SolluxAC24 Startet 7.Juni.2014 Del på Facebook Startet 7.Juni.2014 Hei. Jeg er litt rådvill her.... Jeg har en yanmar 3qm30 som jeg ikke kan kjøre på mer enn 1900 omdr. før varsellampen lyser og hyler.... Jeg har hatt båten oppe og rengjort og bunnsmurt den, jeg har skiftet impeller og jeg har hatt systemrens på den uten noe bedret resultat.... Tenkte på å skifte ut føleren og kanskje noen gamle slanger.... men ellers er jeg litt tom her.... Noen tips/erfaringer??? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 (redigert) Hvis motoren går varm så er det jo strengt tatt noe som er galt, og det er lite sannsynlig at en vask og litt bunnstoff fikser problemet? Som du nevner bør du først finne ut om motoren virkelig går varm eller om det er instrument/føler som er problemet. Dersom motoren virkelig går varm så må du ikke drive å kjøre rundt med dette, dersom motoren er sjøvannskjølt kan den økte temperaturen føre til saltavleiringer både her og der, du må finne ut hvorfor den går varm og fikse problemet. Det kan jo være hva som helst nesten som gjør at motoren går varm, men begynn med kjølesystemet, du har hatt på systemrens og byttet impeller, og det neste må jo være å sjekke om det faktisk sirkulerer vann og kommer ut rikelig med vann sammen eksosen, at termostaten virker slik den skal osv. Redigert 7.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SolluxAC24 Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Hei og takk for svar. Det kommer masse vann ut eksosen, og det er det som er så rart, vannet er heller vamere enn at jeg kan holde hånden under (vet ikke om det har noe å si). Hadde det vært dårlig sirkulasjon ville vel det vannet som kom ut vært varmere?? Når det kommer vann er vel det ett tegn på at termostaten i hvertfall slipper vann igjennom, kan det være at denne slipper det igjennom ved feile temperaturer? Kan lite om dette, men må jo lære det en gang ;-) Takker masse for tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
The Master 820 Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Kjenner ikke motoren, men hadde en tilsvarende situasjon med en Volvo Penta 2003 en gang. Da var det utløpet/manifolden som var tært igjen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Det er riktig at du skal kunne holde hånden under, dersom motoren er saltvannskjølt ligger temperaturen på kjølevannet sånn omtrent rundt 65-70 grader, og det at det kommer mye vann ut i eksosen er et godt tegn, men det kan fortsatt være kjølesystemet som er problemet. Det som er vanskelig med varmgang er at det kan være hva som helst, alt fra dårlig toppakning og slitte veivlager til feil propell, så det er vanskelig å gi noe særlig med råd annet enn å begynne med det enkleste først. Sitér dette innlegget Link to post
lavan Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 I og med at det kommer godt med vann ut så ville jeg testet termostaten eller bare byttet den ut.... Har vært gjennom det samme med en 3gm30 feilen der var topp som var tært i stykker.. hørte ingenting på gangen og det kom rikelig med vann ut av eksos. Gammle sjøvannskjølte motorer er noe herk,dessverre )= Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Regner med det er en sjøvannkjølt motor dette. Det som er litt spesielt med disse er at sjøvannet går inn på et T- rør som fordeler vannet til motoren og eksos. Når motor startes og er kald går alt sjøvannet rett ut igjen i eksos og nesten ingenting inn på motor. Dette for at ikke eksosslange skal bli varm før termostat åpner. Først når motor blir varm og termostat åpner går det meste av vannet inn på motor, og så til eksos. Problemet oppstår når det begynner å tette seg i kjølekanaler. Selv om termostat åpner så tvinges det meste av vannet rett ut i eksosen fordi kanalene i motor er trange. Derfor kan kjølevannet som kommer til eksosen være kaldt mens motoren er for varm. Om dette går på yanmar vet jeg ikke, men på volvo sine lignende motorer, kan man blokkere slangen som kommer fra T-røret, slik at alt vannet tvinges gjennom motorens kanaler, og så ut i eksos. Men da må termostaten fjernes. Det er nok ingen god løsning, men det gir en indikasjon på hvor tett det egentlig er i kanalene hvis vannmengden blir vesentlig mindre. Men en sjekk om tempen virkelig er for høy er jo vesentlig. Skru også ut avtappningspluggene for det samler seg ofte rustgrøt i bunnen av kanalene, og spesielt viktig etter at du har brukt systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
tresjarken Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Jo, det du beskriver kan være riktig. Jeg hadde en slik motor der toppen gikk. Da vi byttet topp så vi at kjølekanalene var blitt trange pga salt som hadde lagt seg etter kjølevannet.... Dette bør du sjekke før toppen går, og da byttet du toppakning samtidig... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.