Jump to content

Hvilken kikkert skal jeg kjøpe?

zooper

Recommended Posts

Har formening om at ekstra dill i kikkert, bare virker forstyrrende og går lett i stykker.

En eldre rusisk kikkert Tento 7X50 skal være noe av det bedre som er laget.

Kan bare bekrefte at Tento 7x50 er en knallbra kikkert. Klar og lyssterk. Jeg hadde en slik i 30 år, før den gikk med i inventaret da jeg solgte min gamle båt. Men jeg må si at den Nikon StabilEyes 12x32 som jeg nå har i båten bare er helt fantastisk. Kjøpte den fra USA som "factory demo" og betalte totalt under halvparten av hva de skal ha for den her hjemme. Jeg har for ordens skyld også en vanlig, vanntett, gummiert 7x50 liggende i båten, men den blir aldri brukt.

Da snakker vi om en kikkert til rundt 10.000,- om man skal kjøpe den her på bjerget :eek: :eek: :eek::diving:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

jeg har 7x50 kikkerten fra clas ohlson, denne er identisk med biltema kikkerten men uten kompass og dermed litt billigere. jeg ville ikke ha kompass i kikkerten derfor valgte jeg clas sin versjon. har 2 kompass i båten fra før i tillegg til plotteren. dessuten bruker jeg denne kikkerten på jakt også når lysforholdene er dårlige. jeg syns den er bedre enn russeren og vanguard venture plus 8x42 kikkertene jeg har,sistnevnte er en kikkert til ca 2000,- jeg har også sett i "steindyre" kikkerter så jeg vet at dei er bedre,men i min verden er clas og biltema sin 7x50 et bra kjøp. skarp,vanntett og den flyter... den har vidt og godt synsfelt (132m på 1000m) behagelig å se i og lav pris.

• 1 år senere...

jo har sett der er mye å velge i på ebay. er fornøyd med clas ohlson sin 7x50 type asaklitt som jeg hadde. den er lik biltema sin båt kikkert men har ikke innebygget kompass. min kikkert  ble en smule "trangsynt" etter x antall turer i dørken.jeg   såg denne silva kikkerten på finn til omtr samme pris som ny clas kikkert, men testen som det var link til lenger oppe gav den stryk karakter.. får heller ta meg en tur til clas i morgen og kjøpe meg en ny lik den jeg hadde.

Mye bra brukte kikkerter på ebay. Kjøpte en pent brukt Fujinon med kompass som ligger på rundt 6000 i Norge for ca 1000 pluss frakt.

ser det er flere modeller av fujinon sine kikkerter. mange er like billige i Norge. hva er modellbeteinelsen på den du kjøpte?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...