Jump to content

Vann i eksos


Dorry32

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har noen råd..

Båten jeg har kjøpt (dorry 32) har en tilkobling i motoren for vanntilførsel i eksos. Dette skal vist nok dempe lyden litt og avkjøle eksosrøret. Men her må det da kobles til en liten pumpe som gjør jobben. Må jeg borre hull i skroget for å få vann eller finnes det noen andre gode løsninger. Dette virker kanskje teit men her i dette forumet er det så mye erfaring at det verdt forsøket synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om noen har noen råd..

Båten jeg har kjøpt (dorry 32) har en tilkobling i motoren for vanntilførsel i eksos. Dette skal vist nok dempe lyden litt og avkjøle eksosrøret. Men her må det da kobles til en liten pumpe som gjør jobben. Må jeg borre hull i skroget for å få vann eller finnes det noen andre gode løsninger. Dette virker kanskje teit men her i dette forumet er det så mye erfaring at det verdt forsøket synes jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

 

du tenker på vanlig vannkjøling av varmeveksleren ?

Det vanlige er at det er et hull med en gjennomføring i skroget, deretter en slange opptil en pumpe for sjøvannet. Mangler denne pumpen hos deg ?

 

Tror det går an å få kjøpt slike universalpumper, se her

http://www.johnson-pump.com/JPMarine/engine_cooling.htm

 

tror det er det du trenger.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Ja jeg mangler denne pumpen. Men skal jeg borre et hull i skroget for denne slangen...?

Før du henter drill og bor - her må du klargjøre noe for oss først.

 

Hvilken kjøling har du på motoren? Hvilken motor, forresten.

- er det utvendig kjølesløyfe?

- varmeveksler?

- direktekjøling?

 

Hvis du har noen av de 2 siste alternativene, så har du jo vannpumpe som pumper saltvann. Hvor går dette saltvannet hen? Har du saltvannsvannkjølt eksosmanifold? Da må jo dette saltvannet ut og overbord igjen. Dette brukes vanligvis til kjøling av eksosrøret.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja jeg mangler denne pumpen. Men skal jeg borre et hull i skroget for denne slangen...?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

 

Jeg tror at dette røret/stussen er laget for at du skal kunne koble på sjøvannskjøling fra motor. I stedet for å pumpe sjøvann ut via skutesiden kobles denne til stussen i eksoskanalen.

Jeg regner med at du har sjøvannskjøling - på motor eller indirekte via en kjøler.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

hmmm jeg føler meg litt teit nå.. Vet fryktelig lite for jeg har ikke så mye peiling og får ikke hentet båten opp før på lørdag. Det jeg ble fortalt av tidligere eier er at(også viste han meg en kobling) det satt en kobling i motoren. Denne kunne jeg koble en pumpe på slik at det gikk vann igjennom eksosanlegget. Dette vannet ville ikke gå i et lukket system men rett ut av eksosrøret. Motoren(en 4 sylindret skurtresker motor på ca 60 H) er vannavkjølt med et lukket system. Vil derfor tro at dette ikke kan brukes til som eksos kjøling/lyd demping.

Link to post
Share on other sites

hmmm jeg føler meg litt teit nå.. Vet fryktelig lite for jeg har ikke så mye peiling og får ikke hentet båten opp før på lørdag. Det jeg ble fortalt av tidligere eier er at(også viste han meg en kobling) det satt en kobling i motoren. Denne kunne jeg koble en pumpe på slik at det gikk vann igjennom eksosanlegget. Dette vannet ville ikke gå i et lukket system men rett ut av eksosrøret. Motoren(en 4 sylindret skurtresker motor på ca 60 H) er vannavkjølt med et lukket system. Vil derfor tro at dette ikke kan brukes til som eksos kjøling/lyd demping.

<{POST_SNAPBACK}>

Da må det være kjølerør/coiler som er festet under båten slik at ferskvannet på motoren blir kjølt av dette. Dette bør du få klarlagt, hvis ikke må det være en sjøvannspumpe som pumper sjøvann inn på en kjøler - da har du ferskvann på den ene siden og sjøvann på den andre siden.

Link to post
Share on other sites

Snakket med tidligere eier nå. Det er et lukket ferskvann system på motor. Det er allerede en kran i skroget som er klar. Måtte vist nok koble denne til en liten pumpe og videre til inntaket som sitter i motor.. Det skal vel tilogmed jeg klare :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

ingen spørsmål er dumme :smiley:

 

Den har nok som de fleste båtmotorer en pumpe for ferskvann som sirkulerer bare i motoren.

Den andre pumpen er for sjøvannet som skal kjøle ned varmeveksleren, dette vannet blir deretter kastet ut sammen med eksosen.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...