Severinsen Startet 9.Juni.2014 Del på Facebook Startet 9.Juni.2014 Hei! skal til helgen se på en Hardangersnekke 22 fot med en Yanmar 3gm 22.5 hesters diesel motor. Lurer litt på om båt og motor om noen har noen gode tips til meg angående disse. Båten : 1. Hvordan er disse båtene og kjøre? Ligger de stødig i vannet ? Er de gode sjøbåter som tåler litt bølger? 2. hvordan er disse og navigere rundt? 3. Båten er fra 1980 tallet så den er jo brukt en stund, så jeg lurer på Hva bør jeg se etter på båten når jeg kikker på den? Noen standard prosedyrer jeg bør følge med en sjekkliste ? Og er det noen vanlige feil som kan dukke opp på disse skrog messigt? Motoren: 1. Hvordan er disse motorene? er de stabile motorer som jeg kan stole på? er det noen vanlige feil med disse motorene jeg eventuelt kan oppdage når jeg kikker på denne? 2. Hvordan er støynivået og vibrasjon i båten med disse motorene? 3. Hva bør jeg kikke etter når jeg inspiserer motor og motorrom? ( ifølge eier var motoren i god stand, og startet og sveiv fint, men jeg vil helst være sikker :) ) 4. Har dere noen punkter som er viktige for meg og kikke over før jeg eventuelt tar et valg om kjøp eller ikke? Håper på noen gode tilbakemeldinger og hjelp fra dere! :D Sitér dette innlegget Trondern :-) Link to post
LM 605 Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Båten kjenner jeg ikke, men det er jo ei sjekte, så de er jo normalt gode sjøbåter. Har imidlertid hatt to av Yanmar sin gm på 22,5 hk, og dette var, og er slitesterke og gode motorer. Men, og det er et stort men, går ut i fra at dette er en sjøvannskjølt motor, (3 gm på 22,5hk kom vel bare som sjøvannskjølt), så da er jo denne motoren i fra åtti-tallet ganske gammel. Vil være meget skeptisk til en sjøvannskjølt motor som er 30-35 år gammel med hensyn til rust,tæring, tette kjølekanaler etc. etc. Ville vel sjekke godt opp hva som er gjort av vedlikehold. etc med motoren og tilbehør ( aksel,propeller/hylse,skroggjennomføringer, med mere..).før noen eventuell avgjørelse om handel blir gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.