Jump to content

Er denne stålpropellen ødelagt av korrosjon?


Kvartsli

Recommended Posts

Hallo! Jeg driver å ser etter båt, og kom over en Yamarin 6110 med en Yamaha 200 hpdi bakpå. Båten har vært en eldre manns eie de siste 8 år,og vært lite brukt de siste 2. Båten trenger egentlig bare en god runde med vask og polering, samt oppfrisking av teak - så ser den ut som ny. Er litt usikker på motoren så den skal få en times gjennomgang på verksted etter pinse. Men sjekk propellen. Er den ødelagt? Hva vil en ny koste, og hvilken er best tilpasse motor/båt.

bilde

Link to post

mange stålpropeller er lagd i 15-5 rustfritt, det vil misfarges over tid om det blir stående i saltvann.

 

Vil tro denne propellen kan poleres opp igjen med drill, autosol og etpar timers jobb

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

så litt bedre etter, ser ut som det er den svartlakkerte? Husker ikke spec, men det er en grei propell men ikke noe mer. Yamaha har etterhvert fått endel spreke propeller i sortimentet som burde funke bra.

Hør med nærmeste Yamaha/Yamarinforhandler om de har stående eldre utgaver av "Yamaha kjørefakta" , der fins testdata for 6110 med 200hk HPDI mener jeg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er nok den Painted Stainless Steel. Skjønner hvorfor de lakkerer den. Det er nok ikke veldig mye stainless i den legeringen. Det ser dessverre ut som ganske dyp rust på enkelte steder slik at syrevask med fosforsyre vil få bort overflaterust, men at dte er en del dypere sår i overflaten som vil gi deg mye dårligere effekt av denne. Men vask først så der du hvor dype sår i overflaten du har.

 

Spesifikasjonene finner du rundt navet - kanskje skjult av mutteren som holder propellen fast. Skru i så fall av mutteren og se hvilke tall som står der. Det er gjerne på formen 13 3/4 x 19 der de første tallene er diameter og etter x er det stigningen på bladene.

Link to post

.. og litt kavitasjon er også en effektiv malingsfjerner

 

her er oversikt over yamahas propeller som passer, er vel reliance , performance og evt pro series som er mest aktuelle her

http://www.yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/Four-Stroke-FLF300-FLF150.pdf

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Beklager Hulda, men fosforsyre fjerner rust. Det finnes så vidt jeg vet i alle rustløsere. Og om du leser hva Kjemsik instiutt på Uio skriver om fosforsyre så er dets rustløsende egenskaper en av bruken til fosforsyre.

http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/periodesystemet/vis.php?e=P&vis=alt

 

Men lærer så lenge man - vil?

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

-litt unøyaktig sagt så finnes det to typer rustløsere i handelen. De er enten basert på saltsyre eller fosforsyre.

 

Feks CRC Rust remover med saltsyre og Wilhelmsen Rederi sitt selskap Unitor har sin Metal Bright HD basert på fosforsyre.

 

Men om ikke kjemisk insitutt vet hva de driver med så vet sikkert ikke Wilhelmsen Rederi det heller. For all del.

 

Begge korroderer jern, det er en ulempe. Så man må ikke la det ligge på for lenge.

 

I det siste har det også kommet til nye basert på sitronsyre, for de mer miljøvennnlige, som er tålmodige og bruker litt mekanisk sliping i tillegg

Link to post

Ser ikke poenget med å krangle om temaet. En rask googling ga på en nettside fem varianter av 'fosforsyre', forskjellige kjemiske sammensettinger. Om jeg da ikke blander handelsnavet i farten. Den fosforsyren jeg kjenner er HNO3. Som er en sterk oskidant spesielt mot kopper (Cu). Det var derfor jeg fikk tak i den for mange år siden, for å rense gammelt kopper. Som beskrevet i en annen tråd, HNO3 er en del av blandingen til Avestads beis for rustfritt stål, behandling av sveiser. Altså en oksidant-funksjon. Samme HNO3 har jeg prøvd på rust, spesifikt Fe2O3 og Fe3O4. Resultatet var ikke overbevisende, fungerte ikke så jeg kunne se noen reaksjon. Den blandingen jeg har er omtrent 80 % syre. Altså forholdsvis konsentrert. Har også testet med saltsyre, 30 % HCl, denne blandingen reagerte med å fjerne rust momentant. Kanskje noe i overkant. Oksalsyre, bestanddel i blant annet Hempel Gelcoat Cleaner, er også en meget god rustfjerner (Co2H)2. Den gangen jeg bygget Hulda, parkerte marinaen en liten seiler rett under hekken på Hulda, som skulle ha en egen plass for at glødeskallet på stålet skulle ruste vekk før sandblåsing. Rusten blåste ned på denne båten, og om våren så den lille seileren helt for jævlig ut. Eieren kom og fikk sjokkreaksjon, jeg fikk også hetta. Lovet å fikse det. Fikk fatt i Hempel og noen bokser Gelcoat Cleaner. Strødde ut over båten og la våte lakner over, holdt dem fuktige til dagen etter. Spylte av, rust og jernpartikler forsvant med vannet. I følge eieren, hadde ikke båten vært så fin siden den var ny. Meget effektivt.

 

Etter en syrekur, vil nok overflaten på propellen kunne fremstå som enda mer 'gropete' enn om man glatter over propellen mekanisk.

 

Edit: Visste det var noe galt, HNO3 er salpetersyre, ikke fosforsyre med varianter. Beklager, har ikke mer en fire vekttall kjemi. Kjørte, så vidt jeg husker, ikke forsøk med fosforsyre på HiV.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

2 H3PO4 + Fe2O3 → 2 FePO4 + 3 H2O (forsforsyre fjerner rust). Og ja, salpetersyre heter HNO3 og fjerner ikke rust. Så lærte alle noe!

 

Men til saken; usikker på om du ikke bør sjekke å skifte propellen. Den ser skikkelig gropete ut på bildet, men det er vanskelig å bedømme. Kjenn litt godt etter om det er større riper- disse blir malt fordi de ikke tåler saltvann. Så det å ta høyde for et propellskifte er ikke dumt - på finn er det mange som kunne fungert bedre enn disse Yamaha malte propellene. Det er ikke blant favorittene til å høy ytelse.

 

Du kan bruke mellom 2-4000 på en mye bedre propell til din båt. Ville vurdert 4 blads ettersom Yamarinen er skikkelig baktung. En akterløftende propell kan gi deg mye bedre oppførsel i bølger og hastighet. Turbo TXP 3bl - vil løfte hekken noe, og gi deg bra hastighet. Yamaha Performance 4 er ok. Løfter hekken og godt grep. Du ligger vel på en rundt 20-21 tommer stigning.

Link to post

Hei. Har selv hatt en Yamaha 115 V4 98 modell. Propellen så helt lik ut som den du har avbildet. Jeg sjekket med en Yamaha forhandler når jeg hadde min. De sa at stålpropellen i utgangspunktet har vært sortlakkert, men at lakken slipper etterhvert som den blir brukt. Det er derfor det blanke stålet kommer til syne over tid. Er ikke så pent å se på, men har ingen praktisk betydning så lenge grop rusten ikke blir for dyp. Grop rusten skyldes kavitasjon på propellen. Det dannes luftbobler (oksygen) rund bladene når propellen "spinner"/ kaviterer, spesielt under gasspådrag, som igjen fører til korrosjon. Korrosjonshastigheten øker jo mere oksygen som tilføres. Det ser jo fint ut med en høyglanspolert stålpropell, men bruksmessig er sikkert propellen du har avbildet helt ok så lenge du følger med at groprusten ikke blir for dyp og utbredt.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...