Raymond Romsdal Startet 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2014 AD41P-A - Jager på tomgang, høres ikke like hard ut, mistenker lekasje på eksos pakning. da er prosjektet igang, den ene motoren i nybåten jager på tomgang. Motoren går fint på turtall men, ryker mer en maskin nr.2 Luftfilter har ikke vært bytta på en stund mistenker jeg, da disse ser svarte ut.. skal byttes asap. Lurer på om dysesjekk kan være på sin plass, motorene har akkurat passert 400t Starter som et skudd (ikke bokstavelig.) Lest meg fram til 2-taktsolje i diesel for bedre smøring til dieselpumpe. Dieselfilter o.l. skal og byttes. båten bærer preg av lite kjærlighet. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 41B ryker også mye. P er vel samme motor som 41B, selv om det gikk 10 år mellom de i produksjon? Disse motorene ryker mye dieselolje. Hvis du som meg har at du får bakdrag av luften når du går rolig, vil du oppleve at akterenden på båten gradvis soter ned. Informer gjerne om dine erfaringer du gjør. Har prøvd de fleste triks og vidunderkurer, men soter like mye uansett. Type diesel er også litt avgjørende. Fylte diesel i Sverige som fiskeflåten bruker, da ble det ekstra mye sot synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 ja, disse ryker endel når de er kalde.. men, er stor forsjell på røy på stybord og babord maskin.. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Røyken blir mindre når maskiner er varme.. men, fremdeles forsjell på motorene.. når jeg gikk over motorene før avgang så dro jeg til bolter til manifoil og disse satt løst.. kunne dra opptil 1,5omdreining på de værste skruene.. mistenker at pakningen er kaputt.. og må byttes. bruker ingen vann, oljen ser mycket bra ut.. dvs. så bra som motorolje på dieselmotor kan se ut :D Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Ny info, idag gikk styrbord maskin fint på tomgang men, nå jager babord maskin litt :) noe sier meg at dette ikke er direkte maskin feil.. mulig det kan være en ide og skifte litt filter både på diesel og luft.. filter til turbo ser ikke ut.. så dette skal invisteres i.. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Fort gjort å bytte dieselfilter (fin filteret) og luft filter. Har 41P også pustefiltrene? Blanke stålfiltere rett ved luftfilterinntaket? Ofte disse som er skyld i at luftfiltrene blir så svarte, da de suger til seg oljedamp fra pustefiltrene. Sikkert en ide å bytte de pustefiltrene med, hvis du har de. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 alt kan kjøpes for penger :) sjekker opp dette når jeg henter filter fra penta imårra.. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Etter litt innput etter filterskifte så fant vi ut at det ikke er motoren som jager :D de går helt fint.. men, resonans i skroget når begge motorene går på tomgang.. :) resonans som jager.. :) noen som vet tomgang på ad41p-a? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) Ljudinterferens mellan motorerna i en tvåmotorinstallation beror generellt på att motorerna inte går med samma varvtal. Justera varvtalet på en av motoerna så att dom går lika. Samma varvtal är helt enkelt då 'sågningen' försvinner. Redigert 12.Juni.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 da må jeg anskaffe noe for og lese av tomgang nøyaktig.. ifølge turteller er de spot on 650.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Du kan finjustere tomgangen på lyden. Som Ebonita sier, når syngingen opphører er de like. Samme når du kjører, så merker du lett når motorene er i synk. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.