REM Startet 12.April.2005 Del på Facebook Startet 12.April.2005 Jeg dreiv og jobba i båten i går kveld (som vanlig) For å følge litt med hva som skjer på fjorden lytter jeg da som regel med et halvt øre på VHF’en. Jeg snappet opp en Pan-Pan melding om at noen hadde problemer Nord for Søndre Langåra. Tjøme var raskt innpå og det viste seg at en katamaran seilbåt hadde gått rundt og lå med bunnen(e) i været Jeg har hjemmehavn vis ’a vis Søndre Langåra og med kikkerten kunne jeg ganske riktig se en båt med bunnen i været og to mann som stod på den ene pontongen. Jeg gjorde meg klar til å gå ut da Nesoddbåten ”Prinsen” svarte at de ville gå til unsetning. Etterhvert meldte det seg også på en dykkerbåt fra Steilene, og ikke lenge etter var også redningshelikopteret på plass. Det var en fin kveld igår med vindstille og nærmest speilblank sjø. De få bølgene en kunne se var skapt av trafikk på fjorden. Spørsmålet da blir; hvordan kan en katamaran av alle ting klare å gå rundt på flatt hav. Skal ikke katamaraner være noe av det tryggeste og mest stabile en kan ferdes i på sjøen? Hva kan ha skjedd? Ideer? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 Tja, det var vel sannsynligvis noen som trente på å rette båten. At begge sto på samme skroget skulle vel tilsi det. Har selv også opplevd at noen skulle "berge" meg mens jeg trente på dette. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 Forøvrig er det stor forskjell på katamaraner (og også trimaraner). Jeg har en temmelig tur-rigget/konstruert katamaran som ikke er designet for å seile med en potong i luften, og der masten brekker lenge før den går rundt (hvis da ikke det kommer en stupbratt sjø som velter meg rundt). Racing-riggete katamaraner derimot SKAL seiles med en potong i luften (på kryss). Disse er ofte ekstremt rigget og seiles ofte på kanten av å tippe rundt. Med små slike hender det stadig vekk at man går rundt, enten sidelengs eller forlengs, og de snus da av mannskapet som forstetter videre. Med større går gjerne ting i stykker, og man får heller ikke snudd dem selv. Det er disse man gjerne ser bilde av i aviser/blader når man snakker om hvor farlig det er med katamaran, men de er altså ekstrembåter bemannet med ekstrempersoner som vet hva de gir seg ut på. Jeg vet at det tidligere har vært tur-katamaraner som også har gått rundt, men dette gjelder så vidt jeg vet for det meste eldre typer som gjerne var smalere og derfor hadde dårligere stabilitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.