Jump to content

Klatre opp masta - kan man stå på salingshornene?

zooper

Recommended Posts

Jeg må opp i masta for å skifte pære i ankringslanterna, kontrollere antenne, feste et nytt fall, og montere Lazy Jacks

Det blir første gangen for min del at jeg må opp i masta. Metoden jeg vurderer er å la kona vinsje meg opp i et fall. Samtidig vil jeg sikre meg i et fall nummer to ved at det strammes opp hver meter og "sikres" i fallavlasteren. Dersom hun ikke klarer å vinsje opp mine 85kg vil jeg vurdere å bruke en stige. tanken er da å klatre opp til det nederste salingshornet med sikring til et fall. Deretter heise opp stigen i et fall og klatre resten av veien.... alternativt kalle på apegenene og klatre rett opp masta.

Men jeg lurer på, vil et salingshorn tåle vekten min om jeg står på det med full tyngde? Båten er en 36 fots Jeanneau Rush 111 fra 1984 (Sun Shine 36).

Og en annen sak, er det tilstrekkelig sikring å bare benytte fallavlasteren til å sikre fall nummer to eller vil tauet skli i en kjempefart?

Er det noen som har noen tips?

Jeg kommer ikke til å lete etter en passende bru, jeg kommer ikke til å leie en kran, og jeg kommer ikke til å ta ned masta. Jeg har en helt ordinær klatresele og ønsker heller ikke å måtte bruke tid eller penger på å skaffe mer klatreutstyr... man tager det man haver.

Dersom kona ikke klarer å vinsje meg opp kan jeg kanskje hjelpe til litt selv også ved å feste en enkel reptalje til et annet fall enn den hun vinsjer meg opp i. Jeg har en slik enkel 150 kgs reptalje fra Biltema liggende ett eller annet sted.

: bilde

Framtida, du er inne på noe når du sier fotløkke. Det ga meg en annen idé som jeg lurer på hvorfor ingen har tenkt på før. I prinsippet burde jeg kunne lage en fotløkke nederst på hvert fall og sikre klatreselen og meg selv litt lenger opp i begge fallene med en halvmeters slakk. Da kan jeg løfte meg opp som følger:

1. Jeg tråkker fra i løkke nummer en
  2. Kona hever fall nummer to slik at løkka kommer halvmeter høyere enn løkka på fall nummer en og sikrer i fallavlasteren
  3. Jeg tråkker fra i løkke nummer 2
  4. Kona hever fall nummer en en slik at løkka kommer en halvmeter over løkka på fall nummer to og sikrer i fallavlasteren
  5. Gjenta til jeg kommer til toppen

På denne måten vil det ikke være nødvendig å vinsje... og faller jeg, så faller jeg en halvmeter

Alternativt kan jeg ha begge føttene i en løkkeanordning på kun det ene fallet - sparke fra - la kona etterstramme det andre fallet så jeg henger i det, dra det andre fallet opp en halvmeter, gjenta... mange mulighterer her...

Teknikken bør kunne kombineres med vinsj...

Klart du kan stå på salingshorna, men jeg tror nok dine er for spinkle, dessverre. På en litt større båt, f.eks. en 68' er var det veldig populært å stå der oppe på vei inn i berømte havner. Hvem husker ikke den pur unge Nicole Kidman i filmen "Dead calm" der hun (stuntdame?) står oppe på salingshorna og speider.

Ta med deg ei tynn line som du kan kan heise opp ei bøtte for å få opp det du trenger eller glemte på vei opp. Det er alltid noe, jeg trodde jeg hadde fått med alt da ble det ropt "hiv opp". I bøtta lå det et kamera! Fine bilder fra oven.

Ole
S/Y Algol

Å stå innerst på salingshornet er helt greit, har gjort det på mye mindre båter. Du kan klatre opp mange steder slik at den ved vinsjen nesten bare etterstrammer. Hvis du løfter halvparten av egen vekt er det også mye enklere å vinsje. Klatresele er det sikreste du kan bruke, men skal du være lenge i masta rigg til en plankebit du kan sitte på (eller fender (aldri bruk den alene)). Behøver ikke å være sikker, sikkerheten er i klatreselen. Men mye mindre ballespreng enn en time i klatreselen.

På sikring er fallavlasteren nok. Det er mer trøkk i spinnakeren når den fyller etter en broach enn hvis du faller en meter. Må innrømme at 98% av gangene jeg har vært i masta har det vært med ett fall. Men bra tau og god kompetanse nede er det greit (men anbefaler selvfølgelig ikke det).

Vi pleier å være to mann nede, en som drar på masta, en som etterstrammer på vinsjen. Hvis den som skal opp er litt apekatt brukes ikke vinsjhåndtak. Hvis du ikke har denne muligheten ville jeg lagd en fotløkke i sikringstauet. Løft deg opp i fotløkka, etterstram klatreselen, etterstram fotløkke etc. (ser nå at zooper har ett lignende svar)

Klart du kan stå på salingshorna, men jeg tror nok dine er for spinkle, dessverre.

Jeg har stått på salingshorna på express, soling, yndling, andunge (og velding mange fler). Tror til og med på en BB11 med tremast. Har du sett hvor solid innfestningen til salingshornene er? Helt innerst ved salingen kan du sette 2 tonn på en Rush 111 før poppnaglene ryker.

Mange gode tips her:) Men siden du holder til i indre Oslofjord... Blommenholm har skikkelig mastekran m/innebygd stige og sikring! Da står du trygt, sikkert og kan jobbe med god komfort. Det eneste er at man trenger kurs for å nøkkelen til krana:( jeg har dessverre ikke kurs, men det burde gå greit å ta en tur innom og få noen med kurs til å hjelpe deg, evt er det kanskje noen andre her inne som har mastekurs på Blommenholm?

Trygve

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...