Jump to content

VolvoPenta DPH HydraulikkTilkoblinger/Autopilot-Gjenger?


stmyk

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Hei, har startet jobben med å montere en garmin autopilot på dph drev. Får heller ikke vite hvilken fittings. De selger slanger i 0,5, 2 og 4 m lengder med riktig fittings for å koble rett i t stykke pos 4. Men disse koster masse, 2 m slangen koster en plass mellom 3000-4000,-...... De på garmin antydet at blindpluggen merket 4 på din tegning egentlig er for lufting? Vurderer å få tess til å montere to t stykker på stedet (håndpresse). Hvis noen finner ut hvilken fittings volvo bruker hadde det vært flott :-)

Link to post

Hei

 

Koblet dette i fjor vår, tror det var JIC jeg brukte, men husker at jeg kuttet vekk konen. JIC, dvs UNF gjenger.

BSP/BSP i andre enden til pumpen.

Kostnad ca 3-400 kr.

Demontere T-en og ta den med til Tess eller Hydroscan, ingen spesiell lufting, fyll pumpa med ATF olje og sjekk at reservoaret er nesten fult, har du flybridge luft der. Når nivået er stabilt i reservoaret, drain av til ca 3-4 cm under lokket slik at du unngår søl når oljen blir varm og ekspanderer.

 

Nyt livet med autopilot.

 

Har du drev så sving max styrbord slik at viren for ror føleren er helt inne og du slipper groe og problemer med rorgiver, tilter du i tillegg drevet helt inn så slipper du groe på tiltsylindrene også, ha en fortreffelig sommer.

 

Hilsen Nils

Link to post

Hei, har endelig montert ferdig garmin autopiloten. Fungerer veldig greit så langt ?

 

Når det gjelder fittings til å koble seg inn på originalt t stykke så fikses dette enkelt av båtsjappen du kjøper autopiloten av eller en slangeleverandør. De må ta ut blindplugg, måle gjenger og dybde. Deretter kappes riktig lengde på fitting og presses på en slange. Husk tetningsmasse på gjenger.

 

Systemet luftes enkelt ved rattposisjon.

 

Resten (kabler, kompass etc) monteres enkelt hvis veiledning følges nøye.

 

Får du problemer med at pilot ikke viser rett retning etter igangkjøring gå inn i og kjør sjøveiviseren en gang til.

 

Lykke til :-)

Link to post

Det er riktig å koble inntil plug 4 i tegningen, beklage jeg ikke huske gjenger type unansett at jeg har installert mange AP på Volvo DPH drev, som sagt Tess kan lager de slanger. For å unngå å trekke en slange opp til ratt pumpen fra AP pumpe, jeg montere et T stykk inn på retur slange på servo olje beholde in motorrommet, så AP pumpe hente olje fra der, som hele systemet er i et med lav trykk mellom ratt og shuttle ventil bak motoren og høg trykk fra shuttle ventil til styring sylinders. 

Den funker perfekt med kun litt 'rørlegging' i motor rommet, jeg kjører AP pump manuelt direct til battery for å lufte den ut med påfylling i olje beholder ved motor, og etterpå opp på ratt pumpe med motoren igang for den siste lufting av systemet.

Vil bare neven at pass på at du har den riktig storrelse AP pumpe, 0,5 ltr, hvis den har store kapasitet du skal trenger ny bukser når du bruke AP, som båten vil nesten legge seg på side i svingen som den DPH servo system er overdrevet med for stor AP pumpe. 

Link to post
  • 3 uker senere...

Det var slik de løste det på Hydroscan.

 

Nå trenger jeg litt hjelp for å få dette til å fungere. Jeg har kjøpt Raymarine Evo med P70r betjening og 0,5l pumpe.

 

Jeg har luftet systemet ved styreposisjon og styringen er fin når bruker båten. Jeg har koblet slik som anbefalt, og retur fra pumpen går til retur i beholder i motorrom, slik som Chiefengineer anbefalte. Jeg har ca 1 meters lengde på kabler mellom pumpe og t-stykker.

Når jeg går igjennom oppsettet til piloten (havneoppsett) så velger jeg båttype og driverenhet osv. Når piloten kommer til punktet at den skal ta over roret så hører jeg pumper går i ett sekund eller 2, og den spør meg om roret gikk til babord. Jeg ser ikke merkbart utslag på drevene eller ratt. Skal rattet bevege seg eller skjer styringen bare på drevene?

 

Jeg har fullført oppsettet og testet og endre kurs osv, men den styrer ikke. Pumpen hører jeg jobber i korte støt og det er nok riktig.

 

Lurer på om problemet er luft, men jeg har nå ikke luft ved styreposisjon og beholder i motorrom er nesten helt full. Kan det likevel være luft i pumpen? Hvordan lufter jeg denne?

 

Oppsummert: Skal rattet bevege seg når piloten jobber? Kan jeg ha luft? Hvordan lufter jeg pumpen?

Info: Bavaria 37sport. 2x D4 300, dph drev, ratt/rattpumpe er Seastar fra Telflex og det står 1,7 cu in på den.

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Da virket det!, jeg gjorde som kjeok sa, og da ble det liv i pumpen. Tusen takk for bidrag. Er på ferie nedover Bestkusten og gleder meg til Audun Autopilot skal få ta noen økter i morgen.

 

Det eneste som gjenstår nå før jeg er helt trygg er noen innstillinger på piloten. Kanskje noen kjenner hva som funker best på denne piloten og DPH?

 

Rorgrense: ?

Overfartstid mellom grenser: ?

 

Jeg har foreløpig satt disse til 30 grader og 10.0 sec som er standard på Raymarne.

 

Mvh

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Hei

Dette gjelder Furuno  pilot og DPH

Har satt max rorutslag til 28 grader og auto rudder limit til 20 grader.

Overfartstid, eller rate of turn, har jeg satt til 5 sekunder.

Men som nevnt er dette Furuno 511.

Kristiansund til Ona i går, i snorrette kurser i 25 knop.

Har du muligheter til å la den gå etter waypoint i kartet så er det en stor fordel

da du ikke trenger å korrigere for avdrift. 

 

Hilsen Nils

Link to post
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...