Jump to content

Hvilken kikkert skal jeg kjøpe?

zooper

Recommended Posts

Den gamle kikkerten begynner å bli sliten og fokuseringen på den ene linsen fungerer dårlig.

Jeg har ikke behov for en evigvarende kikkert som er vanntett til ti meter, som flyter, som kan kjøres over med tanks, og som gir perfekt skarphet, osv... for slikt koster mye penger. Og, mister jeg den på sjøen Jeg har peilekompass, men synes innebygget kompass og avstandsmåler i kikkerten er en besnærende tanke... selv om jeg ikke direkte kan si at jeg har hatt et stort savn.

Både Biltema og Maritim fører kikkerter med innebygget kompass og avstandsmåler til under tusenlappen... men også kikkerter uten denne funksjonen til noen hundrelapper.

Biltemakikkertene varer ikke evig - jeg har allerede hatt et par stykker. Jeg synes de fungerer bra, når de fungerer. Det som derimot har skjedd med de jeg har hatt er at fokusen på den ene linsen etterhvert slutter å virke ordentlig.

Forslag?

Kjøp en kikker med minst mulig fiks fakseri.

Det du trenger en en som kan justeres for forskjellig syn på øyne, dvs de som du ser inn i. Alt annet er i grunn kjekt å ha men ikke nødvendig, og kan gå i stykker.

Får utrolig mye kikkert for rundt 1000 lappen.

Redigert av KnutGrindhaug (see edit history)

Steiner har vel alltid vært bra saker, og et par båtlapper er vel ikke allverden heller.

Men ofte unner jeg meg ikke gleden av å eie ting av ekstra høy kvalitet. Har jo et budsjett også :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det artikkelen skal jeg lese når jeg får tid, roger-jo. Her er det mye nyttig informasjon!

Ellers så lever Hulda så langt komfortabelt med en gammel Biltemakikkert. Den har så langt tålt å skrangle rundt i cockpiten. Og når den konker, så kjøper jeg meg en tilsvarende ny.

Steiner har vel alltid vært bra saker, og et par båtlapper er vel ikke allverden heller.

Men ofte unner jeg meg ikke gleden av å eie ting av ekstra høy kvalitet. Har jo et budsjett også :giggle:

Er nok samme typen... I forbindelse med siste båtkjøp i våres sier regnskapet mitt at jeg så langt i år har kjøpt ca 200 forskjellige type artikler (med totalt ca 300 i antall) til den nette sum av ca 70.000,-. Og, jeg har enda et stykke å gå før jeg nærmer meg slutten på anskaffelser. Forrige båt jeg solgte så tenkte jeg at det ville gå veldig lang tid før jeg kjøpte meg båt igjen, så jeg solgte den med alt innbo - det angrer jeg på nå, for det gikk bare fire år.

litt om kikkert

Nitrogen fylte og gummierte JA. Prøv å tenke ut bruksmønsteret.

så er det lommeboka som bestemmer.

Steiner er bra.

Interessant artikkel - skumleste litt og vil lese den nøye i kveld

hvorfor ikke unne seg den gleden det gir og eie ting som er av høy kvalitet - vil f.eks anbefale Fujinon.

Les over - må spare inn over hele fjøla. Jeg har unnet meg seilklær fra øverste hylle, mens det meste annet er lavbudsjett.

Det artikkelen skal jeg lese når jeg får tid, roger-jo. Her er det mye nyttig informasjon!

Ellers så lever Hulda så langt komfortabelt med en gammel Biltemakikkert. Den har så langt tålt å skrangle rundt i cockpiten. Og når den konker, så kjøper jeg meg en tilsvarende ny.

Går med samme tanke. Men, det jeg lurer på er om dette fiksfakseriet med kompass og distansemåler er nyttig og verdt pengene, og om det er omtrentlig like holdbart som resten av kikkerten i lavbudsjettsegmentet. For seilere som ofte ønsker å ta peiling må da dette være svært nyttig?

Er det noen som har noen erfaring med feks Biltema sin kikkert med innebygget kompass, eller tilsvarende lavbudsjettskikkert fra Maritim eller andre og som kan fortelle litt?

Valget mitt på dette tidspunkt står mellom en kikkert til pluss minus 300,- uten fiksfkaseri eller ca 1.000,- med fiksfakseri... med mindre noen klarer å servere gode argumenter for å bla opp flere båtpenger.

Selv tenker jeg at en "tett" kikkert med gass, spesielt i de rimeligere segmenetene, før eller senere vil begynne å lekke og skape mer problemer med dugg enn om kikkerten far litt mer luftig. Men dette er bare spekulasjoner fra min side. Med synet til en 40-åring vil jeg ref artikkelen over få mindre utbytte av feks kikkerter som har spesielt gode nattegenskaper da det er øyet som fort blir flaskehalsen og ikke kikkerten. En dyr kikkert vil jeg være redd for å ødelegge og miste, og om den flyter så hjelper dette meg lite om jeg mister den på vannet når det er størst sannsynlighet for at slikt skjer... nemlig under seilføring i røff sjø. Da er det bedre å miste en billigkikkert. Jeg har dessuten en lommekikkert som backup og som leketøy til ungene, så det er ingen krise om en kikkert går tapt under et seilas annet enn sure penger.

Har biltemakikkerten med kompass/ avstandsmåler jeg. Synes den er veldig god til lett bruk som jeg har. Veldig kjekt med autofokus. Funker topp ennå, men den har også et veldig avslappende liv...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Er veldig fornøyd med biltema kikkert med kompass osv, den har til tider levd et "hardt" liv i båten men virker enda. Jeg syntes og den virker godt i skumring, leste og en test for noen år siden og da kom den godt ut i forhold til prisen. Prøv et søk her på båtplassen tror det har vært tema noen ganger med kikkert.

Jeg ser dere drar opp noen eksempler i denne tråden, men er det ikke 7 x 50 som gjelder på sjøen da ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg ser dere drar opp noen eksempler i denne tråden, men er det ikke 7 x 50 som gjelder på sjøen da ?

Jeg tenkte å prøve meg med en litt kraftigere en, så om det blir for mye tar jeg den opp i huset da jeg trenger en der også :-)

Bruk vest!

Fujinon 14x40 Techno-stabi. Sylskarpt og fjellstøtt. Overgår allt annet av båtkikkerter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Fujinon 14x40 Techno-stabi. Sylskarpt og fjellstøtt. Overgår allt annet av båtkikkerter.

Det der er "stjernekikkert" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det der er "stjernekikkert" !

Ja, og ligger antagelig utenfor trådstarters kostnadsramme?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg tror at kompasset i Biltemakikkerten min har konka. Vet ikke sikkert, bruker det aldri. Kikkerten har over årene hatt noen stygge fall. Skal jeg ta en peiling, blir det sånn på omtrenten over navigasjonskompasset. Bruker heller ikke avstandsmåleren. Har gps, bruker den til avstander.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...