Kaarevigen Startet 8.Juni.2014 Del på Facebook Startet 8.Juni.2014 Fikk min båt fra verksted som ligger langt fra meg. Motor, en firtakts Yamaha F225 har hatt vanlig service. I tillegg fikk jeg verksted til å drenere fuel system pga at jeg hadde mye kondens på tank. Mye vannalarm, tok ut vann av tank, men var redd for at det kunne ha kommet vann forbi finfilter på motor og ba derfor verksted om å drenere frem mot injektorer. NB motren stoppet ikke som følge av vann (dette kan skade injektorer). Satte båt ut og startet uten problem. På veg ut av havn ble det harking og så stopp. Kom meg til kai og hadde først problem med å få pumpet opp fra tank. Delte slangen like etter blære og fikk etterhvert bensin opp og ut ved å pumpe på blæren. Trodde problemet var løst. Så når jeg går så oppstår det samme hele tiden. Dvs nå kan jeg ved å pumpe opp hele tiden holde motoren gående, også med belastning. Den går klokkereint. Sett på de forbindelser jeg kan om den suger falsk luft, men det er ikke alle jeg kan se under deksler. Har ikke hatt noe grense/vaselin på o-ring på finfilter på motor, men har litt vanskelig forgå tro at dette er årsaken. Det er flere pumper videre i systemet frem til injektorer. Det er påfallende at dette skjer nå etter at jeg fikk drenert systemet. Er det noen sommar tips???? Skulle gjerne vært utpå. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Sjekk at finfilteret er korrekt på plass, og tett. Kan komme falskluft her. Mener å huske at du har en Magnum? Isåfall skal det mye vann til for å komme forbi det originalmonterte filteret. Sjekk O ring på tanklokket at den er hel. Smør den inn med silikonspray, samme som for dørlister. Evt vann kommer inn her. Tviler på at kondens er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Opplevde det samme som deg etter filterbytte, fant ut at begge filterne tok inn falskluft og motoren stoppet på tomgang. Fikk den i gang igjen ved å pumpe på belgen..., men fikk tatt av filterne og smurte de opp og skrudde de skikkelig til. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kaarevigen Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Hei igjen. Det stemmer godt med Magnum ja !! tkb: Har hatt av og på finfilteret flere ganger nå. Er rimelig sikker på at det er skrudd riktig på, men har ennå ikke hatt noe stoff på o-ringen (marine grease eller kanskje silikonspray som du nevner). Har hatt megaproblem med mye vann i tank i to år etter hverandre. Dette har jeg hatt i to år, men har tatt det på egen kappe. Har ikke hatt full tank gjennom vinteren og det skal ikke skje igjen. Hvilken o-ring tenker du på ifm tanklokket? Det ligger en stor flat gummipakning for selve tanklokket, men når denne er lagt skikkelig på skal det vanskelig gjøres å få vann inn der eller er jeg på bærtur? John Kr: Motoren går like greit på tomgang som med belastning SÅ LENGE jeg pumper på blæra og tilfører bensin inn mot finfilteret på denne måten. Ellers går det "tomt" og motoren stopper enten den går på tomgang eller med belastning. Tok du av både finfilter og en type Racor filter og fikk smurt pakninger? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Hei, jeg gikk over hele bensinslangesystemet fra tank til motor, sjekket alle klemmer og filterhus, bruker marinegreas på o-ringene og doble slangeklemmer på slangene. Sjekk også skrukoblingene på filterhuset i båten. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kaarevigen Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Oppdatering. 5A Sikringen til feedpump (fødepumpe / løftepumpe/lavtrykkspumpe) går. Hva dette skyldes er jeg usikker på. Om det har ligget noe vann i pumpen noe tid?? Hadde som tidligere sagt kondensvann i tank som ble pumpet inn til motorfilter/finfilter. Kanskje litt videre forbi filter ved manuell pumping på blæra med motoren av. Det var defor jeg ba verksted om å drenere før motor skulle startes. Skiftet først sikring, men den nye gikk etter en stund på tomgang. Lenger en de 10-20-10s pulsene den som pumpen er aktiv/av på ved tomgang. Noen teorier om hva som gjør at denne sikringen går? Er pumpa gåen? Hvorfor (under 100 timer)? Kan det være rele? Sitér dette innlegget Link to post
gardvardal Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Hei,har samme problem på min magnum men har byttet filter men vil ikkje starte,er det sikring til feedpump å kor ligg den på motoren??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.