Maika Startet 5.Juni.2014 Del på Facebook Startet 5.Juni.2014 (redigert) Etter å ha løftet masten på plass og festet vant og stag, strammet jeg strekkfiskene. Plutselig var den ene vaieren løs, og masta datt i sjøen. Det viste seg at det var gjengene i den ene strekkfisken (3/4') som hadde gitt etter. Jeg hadde merket at de var begynt å bli trege, men jeg hadde ikke ventet at det kunne skje. Det var virkelig hell i uhell i.o.m. at ingen ble skadet og at dette skjedde ved mastekrana og ikke på sjøen med ungene ombord. Det kommer til å koste endel å kjøpe nytt det som trengs, men noe var nok uansett modent for utskifting uansett, så dette gikk etter foholdene veldig bra. Nye strekkfisker (med hus i bronse) er innkjøpt, og nye vant, stag og rullesystem er bestilt, så nå mangler jeg bare å få fikset det bøyde mastesporet/mastefisken. Masten er en eldre Nordic Mast, og John Mast i Danmark tok over aluminiumsproduksjonen for noen år siden. Via forhandler her i Norge sendte jeg bilder og mål, men fikk svar tilbake om at dette ikke er noe de har. De kan lage ny, men det vil komme på noen tusen og ta noen uker. Jeg er mest bekymret for tiden det kan ta, og den norske forhandleren foreslo eventuelt å ta kontakt med et mekanisk verksted for å få laget ny, feks Astrup. Har noen forslag til gode steder å få dette gjort i Oslo-regionen? Jeg skal også ta med mastefoten (som sitter i bunnen av masten) for å se om det er mulig å erstatte denne og spor/fisk med hyllevare, men det er vel tvilsomt ettersom masten er endel år gammel og dermed vanskelig å finne en profil som passer? Redigert 5.Juni.2014 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 (redigert) Hei, Hør med Ed (southern cross spars) på Blommenholm Trygve ps. Han har oxo nye masteføtter Redigert 5.Juni.2014 av bare lek(k)er (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 Hvilken masteprofil har du? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 jeg har John Mast rigg........prøv o ring direkte til dem Tel. +45 - 4390-5600 de har ofte en masse gamelt liggandes jeg har fått veldi god hjelp o service da jeg ringt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Du kan også prøve Proctor Sweden, Nisse driver et enmannsforetak. Har meget stor kompetanse, det han ikke vet er neppe verd å vite når det gjelder rigger. http://gulasidorna.eniro.se/f/proctor-sweden:14908682 Eldre herremann, må vel snart gå av med pensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Takk for svar, folkens! Hei, Hør med Ed (southern cross spars) på BlommenholmTrygveps. Han har oxo nye masteføtter Det er dem jeg har bestilt nytt utstyr fra, og jeg var innom og hørte om de hadde noe som passet, men desverre. De anbefalte å få laget et nytt spor, feks hos Water Jet på Slemmestad eller Metax i Røyken. Hvilken masteprofil har du? jeg har John Mast rigg........prøv o ring direkte til dem Tel. +45 - 4390-5600 de har ofte en masse gamelt liggandes jeg har fått veldi god hjelp o service da jeg ringt Jeg prøvde det nå, og trivlige folk, men de hadde hverken fisk/spor eller fot som passet i min profil. Du kan også prøve Proctor Sweden, Nisse driver et enmannsforetak. Har meget stor kompetanse, det han ikke vet er neppe verd å vite når det gjelder rigger. http://gulasidorna.eniro.se/f/proctor-sweden:14908682 Eldre herremann, må vel snart gå av med pensjon. Jeg skal høre med ham:) Forøvrig: Siden fisken er festet på en syrefast base, har jeg tenkt at det kanskje blir enklere å få sveiset fast et spor direkte på denne i stedet for å få skåret ut ny fisk i aluminium. Jeg spurte John Mast om dette, og de mente at det ikke ville by på problemer. Jeg skulle bare være oppmerksom på eventuell korrosjon, noe jeg fort vil se siden jeg pleier å ta ned masten hver vinter. Kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.