nyeeier Startet 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2014 Hei, Er ny båteier og har null peiling på motor. Men har peilet oljen og den ligger under "lavt"-nivå, selv om forrige eier byttet olje før jeg kjøpte den. Så er usikker på om han har fylt nok. Legger ved et par bilder og håper dere kan hjelpe meg med hvor denne skal fylles? Finner ikke noe låkk. (Sikkert veldig enkelt når man kan det:)) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 (redigert) Du skriver ikke hva slags motor det er snakk om, men ut ifra bildene er det en GM 4.3 V6'er på 205 ponnier med ettermontert forgasser og annet tjafs. Sånn umiddelbart så ser det ut som et eller annet kjøtthue har satt på to blanke toppdeksler uten lokk, det skal normalt være lokk i ett av toppdekslene, men noen har altså brukt to stykk uten lokk. Det ser ikke ut som det er laget til noen annen løsning heller, selv om det er vanskelig å "spotte" slike uoriginale løsninger på bilder, så da er du nok nødt til å ta av en av slangene til ufluftningen, altså en av slangene som går ned i de blanke dekslene, bruke en trakt og fylle olje ned i hullet i dekslet. Samtidig så sitter det Edelbrock innsug og gasser, ferskvannskjøling, elektronisk tenning osv på den motoren, det er pussig at noen har bygget den opp uten en løsning for å fylle olje, hva med å spørre forrige eier ? Redigert 7.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 (redigert) Adeneo, jeg regnet med at det måtte fylles i en av utluftingene. Sånn isolert sett, så er ikke det noe problem, så lenge man har trakt tilgjengelig!:) Det er vel strengt talt samme hvilken jeg fyller i? Hvor mange liter skal på ved bytte av olje? Beklager for lite info, det er en GM 350 5,7, V8. Vet du om det er sinkanode på disse motorene? Evt hvor den skal være? Har litt problemer med at den er tungstartet når den er kald, tidligere eier mente at den fikk for mye bensin, kan det være tilfelle? Løsning? Utrolig hva dere kan på dette forumet!:) EDIT: Takk for hurtig respons Adeneo! Redigert 7.Juni.2014 av nyeeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Sitter ingen anoder på motor etter hva jeg vet. Men litt etter hvilket drev du har sitter den en på propellaksling og an på transom (eller hva det heter) Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Har kontroll på de andre anodene. Men lurte på om det var på motor også, ser du:) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Ingen anoder på min v8 hvertfall. Om noen sier noe annet må jeg løpe i butikken Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Ja, det er samme tanke jeg sitter med. Skal det være må jeg nesten få tak i . Forrige eier hadde den i ferskvann, og han hadde heller ikke hørt om at det skulle være på motor. Men greit å dobbel sjekke med forumet her. Da får man svar på det meste!:) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 (redigert) Beklager for lite info, det er en GM 350 5,7, V8. Det burde jeg vel ha sett på boltene på toppdekslene, men den så så kort ut på bildene at jeg tenkte umiddelbart V6'er. Det går normalt på litt i underkant av 5 liter med olje, 4.7 eller noe sånt inkludert filteret. Anodene sitter på drevet, det sitter en ved propellakselen og en nederst på transomfestet, den på transomfestet er også til motoren. Det er viktig at det er kontakt mellom motoren og transomfestet, og det er som regel en ledning som går fra motoren/svinghjulskåpen til en av boltene på transomfestet innvendig, jeg synes jeg ser en tiltmotor på det ene bildet, og da går det nok en grønn ledning til en av boltene på tiltmotoren som gir kontakt mellom anoden på transomfestet og motoren. Redigert 7.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Stemmer at det er en tiltmotor. Jeg kan dobbel sjekke(Måle) om det kontakt mellom transomfestet og motor sånnsett. Du har ikke idè om hva jeg kan sjekke angående at den er tungstartet?(Kun når den er kald) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Tja, ville vel kanskje begynt med å sjekke at choken virker som den skal, deretter kanskje prøve å koble til et batteri til for å se om det hjelper, de kan være litt vrange hvis ikke de får nok strøm og starteren ikke går fort nok. Utover det, et sett med nye plugger og pluggledninger, samt kontroll av tenningen osv ? Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Batteriene er topp ladet(2stk), hadde nok ikke fått start uten de!:) Blir litt kjinning. Choke fungerer som den skal, ser det ut til for meg. Den lukker ved kald start, noe som vel er riktig. Har egen startknapp i motorrom, for å kunne regulere denne selv mens jeg starter. Dette er noe forrige eier har "dandert", iom at han hadde en formening om at motoren fikk for mye bensin? Skal ta en sjekk av tennpluggene første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.