Jump to content

Valg av svingertype til Garmin ekkolodd

Andy

Recommended Posts

Jeg har 99% sikkert bestemt meg for å anskaffe en Garmin 178C kartplotter med ekkoloddfunksjon. Den er noe liten, men dette oppveies delvis av den skarpe, detaljerte skjermen.

Jeg lurer svært på hva slags svinger jeg skal gå for, til min Skibsplast 655 med påhengsmotor.

Så vidt jeg kan se har jeg tre alternativer, alle med ganske lik pris:

010-10272-00 Hekksvinger m/dybde og vanntemperatur (kr. 668)

010-10327-00 Innvendig justerbar 50/200 khz svinger (kr. 962)

010-10194-00 Gjennomgående plastsvinger (kr. 818)

Sistnevnte planlegges montert innvendig i olje.

Hvilket alternativ gir best signal til fiske o.l.?

Er det noen som kan si hvilken av de to sistnevnte som er best om man monterer innvendig?

Men jeg har mest lyst på hekksvinger. Den gir jo også vanntemperatur. Må man bore hull i båten for å montere denne? Må båten stå på land for å montere den? Er den utsatt for skader, evt andre ulemper med den?

Er det også noen som kan anbefale et firma i Kristiansand/Lillesand området som er gode på slik montering?

Min erfaring med hekksvinger, er at den må stå slik at den bremser vannet for å fungere opp til 12-13knop. Over det kan du bare glemme signalet, da luftbobler rundt skroget forstyrrer alt for mye.

Har sett båter med innvendig svinger ha troverdig gjengivelse over 20knop. Ikke noe å navigere etter, men likevel. De bremser selvsagt ikke vannet, men mange mener dette ikke er fullgod montering da svingerens effekt må passere gjennom skroget. Effekten blir således noe dårligere. JEG skal uansett flytte svingeren innvendig, vinner nok en knop samt noen liter bensin i løpet av sesongen på det...

Gjennomgående har jeg null erfaring med. En såpass hurtiggående sak som din vil få noen slag og dasker i ny og ne, som medfører fleksing og bevegelser i skroget. Hvordan dette virker inn på svingerens tetninger samt levetid, bør du kanskje innhente noen erfaringer på.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

010-10272-00 Hekksvinger m/dybde og vanntemperatur (kr. 668) 

010-10327-00 Innvendig justerbar 50/200 khz svinger (kr. 962) 

010-10194-00 Gjennomgående plastsvinger (kr. 818) 

Sistnevnte planlegges montert innvendig i olje.   

Hvilket alternativ gir best signal til fiske o.l.?

Jeg har reddet meg rundt Flekkerøya ganske mange ganger med min Garmin 178C som jeg kjøpte i fjor. Som svinger har jeg kjøpt den innvendige, justerbare, og limt fast underdelen til skottet på Hantoen. Fylte opp med soyaolje, og har vært godt fornøyd med ekkoet. Alle gjennomgående svingere krever hull i båten, så skal du ha det bør du gå løs på monteringen snarest. (Drømmer om bronse-triducer, men andre behov haster mer.)

Bunnlinjen får jeg så nøyaktig som jeg kan ønske, og har klart å unngå å finne skjær og grunner med kjølen. Når det gjelder fisk så ser jeg symbolene på skjermen, men en helt annen sak er at fisken ikke vil opp.....

Er det forresten noen som vet om makrell gir andre typer ekko på en Garmin Fishfinder enn fisk med svømmeblære? Så vidt jeg har forstått kommer ekkoet på skjermen ikke fra luften i svømmeblæra, men fra det doble ekkoet når lydsignalet reflekteres både fra fisk oppe i vannet og nede fra bunnen.

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Til mitt Eagle ekkolodd fulgte det med ein hekksvinger som eg ganske enkelt bare har liggende løst i eit stuvrom forut i båten pr. dags dato da det ikkje har vært tid eller temp. til å få limt den fast med to-komponent epoxy som er planen og det som var anbefalt av Sleipner-mannen på messen der eg kjøpte loddet... Dette fungere overraskende bra, faktisk så bra at eg ikkje merker store forskjellen om eg tar svingeren og henger den over ripen i sakte fart... Får samme tegning på skjermen. Når dette er sagt så er min båt av den særdelse saktegående typen med homogent enkelt glassfiberskrog...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Takker for alle tips!

Det ser ut til at jeg går for innvendig justerbar svinger. Takk SkipperMorse for tips om brems i vannet. Jeg er ikke villig til å ofre en tøddel i fart eller drivstofforbruk for å få temeraturgiver....

Ellers har jeg fått greit tilbud på hele pakka fra Motor-teknikk i Kristiansand.

Garmin 182Ci + 128 mb minnebrikke + BlueChart på CDrom + innvendig justerbar svinger, ferdig montert inklusive ca. 1 times kjøring til 13.000 kr.

Tror jeg går for denne. OK, kan vel spare ca. 2000 kr ved å bestille fra USA. Men det kan jo være greit å ha Belanor i ryggen, samt at det jo er godt å spare seg bryet. Og så støtter man jo 'nærbutikken'...

P.S. Ringte også Malfix, han ville bare pushe den utgåtte 182C, som han påstod hadde bedre skjerm enn 178C. Og mye bredere betraktningsvinkel (5 i bredden kunne se, mot 1.5). Noen som er enige i dette?

Takker for alle tips!

Det ser ut til at jeg går for innvendig justerbar svinger. Takk SkipperMorse for tips om brems i vannet. Jeg er ikke villig til å ofre en tøddel i fart eller drivstofforbruk for å få temeraturgiver....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også Garmin 178 med innvendig justerbar svinger + Garmins temperaturgiver som festes til en av skroggjennomføringene i metall - i mitt tilfelle gjennomføringen fra septikken. Da får du også temp. uten å bore hull i skroget. Metallgjennomføringen har jo samme temperatur som sjøen.

Eneste gangen den blir unøyaktig er når jeg tømmer septikken, men da er det ikke spesielt aktuelt å bade uansett............ :rolleyes:

Kom meg aldri så langt at jeg bestilte fra usa i vinter og nå vil jeg ha den raskt - så jeg kjøper her i Norge.

Den ene butikken jeg foreløbig har vært i kontakt med anbefaler hekksvinger til min båt som er20 fot med utenbordsmotor. Tipper toppfarten på båten ligger litt over 30 knop.

Samlet pris for 178ci med en kartbrikke og hekksvinger 9900kr.

tj

Har jeg forstått det riktig når jeg skjønner innleggene slik at om en kjøper en hekksvinger så kan en også bruke den innvendig som en innvendig svinger?

I så fall blir jo valget enkelt. Da er det jo bare å kjøpe en hekksvinger, prøve å montere den på hekken og er jeg ikke fornøyd så er det bare å flytte den inn.

tj

Redigert av tj (see edit history)

Takker for alle tips!

Ellers har jeg fått greit tilbud på hele pakka fra Motor-teknikk i Kristiansand.

Garmin 182Ci + 128 mb minnebrikke + BlueChart på CDrom + innvendig justerbar svinger, ferdig montert inklusive ca. 1 times kjøring til 13.000 kr.

Tror jeg går for denne. OK, kan vel spare ca. 2000 kr ved å bestille fra USA. Men det kan jo være greit å ha Belanor i ryggen, samt at det jo er godt å spare seg bryet. Og så støtter man jo 'nærbutikken'...

P.S. Ringte også Malfix, han ville bare pushe den utgåtte 182C, som han påstod hadde bedre skjerm enn 178C. Og mye bredere betraktningsvinkel (5 i bredden kunne se, mot 1.5). Noen som er enige i dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, absolutt ikke! 178c (eller 172c som jeg har) har en skjerm med mye bedre lesbarhet i direkte sollys. Forskjellen er faktisk så stor at mens man med 182c i enkelte tilfeller ikke ser noen ting, har man full lesbarhet på 178c! Dette med betraktningsvinkelen har ikke jeg merket noe veldig stor forskjell på, men dette har jo vært et velkjent problem på tv skjermer med lcd teknologi. Da blir spørsmålet du må stille deg: hva er viktigst: at 5 personer kan stå ved siden av hverandre og navigere, eller at "skipperen" kan lese det som står på skjermen på solfyllte dager! :cheers:

Nei, absolutt ikke! 178c (eller 172c som jeg har) har en skjerm med mye bedre lesbarhet i direkte sollys. Forskjellen er faktisk så stor at mens man med 182c i enkelte tilfeller ikke ser noen ting, har man full lesbarhet på 178c! Dette med betraktningsvinkelen har ikke jeg merket noe veldig stor forskjell på, men dette har jo vært et velkjent problem på tv skjermer med lcd teknologi. Da blir spørsmålet du må stille deg: hva er viktigst: at 5 personer kan stå ved siden av hverandre og navigere, eller at "skipperen" kan lese det som står på skjermen på solfyllte dager! :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Og når det er sagt så har jeg absolutt ingentingimot Malfix. Har selv kjøpt mye utstyr der, og har vært veldig fornøyd både med priser og service. Men å anbefale 182c fremfor 172c og kommende 192c???

Hei, jeg har 188c med hekksvinger på min Nidelv 610, har kjørt dette i noen år nå. Det fungerer greit, det at man mister fart har jeg ikke noe tro på, da svingeren er montert flush med hekken.

Jeg har også invendig svinger til min tridata (var montert da jeg kjøpte båten). Denne mister dybden før hekksvingeren ved høy fart, det sier meg at på planende båt så er det bedre med hekksvinger, men begge er ubrukelige over tid ved høy fart.

Så dybde og fisk hører til i fartområde til en snekke. (5-7 knop).

Hei, jeg har 188c med hekksvinger på min Nidelv 610, har kjørt dette i noen år nå. Det fungerer greit, det at man mister fart har jeg ikke noe tro på, da svingeren er montert flush med hekken.

Jeg har også invendig svinger til min tridata (var montert da jeg kjøpte båten). Denne mister dybden før hekksvingeren ved høy fart, det sier meg at på planende båt så er det bedre med hekksvinger, men begge er ubrukelige over tid ved høy fart.

Så dybde og fisk hører til i fartområde til en snekke. (5-7 knop).

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for tilbakemelding!

Tror jeg snur og hører på Kristian sin erfaring, siden han har begge svingertyper på samme båt. M.a.o. jeg går for hekksvinger. :confused:

At dybden kan bli ustabil i planende fart, var nytt for meg, men er forsåvidt logisk. Jeg må bare sikre meg at svingeren blir montert i rett høyde, så den 'inte bromsar i vatnet'. :wink:

Takker for tilbakemelding!

Tror jeg snur og hører på Kristian sin erfaring, siden han har begge svingertyper på samme båt. M.a.o. jeg går for hekksvinger.  :confused: 

At dybden kan bli ustabil i planende fart, var nytt for meg, men er forsåvidt logisk. Jeg må bare sikre meg at svingeren blir montert i rett høyde, så den 'inte bromsar i vatnet'.  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, har samme båt og 188C med utvendig hekksvinger. Denne er montert så og si i flukt med bunnen og bremser garantert ikke noe fart. Som Kristian sier, ekkoloddet ubrukbart over ca 7 knop, da blir det plutselig masse fisk på skjermen :eek:

Så er det jo litt artig å ha tempen på vannet også, kan jo se på grafen om det blir varmere eller kaldere når en går sørover :wink:

Luftbobler har mye større målstyrke enn alle andre objekter, slik som bunn og fisk (selv om fisk til alle praktiske formål er luftbobler) Dermed er det gitt at om skroget produserer luft i fart så avtar effekten til ekkoloddet. En vanlig måte å minske dette problemet er å stille ekkolodd slik at det har en viss "blanking" periode i umiddelbar nærhet til svingeren. Dermed unngår en at en får store "fiskestimer" rett under båten i stor fart. Men boblene er der uansett og påvirker effekten fra de virkelige ekkoene.

Hvor på et fartøy svingeren monteres avhenger også av skrogform. Har en slett undervannsskrog er det kun bølgemønsteret som produserer støy. Har en derimot mye chines og step, vil disse produsere luft. (Mye av poenget så langt jeg kan forstå)

Hovedregel er at støyen er lavest rett bak der baug-bølgen slipper, oftest 1/3 bak på båten. For mindre båter derimot er det så store variasjoner at den enkelte båteiger må vurdere dette selv. Selv tror jeg jeg ville forsøkt med flere ulike plasseringer før jeg endelig bestemte meg. Dette fordrer innvendig montering da det er vanskelig å borre hull etter hull i skroget. Når det er sagt er det klart at en innvendig montering påvirker effekten. Akustisk impedans kan i den sammenhengen sammenlignes med elektrisk impedans. For å få størst effektoverføring bør impedansene til de ulike mediene være noenlunde like. Dvs svingeren er tilpasset belastningen vannet gir. (Vannets akustiske impedans) Problemet oppstår når en imellom svinger og vann plasserer glassfiber, primer, gelcoat, topcoat, bunnstoff, epoxylim og til sist olje. Oljen har nok mer til oppgave å sørge for god kontakt mellom glassfiber og svinger enn som impedans tilpassing. Uten oljen vil vi også måtte legge til luft på listen min over. Da går det riktig galt. Tenk bare på en VHF-antenne tilpassing. VHF utgang er 50ohm for å passe til antenne på 50 ohm. Hva da om vi tar en kabelbit 75ohm, et par motstander på 30 ohm og litt kabel på 50 ohm og kobler i serie mellom VHF og antenne?

De fleste forstår dette. Samme forholdet har vi med ekkoloddet!

Kanskje ikke så konstruktivt i forhold til spørsmålet, men forhåpentlig vis litt informativt.

Oso

det at man mister fart har jeg ikke noe tro på, da svingeren er montert flush med hekken.

Kan nok være variasjon mellom båttyper og svingerplasseringer, ja. Påhenger eller aggregat er også et parameter verdt å merke seg. Min svinger er std hekksvinger med temp for Garmin Fishfinder 80.

Jeg har Cobra-drev, hvor det i lav fart slippes eksos og kjølevann rett ned fra transomplata. Dette forstyrrer selvfølgelig signalet, og for å ha god signalgjengivelse i "snekkefart" måtte jeg derfor over 1 meter ut til siden fra kjølen. Kraftig skrogvinkel på min båt medfører at min svinger dermed sannsynligvis står "høyere" enn ved tilsvarende montering på båt med annet eksosutslipp i lav fart.

I høy fart (over 40 knop) planer båten såpass at feste for svinger, samt svingers overdel, løftes ut av sjøen. Dette til tross for at svingers underdel er montert "flush" (stikker 1mm under et steg...) med skroget. Jeg får da et turbulent område mellom festebrakett montert på akterspeil og selve svingeren, som gir en vannsøyle med et løft nærmere 50cm opp fra sjøen bak båten.

Den ene millimeteren svingeren er under skrogsteget ga meg sikker gjengivelse opp til 12knop, hvilket jeg ikke hadde med svingeren 1mm høyere. Bremsingen i vannet var det ingen visuell forskjell på.

På en båt med påhengsmotor eller bare navutslipp av eksos kan sikkert svingeren monteres mer sentrisk på båtens bredde. Dermed løftes den heller ikke opp av vannet ved ekstreme hastigheter, og turbulensen slipper å bli hjulpet av lufta over sjøen.

Men at duppeditter som henger på akterspeilet under vannlinja ikke påvirker vannstrømmene som båten trekker med seg, blir litt søkt fra mitt ståsted. Når skøyteløpere går raskere av at det limes på noen 3mm høye gummimarker på draktryggene, tolker jeg det dithen at det lønner seg med renest mulig skrog.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

En masse nyttige fakta om transducer installasjon:

http://www.simradusa.com/docs/faq_man_xducer_install.zip

<{POST_SNAPBACK}>

Jo men dette gjelder jo deplasmentskrog, han som kom med spørsmålet har en planende båt, og da vil jeg fremdeles hevde at hekkmontert virker greiest (egenerfaring). Og man slipper hull i skrog for logg hjul og tem.føler.

Klart man må være påpasselig med hvor den plasseres, min står på høyre side ca 20-30 cm fra senter, flush montert i vannrett posisjon. Mange innvendige blir plassert på skrå pga. bunnen utforming, slik jeg har gjort på svigerfars snekke, limt med aralitt. Men da viser jo også svingeren feil vinkel fra bunnen på båten (mere til den ene siden).

Det som er fint med Garmin er at man kan få givere med stor og liten vinkel (kombigiver).

Lykke til

Bestilte en 178ci med hekksvinger i dag.

Valget av svinger ble jo enkelt når det gikk opp for meg at hekksvingeren også kunne brukes innvendig. Da er det jo bare å eksperimentere og finne den beste løsningen for akkurat min båt og mitt bruk.

Som sagt før, pris for hele pakken med kart kr. 9900,- Dyrt, men skal en ha en båt med litt fart så synes jeg det er en nødvendig investering.

Kunne spart noen tusen på å bestille fra usa, men tiden løp fra meg og nå vil jeg ha den raskt. Et annet argument for å kjøpe den i Norge er for meg bruksanvisningen. Jeg har aldri brukt kartplotter før og derfor er bruksanvisning på norsk et stort pluss. Til sist så kan det jo være jeg får brukt for garantien og rettighetene etter kjøpsloven.

Når jeg har brukt så mye penger på båt så står jeg vel i de ekstra lappene...

Ahhhhh... Nå gleder jeg meg som en guttunge til båten er klar for henting. Skvetter til hver gang telefonen ringer.... det kan jo være verkstedet som ringer og sier at nå er montering og bunnsmøring ferdig.....

En ting er i alle fall sikkert. Det blir ikke mye konemor får se meg de første ukene... Det er så mye som må fixes :wink::wink::smiley:

Bestilte en 178ci med hekksvinger i dag.

Valget av svinger ble jo enkelt når det gikk opp for meg at hekksvingeren også kunne brukes innvendig. Da er det jo bare å eksperimentere og finne den beste løsningen for akkurat min båt og mitt bruk.

Som sagt før, pris for hele pakken med kart kr. 9900,- Dyrt, men skal en ha en båt med litt fart så synes jeg det er en nødvendig investering.

Kunne spart noen tusen på å bestille fra usa, men tiden løp fra meg og nå vil jeg ha den raskt. Et annet argument for å kjøpe den i Norge er for meg bruksanvisningen. Jeg har aldri brukt kartplotter før og derfor er bruksanvisning på norsk et stort pluss. Til sist så kan det jo være jeg får brukt for garantien og rettighetene etter kjøpsloven.

Når jeg har brukt så mye penger på båt så står jeg vel i de ekstra lappene...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bestiller samme pakken i dag :wink: .

Dog med Bluechart på CD-rom, så kan jeg bruke den andre lisensen på min bærbare Gpsmap 76. Voila, så har jeg 'kartplotter light' også i Pioneren, samt som ekstra sikring på langturer :smiley:

• 7 år senere...

Hei, søkte litt her og fant en gammel tråd men den omhandler emne jeg lurer på.

Ser det er snakk om garmin 176 plotter og ekko lodd.

Jeg har en garmin gpsmap 192c , denne har også ekkolodd funksjon. Men bak på plottereb er det vanlige stikke med en pluss og minus kabel som kommer ut samt noen andre kabler med farger på (nmea?)

Hvor skal jeg koble ekko lodd svingeren, denne må jeg kjøpe uten om da jeg har kjøpt plotteren brukt.

Men det er kun ett stikk bak.

Står lite info på nett om denne, på garmin sine sider så virker det som jeg må hs en blackbox, egen ekklolodd modul i melllom svinger og plotter. Men da blir det ganske kostbart bare for og få ekklodd til og funke.

Noen som vet noe om dette ?

Fremme i skråget på min seilbåt så er det montert 2 eldre gjennomgående svingere antar jeg, går ledning stump ut av disse som er klippet av.

Skal se nermere på di om det er noe som kan brukes

Håper på svar :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...