Jump to content

Oljefilter på PRM gear

HulkHaugen

Recommended Posts

Har skjønt så mye som at oljefilteret på min PRM 140 ikke er mulig å oppdrive lenger, så derfor kjøpte jeg et PRM MT0035 Filter Blanking Kit (PRM 100, 101, 140, 160, 175, 250, 265, 310). Jeg vil bare være sikker på at jeg har gjort riktig her nå, så hvis vi ser på bildet:

bilde

Den hvite plastikk ringen der, den er for stor til å passe i skiven, tror den kan presses inn i pakningen, den kan tres på bolten, men den er alt for stor for hullet der bolten skal inn. Etter min logikk skal ikke den brukes (på PRM 140), men har jeg kanskje oversett eller feilvurdert noe?

EDIT: For ordens skyld, jeg har nå satte den røde pakningen (tror det er det, den er litt tykk og porøs) innerst mot gearet, og den store skiven utenpå og skrudd inn bolten. Har ikke startet opp enda, venter på en oljekjøler.

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

Hulk Haugen : Etter min logikk skal ikke den brukes (på PRM 140), men har jeg kanskje oversett eller feilvurdert noe?

Kjenner ikke til den, men har hørt om denne. Jeg synes det er litt underlig at det ikke er noe på skrua bortsett fra stålskiva da. Det kan fort svette litt olje ut ved bolten når det bare blir stål mot stål. Dessuten ser det ut som at plastringen er litt tykkere i ene enden.

Sett først på stålskiva på skruen, deretter den røde pakningen. Så trer du plastringen inn på skrua med den tynneste delen mot den røde pakningen.

Da tipper jeg plastringen går delvis gjennom den røde pakningen og halvveis inn i stålskiva. Den tykkere delen av plastringen skal ikke inn i stålskiva. Når alt er tredd på skrua, skrues det fast på giret. Da blir det også tett rundt skrua.

For all del, dette er bare et forslag slik jeg mener det kan være, så prøv deg frem først for og se om det stemmer. :smiley:

Eg kjøpte samme kittet til forrige båt med prm160 gear. Det var ingen manual med. Eg fann aldri ut av det. Det virket ikkje logisk mht sirkulasjon, men eg såg også på tvilsom tetthet rundt bolten. Så eg satte bare på det gamle filteret igjen for å granske denne blendingen litt dypere. Og det har vert glemt heilt til i dag .. :worry: jaja.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sæbø : Så eg satte bare på det gamle filteret igjen for å granske denne blendingen litt dypere. Og det har vert glemt heilt til i dag .. :worry: jaja.

Og jeg tok aldri av filteret da det ikke var mulig å skaffe nytt. Jeg ringte Halaas og Mohn angående denne kitten fordi det så jo ut som den ville tilsvare ett pottetett filter. Kan vel likegodt kjøre med tett filter da, sa jeg. Jo, ja, han dro på det og virket ikke helt sikker, men til slutt var han enig med meg.

Men jeg hadde aldri filteret av, så jeg fikk ikke sett hvordan det så ut inni der.

Jeg har heller ikke dette giret lenger så jeg har ikke tenkt så mye på det.

Ser ut som NorWolf har funnet noe som passer ja.

Til trådstarter vil jeg bare nevne at hvis ikke plastringen blir presset mot ett anlegg på innsiden skal det nok ikke være slik jeg har skrevet i innlegg 2. Da må det være en annen løsning.

Ja, det var noe sånt jeg prøvde på, men det ga ikke mening. den tynneste delen på plastringen kommer såvidt inni pakningen, men den tykkeste delen vil da bygge en del, og kommer den i mellom vil det jo ikke bli tett, da renner det rett ut. Kanskje det er litt annerledes design på noen av de andre modellene? Jeg forventet en hol bolt så oljen kunne sirkulerer igjennom...

Mvh Børre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...