Jump to content

Er denne stålpropellen ødelagt av korrosjon?

Kvartsli

Recommended Posts

Artig det med Cola, fordi den innholder både sitronsyre og fosforsyre. Og akkurat hvilken av disse syrene i Cola som gir mest bidrag er jeg ikke sikker på, men tror faktisk fosforsyren. Skulle sitrus være like aktiv mot rusten krever det en større konsentrasjon - min gjetning.

Ikke lett å få tall på innholdet i Coca Cola...

Ferre-bet rustfjerner inneholder iallefall fosforsyre. Effektiv på overflaterust men ikke så effektiv på gravrust.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her er bilde av min Yamaha pro propell som satt på en HPDI 150 VMAX 2004

Var det en 6230 du hadde den på? Hvilken stigning og hva gav den av fart og turtall om du husker?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei

Beklager sent svar...

Den satt på en Yamarin 6210, stigning 21", diameter vet jeg ikke, men antar at det var 14"+.

Hadde turtall 5000-5500 og maks 40-44 knop, litt avhengig av hvor mange som var om bord og last (fuel).

Dette var en av de beste propellene jeg har hatt, båten er nettopp solgt. Den nye eier er storfornøyd.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hvis du ikke driver med racing og ikke er opptatt av "looks" er jeg helt enig med morgull: rusten og tæringen har svært lite betydning, kanskje taper du 1/4 knop toppfart, og 10-15 l drivstoff per sesong, men det skal gå mange år før du "tjener inn" en ny prop. Jeg har hatt en aluprop som så betraktelig verre ut enn den på bildet, frynsete i toppen etter møte med solid norsk granitt og massevis med groper, men den gjorde jobben....det er kun et spørsmål om hva krav du har.

Vel ødelagt - det er jo en definisjon. Og jeg vil gjerne vise et annet regnestykke. På en slik Yamarin vil du kunne ha feks 115 eller 100 hk. De 15 hestene utgjør 2 knop forskjell i toppfart og 3 i marsjfart (ifløge test). Prisforskjellen på disse motoren er ca NOK 15 000,-. Forskjellen i hastighet (og bensinforbruk) vil sannsynligvis utgjøre mer enn 3-5 knop med en slik gropete propell.

Ditt valg.

Billige propeller får man kastet etter seg overalt, så det er ingen grunn til fortvilelse :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg gir bare råd om hva dette utgjør i ytelse og i hva man har investert og relativ og absolutt forskjell - i kroner og knop.

Jeg håper og tror trådstarter er opptatt av konsekvenser av å en slik propell i mulig redusert tilstand, eller tror jeg ikke det ville blitt spurt.

Skal selv ut å pusse på propellen før dagens 110nm for å sikre de siste to-fire knopene på marsjart. Og da er det en uke siden siste puss...det gror godt nå på forsommeren. Ellers utgjør det på denne turen alene 1/10 pris av propellen i økte drivstoffutgifter. Det er mitt valg.

Ha en god tur på sjøen alle sammen!

skal ikke så mye groe/slim til på propellen før det merkes nei.

Jeg vil si at trådstarters propell er fullt brukendes, men ville selv sett det som en fin anledning til å oppgradere til noe heftigere, denne båten/motoren fortjener det syns jeg.

f.eks noe slikt..: http://www.ebay.com/itm/Yamaha-Performance-3-Blade-14-1-4X22P-/110240941998?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item19aadf47ae&vxp=mtr

eller kanskje denne? http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-PRO-SERIES-STAINLESS-STEEL-PROP-14-1-2-X-21-RH-/271501402851?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item3f36bea2e3&vxp=mtr

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tror det finnes mere effektive saker enn cola på en slik overflate :saint:

• 3 uker senere...

Hei igjen! Da er båten kjøpt, pusset, primet, bunnsmurt, vasket, polert, vokset og service tatt på motor. Fikk den på vannet forrige fredag og har brukt den hver dag siden (i ett nyyydelig nord-norsk sommvervær :smiley: ). Båten er blitt virkelig fin og motoren går som ei klokke. Lynrask opp i plan, og etter det jeg erfarer så langt er den forholdsvis snill på drivstoff. Har ikke noen måler, men brukt ca 80-90 liter så langt. 90 prosent av tiden i behagelig marsjfart 25-30 knop, 5% i rolig dorgefart og 5% "full peising". Og det er her jeg har et spørsmål angående fart. På Yamaha kjørefakta (publisert lenger opp i denne tråden), så opplyses det om max 5200 o/min og 48,6 knop med optimalisert propellvalg. I Båtlivs test opplyses det 5500 om/min og 46,5 knop. Ukjent propellvalg.

Jeg har testet båten, både alene og med 3 personer ombord, ca 100 liter drivstoff + +, og fint kjørevær. Frisk bris, ca 20-30 cm bølger, medvind, sola i ryggen, med tidevannet og hjemlengsel. I begge tilfellene klarte jeg ikke å hente ut mer enn 5100/5000 o/min og samme fart, 42,6/42 gps-knop. Går ut fra at det er standardpropellen som står på - vet ikke dimensjon. Her skiller det 4-6 knop i toppfart. Er dette "normalt", eller kan det tilskrives min propells tilstand? Går da ut fra at alle fartsområdene da påvirkes av dette. Finnes det også "daukjørte" båtmotorer? Var et eldre ektepar som hadde båten før meg, og etter sigende har de bare tuslet rundt i 20-25 knop de siste 5 årene. Vil kanskje motoren yte bedre når jeg har fått "blåst" den litt? Hvilken propell kan dere anbefale som en god allround-propell? jeg har ikke masse kjente slik at jeg kan prøve flere. Og en liten ting til: Hvor mye olje er det "normalt" at en slik motor bruker. Med mitt øyemål, så kan jeg anslå at på ca 90 liter drivstoff har jeg brukt ca 3 liter olje - da på hovedsaklig marsfartkjøring.

Her ble det mye, så håper dere er overbærende med en lykkelig førstereisgutt :wink:

Redigert av Kvartsli (see edit history)

den svartlakkerte alupropellen er en grei allrounder, men når farta bikker 40 knop så begynner forskjellene å merkes mer til f.eks den som john kr la ut bilde av. Den vil kunne gi mer løft i båten og dermed mer fart.

1 liter olje pr 30 liter bensin høres litt i overkant ut..

Billigste du kan gjøre er å legge den noen timer i Coca cola og pusse den med en hard skrubb eller som jeg foretrekker og gjøre bruke stålull. Det vil ta den tilbake til original finish.

Når du er ferdig med det er det bare å grunne å lakkere den opp igjen. Om du kjenner noen som pulverlakkerer kan også det gjøres.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Dersom du ikke har slipt/pusset/polert propellen vil det forklare flere av de manglende knop, og de resterende forklares av en propell som i utgangspunktet ikke vil gi deg det beste resultatet pga utforming og egenskaper til denne propellen. Den er ikke god på toppfart eller marsfart. Litt avhengig av hva du sammenligner med.

Manglende slip/puss/polering kan også forklare manglende turtall pga økt motstand i vannet pga ujevn overflate på propellbladene.

Ikke bruk stålull er mitt råd. Stålull legger seg i de små ripene stålullet lager og stålullen gpr i oppløsning mens du pusser og legger seg i ripene og ruster. Det starter ny korrosjon i stålet. Derfor er vannslipepapir bedre. Da ligger det ikke igjen noe som starter ny korrosjon i de fine ripene.

• 2 uker senere...

Hei,

Minner om at proppen ikke er eneste faktoren som påvirker farten. Du skriver at båten er bunnsmurt. Har du gjort det selv eller er det ett proff som gjort det? Regner med at du bruker racing smøring, men har du vært nøyen med at laget er absolutt jevnt? Hvis det er mye groper og ujevnheter i bunn vil du raskt miste toppfart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...