-huset.

Du bør undersøke med VP Norge, da det vel finnes flere typer 280-drev. Du bør også undersøke

hvilken utveksling og propell som vil passe. Utvekslingen finner du ved å demontere propellene og sinken og se hva som står stemplet inn i drevet. Noen fagfolk anbefaler å shimse opp lageret på nytt når du skifter undervannshus.

Brukte undervannshus får du kjøpt for ca. 10-12000,-. Propeller ca. 2-3000,-

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, men er det verdt pengene ? 

Det er helt subjektivt - og umulig å svare på for andre enn deg selv. Det avhenger av hvor mye penger man har og hvilket forhold man har til båt og penger. Noen bytter motorer for 5 knop mer, andre gjør ikke det.

 

Men de som det står om i Båtmagasinet virket fornøyde.

Så kommer 1000 kroners spørsmålet. Er det bryet verdt å påkoste penger og bygge om? Vårt svar er definitivt ja. Gamle drev får som vårt, lekkasjer i aksling. I stedet for å påkoste reparasjoner bruk heller pengene på å få bedre toppfart (normalt ca. 5-10%), betraktelig bedre akselerasjon og dermed også kraft, samt redusert drivstoff forbruk. Og ikke minst, la nå minstemann få gleden av å kunne fortelle kameratene at båten går tre knop fortere enn i fjor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen er jeg på tynn is - så dette er synsing.

 

Om styringen er tung hadde jeg vurdert servostyring eller overhaling av styringa

Om du ikke vil ha mer toppfart med DP - velg annen propell - da får du bedre aksellerasjon i stedet - og mye mer fleksibilitet

Er usikker på hva du mener med stabilitet. Jeg hadde SP på Nidelv 690'en og har DP på Nidelv 300'en nå. Opplever egentig eneste forskjellen ved at DP'en trekker rett akterover når jeg bakker - mens SX'en ble påvirket av rotasjonsretningen til propellen (dvs. at jeg måtte styre i mot når jeg bakket)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byttet fra Bravo2 (single) til bravo3 Dp. Når eg lå i plan og ga gass med SP så dro båten til en side.. Samme når eg bakket opp. Nå med DP er saken en annen. Går beint fram uansett. Mye lettere å bakke på plass ved brygga. Snur båten på 5 øringen ved bakking.

 

Var det meg.. Go for it :yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har Fjord 24" med VP AQ240A og drev 280 Single-prop og lurer på om det er mulig å bygge om til duoprop eller annet for å bedre retningsstabiliteten.

<{POST_SNAPBACK}>

Har en Fjord 21 Weekender. "Opprinnelig" med sjøvannskjølt 240A og 280B (SP). 240 motoren "sprakk" i fjor og begynte å puste inn saltvann. Så den måtte jeg bytte.

 

Fikk kontakt med en kar som hadde en slutten av 80-tallet velholdt 200D ferskvannskjølt og 290 DP drev. Han skulle ha 35.000 for hele pakka (litt var det kanskje å prute ned, kanskje) og 19.000 for motoren. Dette skjedde meg midt på sommeren og pga litt trangt med cash og at jeg ville ha båten ut i vannet igjen med minst mulig tidstap kjøpte jeg motoren uten drev og monterte.

 

Tok meg ei uke inkl bytte av kablagen og instrumenter og koblinger og greier.

 

Sånn i ettertid angrer jeg noe på at jeg ikke kjøpte hele pakka (men jeg ville ikke vært den båt-uka jeg vant i tid i sommer foruten) og monterte med det samma. Nå går jeg og vurderer samme som deg - konvertere til 280 DP. Men jeg tror ikke det er noe lurt.............

 

I ditt tilfelle - med en 240A som fortsatt sviver og et brukbart 280 drev - kan du antakelig få deg ei godt holdt brukt pakke med f eks 225 hk ferskvannskjølt rundt 1990 med tilhørende 290 DP for 40.000. Det du har får du antakelig 20.000 for. Så har du ei pakke som er mer up-to-date og med trim og det som hører med. Bra undervannshus (finnes de?) 280DP må du antakelig gi 6-9.000 for. Og da har du fortsatt den gamle Windsor'en (240A) og 280 generasjonen.

 

synes nå jeg da.........

 

evenR4u

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Even;

 

Takk for utfyldig svar. Da tror jeg vi skrinlegger tanken om ombygging til Duo-Prop, får leve med at båten drar hit og dit noen ganger i lav fart.

 

V-8'ern går fint som bare det, er visst byttet blokk i 1993 så den ruster vel ikke opp på noen år enda...

 

Hvis jeg får noen til å se på styresystemet, kanskje den blir lettere på rattet. Noen tips her ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...