Jump to content

Er båtprodusentene flinke til å spesifisere utstyr


Cirkeline

Recommended Posts

Er båtprodusentene flinke til å spesifisere alt teknisk utstyr som innstalleres ombord ved en levering? Har vi dokumentasjon på tekniske ting som er montert i våre båter, koblingsskjema etc.?

Når jeg mener tekniske ting så kan det være spørsmål om hvem som har produsert hylserør og pakkboks i et propellanlegg, hvilke modell av gass/ gearvelger har jeg etc.? Hvem har ikke hatt et havari på en eller annen del i båten og som skal erstatte denne? Hvor skaffes dette, hvem er leverandør, er der noe delenummer? Etter å ha sett en del båter til salgs så finnes der lite og ingenting av papirer som omhandler dette. Kanskje kun en manual til motoren er det eneste som finnes. Kanskje annenhåndsverdien for enkelte vil blitt ennå bedre hvis slike papirer kan fremvises ved et eventuelt salg?

 

Sven A

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det er litt slapt med slik i Norge, men jeg ble litt imponert da jeg fikk båten min som ble tatt fra statene.

Det fulgte med en bra bunke med alt i fra selve båten til alle pumper, braketter, gearvelgere og spaker ++.

Det aller meste lå der. En del av dette er jo orginal montert utstyr fra båten var ny i -89.

Det er mulig tidligere eier var veldig nøye, men det meste hadde jo tydeligvis fulgt med da båten var ny.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg ble positivt overrasket når jeg hentet min BMB (Bavaria) i fjor :smiley: Der lå dokumentasjonen som hadde fulgt med ”alle” produktene om var montert. Så kan man jo stille spørsmål ved hvor god dokumentasjonen til hver enkelt komponent er. Må si at jeg egentlig ble skuffet over Volvo Penta. Det er helt klart at de forventer at man bruker serviceverksteder til det meste. Det eneste negative fra BMBs side var koblingsskjema. Det var ikke korrekt. Nå kan det kanskje tilskrives at dette var en av de første båtene av en ny modell. Men… :sad:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Min erfaringer (3 båter - 2 Windy og 1 Nidelv) er at det følger med en god del dokumentasjon.

 

Dels en brukerhåndbok som kanskje ikke er så omfattende og neppe gir veldig mye veiledning i bruk. Men den innholder alt om vekt og mål, sertifisering, motorisering, serienr. på ditt og datt, fargenr. på alt fra gelcoat til puter og gardiner osv. Kanskje viktigst inneholder den komplette tegninger av alle tekniske forhold - strøm, vann, pumper, skroggjennomføringer, sikringsskap etc. etc.

 

Videre har det fulgt med leverandørenes bruksanvisninger og tildels monteringsveiledning for ganske så mye av utstyret, f.eks. vv-tank. lader, landstrøm, vinsj, trimflaps, toalett, varmeapparat, defroster, kjøleskap, Wallas komfyrtopp, radio/cd, instrumentering, og selvsagt motorer etc. etc. I det hele tatt de fleste større komponenter - både standard- og ekstrautstyr. Dog ikke opplysninger om hvem som har produsert/levert f.eks. syrefast ombord, innredninger, sitteputer og annet som mn kanskje kunne ha bruk for på et eller annet tidspunkt.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det var possitivt og høre det lippert skriver. Jeg gleder meg til att dokumentasjonen kommer opp fra Tyskland sånn att jeg kan begynne og montere allt "stæsj", vil ikke begynne med alle di elektriske saken esom ska på plass førr jeg har sett kobblings schema.

Har fått fortalt meg att Bavaria er flinge til og dra ekstre kabler til allt muligt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som KOB. Jeg har hatt 3 båter. 1 Uttern og 2 Nidelver. I Uttern var det ikke så mye som fulgte med - men det er jo en enkel båt. i Nidelvene er det omfattende brukerhåndbok som KOB beskriver samt papirer fra leverandørene av alt utstyret. Dog er det visse detaljer som ikke står i brukerhåndboken, som f.eks. om hovedstrømbryterne må stå på for at batteriladeren på landstrømmen skal lade batteriene, eller om hovedstrømbryteren til kjøleskapet må stå på for at kjøleboksen under dekk skal virke etc. Dvs. at det er en del ting man må finne ut av selv - eller snakke med verftet.

 

Brukerhåndboka beskriver også en hel del "GPP" om hvordan man skal vaske båten etc. Mulig det kreves for at båten skal ha komplett CE dokumentasjon - men for meg er det andre saker som har større interesse og som jeg mener bør prioriteres.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk ingenting med båten, dvs.. en slags ce-dokumentasjon på italiensk, spansk, tysk og engelsk... ikke et ord norsk, svensk eller dansk.... så hva denne ce-merkingen er verdt aner jeg ikke... sansynligvis ingenting.... og ja... jeg fikk en bruksanvisning til portaportien også...

På båten var det montert en kalesje fra alf hansen - ingen papirer på den - ingen papirer på kokeapparatet - ingen papirer på vannopplegget (vask og dusj) - ingen ting om hvordan en skal koble for å få lys i lanternene og strøm på vannpumpen og ingen veiledning om generelt vedlikehold av båten.

 

Håper jeg får mer dokumentasjon fra dem som leverer motoren :smiley:

 

tj

Link to post
Share on other sites

Fikk ingenting med båten, dvs.. en slags ce-dokumentasjon på italiensk, spansk, tysk og engelsk... ikke et ord norsk, svensk eller dansk.... så hva denne ce-merkingen er verdt aner jeg ikke... sansynligvis ingenting....  og ja... jeg fikk en bruksanvisning til portaportien også...

På båten var det montert en kalesje fra alf hansen - ingen papirer på den - ingen papirer på kokeapparatet - ingen papirer på vannopplegget (vask og dusj) - ingen ting om hvordan en skal koble for å få lys i lanternene og strøm på vannpumpen og ingen veiledning om generelt vedlikehold av båten.

 

Håper jeg får mer dokumentasjon fra dem som leverer motoren  :smiley:

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var dårlige saker. Men ut fra hvordan du tdligere beskrev de som leverte båten så kanskje de ikke vet bedre :wink:

 

Enig med Bitteliten - ta kontakt og etterlys det som mangler. Får du ikke alt, så forsøk hos produsenten at utstyret. Jeg vil tro de hjelper deg hvis du forklarer situasjonen. Det er alltid greit med litt bruksanvisninger når ting ikke funker som de skal. Og når du skal selge båten.

 

Og det med CE-dok. som ikke er på norsk - jeg trodde ikke det var lov (jfr. andre tråder om CE-merking). Dessuten er en del av kravene til CE-merkingen nettopp knyttet opp til at et skal foreligge en brukerhåndbok (som riktignok inneholder mye svada, men dog).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har også forstått det slik at ce-dokumentene skal være på norsk, dansk eller svensk. Så her er det noe som ikke stemmer. Ikke det at det står noe fornuftig i papirene, men de selger altså en båt som er ce-merket uten de nødvendige papirene. Er veldig sikker på at det ikke var noe missforståelser eller forglemmelser her. Dokumentene på engelsk var stemplet fra imortøren.

 

Kontaktet Alf hansen som har levert kalesjen og ba om vaske/vedlikeholdsinformasjon og kanske en monteringsanvisning (tenkte at da kunne jeg se litt mer hvordan jeg kan legge ned kalesjen, ta den av bøylene osv.) Fikk en papirlapp på tre linjer der det sto at jeg skulle vaske med zalo i 30 grader og ikke skrubbe. Det var alt... Men tilbudet på hansentoppen jeg ba om hadde de fått med :smiley:

 

Vel, jeg finner nok det meste ut etterhvert, men det hadde vært veldig kjekt å ha noe å lese mens jeg venter på motormontasjen.

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette får meg til å minnes min 1981-modell Nidelv 24. Bruksanvisningen var på 4 A5-sider ... men tro det eller ei, der sto alt som var nødvendig å vite!! Med nyebåten fikk jeg med manualer etc. til absolutt alt som finnes om bord, inkl. original håndbok for selve båten med koblingsskjema etc. Meget, meget kjekt å ha, alt sammen! Og jeg aker naturligvis å følge dette opp etter hvert som ting skiftes ut eller nye ting kommer til.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...