Jump to content

Komprimering av video-snutter

KOB

Recommended Posts

Mange av oss har jo nå digitale kameraer. Disse kan ofte ta kortere video-opptak, si opp til 30 eller 60 sek. Jeg har tenkt å bruke dette til bl.a. å vise innseilinger til uthavner o.l. på hjemmesiden min, se f.eks. http://www.hannah2.net/skutevikskilen.htm

Problemet med disse video-snuttene er at de blir ganske store, gjerne flere MB. Dermed tar de veldig lang tid å laste og vise på internett. Er det mulig å komprimere disse på noe vis slik at de laster raskere, og hvor en opprettholder akseptabel kvalitet?

(Det er jo så mange data-kyndige her på Baatplassen at noen kanskje kan hjelpe).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Dersom du skaffer deg QuickTime Pro, så kan du forandre film til nesten hva som helst (Eks. DV-stream, AVI, QuickTime, MPG 4, VCD). MPG 4 er et godt format.  :yesnod:  Du kan selv velge bitt rate og størelse på fremvisningen, så du tilpasser kvalitet etter hvor mange MB du vil spandere.  Programmet kan bestilles fra http://www.apple.com/no/quicktime og koster 250kr. (Det finnes rktignokk piratkopier på internett)

Ellers, om du bruker MAC (er vel ikke mange som gjør det) så kan du bruke iMovie 3, dette er et gratis og godt redigeringsprogram, der du også har samme komprimeringsmuligheter som med QuickTime Pro.

Er spent på resultatet av dette. Ikke vet jeg, men er det ikke et dilemma her? Hvis man komprimerer så går informasjon i hvert bilde tapt. Blir ikke det man da får opp på skjermen dårligere? Inte vet jag, inte - men er det ikke slik?

Poenget er at jeg tror vi må gi etter på kvalitet for å komme ned i filstørrelse på video-snutter. OK, det er nogenlunde brukbart i kvalitet i dag når vi siter å ser på våre små videosnutt-skjermer. Enda jeg har en top-kvalitet skjerm for foto-arbeide...

Kanskje må vi leve med dette for å bli reddet av økt båndbredde etterhvert.... Lagringsmedianes kapasitet vokser jo rett til himmels, fortsatt. Et lite stykke frem skal vi vel sitte å se på TV via bredbånd på store flatskjermer...!!!

I alle fall, så på "snutten" din KOB, fra innseilingen til Skutevikkilen. Den kvaliteten vil jeg gjerne fortsatt ha! Var jeg deg KOB, ville jeg i et hvertfall ta vare på "full-versjonen" av disse videoene for å legge disse ut når båndbredden tillater det! :yesnod:

Det er riktig at noe av informasjonen går tapt når man komprimerer, og at det derfor kan bli dårligere resultat. Men ved noen komprimeringer klarer man å beholde kvalit og like vel gå ned i størelse, i forhold til orginalen. Den presise forklaringen på dette ligger nok dypt begravd i bits & bytes, og noe over min forstand.   :yesnod:

Men i alle fall, så  tillot jeg meg å laste ned snutten fra Skutevikskilen for å eksprimentere litt. Ved å forandre format til MPG 4, med samme størrelse på bildet og en bitrate på 540 Kb/s, så kunne jeg ikke se forskjell i kvaliteten, men størrelsen på filen var mer enn halvert. Dersom du går ned til 256 Kb/s er kvaliteten fremdeles fullt brukbar, men om du ser begge ved siden av hver andre, og ser nøye etter, så er den litt dårligere. Men filstørelsen er nede i under en tredjedel. (Om du dropper lyden kommer du nesten ned i en fjeredel.)

Men her er det mange muligheter, så det er bare å slå seg løs :yesnod:

Takk for gode tips, H.H. Slike videoer er helt nytt for meg, har så langt bare eksperimert med bilder. Også bilder komprimerer vi jo fra kanskje vel 1mb (med 4 mill piksler) til 30-50kb, med tilfredsstillende kvalitet så lenge de bare skal vises på skjermen. Mente at noe lignende burde gå an med video, men ingen av bildeprogrammene jeg hadde kunne behandle videoene (Adobe Photoshop Album viser dem greit sammen med vanlige digitale bilder). Skal se hva jeg kan få til i påsken.

H.H. kunne du sende meg noen av de komprimerte filene på mail eller IM?

Til PanPan: Det lille klippet jeg har lagt inn er bare en liten test, for å finne ut hvordan de virket. Det er bare på 14 sek og dekker ikke hele innseilingen - mer kommer denne sesongen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Takk for gode tips, H.H. Slike videoer er helt nytt for meg, har så langt bare eksperimert med bilder. Også bilder komprimerer vi jo fra kanskje vel 1mb (med 4 mill piksler) til 30-50kb, med tilfredsstillende kvalitet så lenge de bare skal vises på skjermen. Mente at noe lignende burde gå an med video, men ingen av bildeprogrammene jeg hadde kunne behandle videoene (Adobe Photoshop Album viser dem greit sammen med vanlige digitale bilder). Skal se hva jeg kan få til i påsken.

Til PanPan: Det lille klippet jeg har lagt inn er bare en liten test, for å finne ut hvordan de virket. Det er bare på 14 sek og dekker ikke hele innseilingen - mer kommer denne sesongen.

Video-snutt og komprimering: Nå er det jo fort gjort at en snutt er på 1500 bilder. Hvis hvert bilde er på 4 kb blir dette en fil på 6 MB. Et bilde på 4 kb er jo ikke mye i "bits&bytes"? (Har jeg regnet riktig?). Skal man komprimere dette ytterligere, hva så? Et eneste digitalt fotografi kan jo være på 12 MB eller mere i tif-format eller 2MB i jpg.

Video-snutter kan jo også være aktuelle for Havne-forumet her? Uansett, mange av utfordringen vi snakker om her blir borte når båndbredden økes i alminnelighet. Tror dette kommer ganske fort! (1 - 2 år?).

Var jeg deg ville jeg sterkt vurdert å lagre videoklippene som Windows video media files (WMV). Har du Windows XP kan du lett lage/konvertere kipp ved å bruke den medfølgende Windows movie maker. Dessuten vil stort sett alle kunne se klippene uten å laste ned noe ekstra programmer. Eks blir klippet ditt på kun 185 KB hvis du lager det slit at en med isdn skal kunne se det live (128Kbs). Kvaliteten blir da ok, for bedre kvalitet kan du lage en for de med bredbånd 384Kbs da blir størrelsen 656KB (på ditt klipp). Da kan man nesten ikke se kvalitets tap (i fullskjerm er forskjellen litt større). Vil du legge ut en versjon i fullkvalitet også vil jeg på det sterkeste anbefale et format kalt divx (v5.0x) Det gir best forhold av kvalitet og filstørelse. Klippet ditt blir ca 900KB i divx da uten synlig kvalitetstap. Filene ender fremdeles på .avi men ulempen er at men må ha installert en liten codec for å kunne se de klippene. Men det blir jo det samme enten man må installere .mov codec eller divx codec.

En pakke med flere nyttige codecer kan du laste ned her: http://lb4.edskes.com/klcodec202f.exe (Kazaalite codec pack)

for å kunne lage divx se her: http://www.divx.com/

OBS OBS gratis versjonen av 5.03 Pro innholder såkalt spyware, og anbefales ikke.

• 11 år senere...

IKKE komprimer videoene så mye. Bruk youtube og last opp dit med standard HD-innstillinger fra redigeringsprogrammet ditt. Da får du best mulig kvalitet og videoen tilpasses hastigheten på internettlinja til de som ser på videoene dine.

Videoene bygger du inn (embedder) du på nettsiden din slik at de vises der. Glem Windows media osv. Bruke youtube. Da kan alle se det og det funker på alle plattformer og alle netthastigheter.

Redigert av KongKing (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...