Jump to content

Katamaran rundt


REM

Recommended Posts

Jeg dreiv og jobba i båten i går kveld (som vanlig) For å følge litt med hva som skjer på fjorden lytter jeg da som regel med et halvt øre på VHF’en.

Jeg snappet opp en Pan-Pan melding om at noen hadde problemer Nord for Søndre Langåra. Tjøme var raskt innpå og det viste seg at en katamaran seilbåt hadde gått rundt og lå med bunnen(e) i været Jeg har hjemmehavn vis ’a vis Søndre Langåra og med kikkerten kunne jeg ganske riktig se en båt med bunnen i været og to mann som stod på den ene pontongen.

Jeg gjorde meg klar til å gå ut da Nesoddbåten ”Prinsen” svarte at de ville gå til unsetning. Etterhvert meldte det seg også på en dykkerbåt fra Steilene, og ikke lenge etter var også redningshelikopteret på plass.

Det var en fin kveld igår med vindstille og nærmest speilblank sjø. De få bølgene en kunne se var skapt av trafikk på fjorden. Spørsmålet da blir; hvordan kan en katamaran av alle ting klare å gå rundt på flatt hav. Skal ikke katamaraner være noe av det tryggeste og mest stabile en kan ferdes i på sjøen?

Hva kan ha skjedd? Ideer?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det stor forskjell på katamaraner (og også trimaraner). Jeg har en temmelig tur-rigget/konstruert katamaran som ikke er designet for å seile med en potong i luften, og der masten brekker lenge før den går rundt (hvis da ikke det kommer en stupbratt sjø som velter meg rundt). Racing-riggete katamaraner derimot SKAL seiles med en potong i luften (på kryss). Disse er ofte ekstremt rigget og seiles ofte på kanten av å tippe rundt. Med små slike hender det stadig vekk at man går rundt, enten sidelengs eller forlengs, og de snus da av mannskapet som forstetter videre. Med større går gjerne ting i stykker, og man får heller ikke snudd dem selv. Det er disse man gjerne ser bilde av i aviser/blader når man snakker om hvor farlig det er med katamaran, men de er altså ekstrembåter bemannet med ekstrempersoner som vet hva de gir seg ut på.

Jeg vet at det tidligere har vært tur-katamaraner som også har gått rundt, men dette gjelder så vidt jeg vet for det meste eldre typer som gjerne var smalere og derfor hadde dårligere stabilitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...