Jump to content

Fikk jeg fingeren som fortjent? Vikeplikt = stopp?


Frissy

Recommended Posts

Var på vei utover idag og så tidlig at det kom en båt fra høyre som holdt lik fart som meg. Jeg lå i plan og ca 17-19 knop. Jeg er fullt klar over at jeg har vikeplikt, men siden jeg har nok motor tenkte jeg at da gir jeg på og passerer han med god margin. Dette for å slippe å gå helt ned i fart og vente for så å ta båten opp igjen. Dette gjorde jeg og det var god plass i mellom oss før han passerte og han trengte ikke å vike eller sette ned farten. Det var allerede mye sjø, da indre oslofjord i dag ganske full i 16 tida, så jeg tror ikke jeg skapte noen forskjell for han når det gjelder bølger heller. Jeg relaterer det til veg og tenker at dette ikke ødela flyten for noen.

 

Jeg snudde meg for å se at alt gikk fint og da ser jeg han gir meg fingeren.....

 

Så derfor er spørsmålet, betyr det at hvis jeg oppdager at jeg kommer på samme sted som en annen båt alltid skal bremse ned? Jeg tenker at om jeg passerer foran eller bak så burde det ikke gjøre noe?

Men jeg er forholdsvis fersk så jeg vil gjerne høre med dere, jeg trenger gode tips for videre tur på sjøen. Unga mine lurte ihvertfall på hvorfor han viste styggefingeren til oss.

 

Selvfølgelig så kan det hende at han opplevde dette anderledes, men slik jeg forsto situasjonen så var dette helt greit.

 

Forøvrig så var det en nydelig dag, og alle de andre jeg møtte smilte fra øre til øre.

Redigert av Frissy (see edit history)
Link to post

med mindre du dro med deg hele Oslofjorden (noe jeg antar du ikke gjorde i 20 +) og passerte han foran i baugen med mange meter i mellom synes jeg det er helt greit. selv er jeg også fersk, men sånne dager som dette her kjører man sikk-sakk i Oslofjorden uansett. vanligvis går jeg bak når jeg kommer i sånnne situasjoner, men jeg gjorde det samme som deg i går.

Link to post

Jo det var et alternativ men jeg synes jeg hadde svært god klaring men jeg skjønte jo at den andre båten da ikke synes det..... Jeg er som sagt fersk og derfor så tenkte jeg at jeg her hadde masse å gå på..... men ja absolutt neste gang gjør jeg det, men fingeren tenkte jeg litt at var unødvendig både når han og jeg har unger i båten......

Link to post

Jeg har dårlig samvittighet for han altså , men blir litt irritert når du tar fingeren..... hadde det vært noen form for fare eller hadde skapt det minste problem for han så kan jeg skjønne det, men her kjørte jo bare begge to videre da jeg i litt høyere fart. Men da tolker jeg det dithen at jeg burde ha bremset ned, point taken og jeg gjør abslutt det neste gang.

Link to post

Han som kom fra høyre kan jo også gjøre litt for å gå bak deg. Litt fleksible bør vi kunne være.

Du møtte nok på en som har pugget reglene i hele vinter og som nå skal praktisere og lære hele fjorden alt det han har slitt med. Trolig ingenting å bry seg om. Ofte noe som hender på sjøen som ikke er så lett å forklare.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post

Ut fra beskrivelsen din handlet du vel greit men folk har forskjellige oppfatninger av situasjoner og kanskje det er greit å kjøre nokså defensivt i slike situasjoner spesielt om det er folksomt på sjøen. Marginene spises farlig fort opp i slike situasjoner, siden du hadde barn ombord - hvis mot all formoding din motor gjorde et litet hikst i det du var i ferd med å krysse ville du sannsynligvis havnet i "skjærsilden".....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Man vet jo ikke noe om hva som foregår ombord i båten du hadde vikeplikt for. Kanskje kapteinen nettopp hadde fått en god kopp kaffe fra kapteina og holdt den i den ene hånda mens han styrte med den andre, og endre med en kaffeflekk på den hvite shortsen? Kanskje han bare hadde en dårlig dag og viste fingeren da han fikk kryssende båt foran baugen for 20. gang i dag? Kanskje du hadde litt større hekkbølger med deg enn du trodde og ettåringen hans våknet fra formiddagshvilen sin da baugen hans traff bølgene dine? Det er fryktelig mange forskjellige muligheter, og så lenge du ikke stoppet for å sjekke med vedkommende vil du nok aldri får vite hvorfor han ble sur.

 

Men som Ben Sin så hadde også jeg satt pris på om du gikk bak.

 

@Jonas: Det ryddigste er at man forholder seg korrekt til vikepliktsreglene for å unngå tvil og usikkerhet. Hvis de med forkjørsrett plutselig begynner å vike i tide og utide skaper det bare flere uoversiktlige situasjoner på sjøen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Takk for gode svar, og jeg er enig med de "alle", hadde egentlig lyst til å kjøre etter han andre og beklage min oppførsel eller mangel på kunnskap. Dette da båt for meg har i løpet av kun kort tid blitt skikkelig gøy og jeg nyter hvert sekund på fjorden. Og vil ikke ødelegge for noen, så fra neste gang skal jeg passe enda bedre på slik at ingen skal irritere seg over en blid kar i en yamarin 59ht.

Link to post

Hvorfor skal dette være et problem?
Regel 15 i de internasjonale sjøveisreglene er da tydelig og lettfattelig - og de gjelder for Oslofjorden også:

 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

 

Merk spesielt: " ... og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Sist jeg var i England og kjørte bil der for n´te gang (dog siden 1995 eller så) men høyrerattet bil for 1. gang kom jeg ved en anledning til å forsere min manglende rett til å kjøre på en måte føre en møtende bil når jeg nok burde funnet en plass og stoppet. Pga parkerte biler var det kun mulig å kjøre en bil om gangen i denne gaten. Vel, som det var fikk jeg 5 eller 6 hender i været ut av vinduene med 1 finger i været på hver fra den møtende bilen, den var full av ungdommer men en føler seg ikke så dum som når en får fingeren på sjøen (aldri for min del enda ) men de er jo så hyggelige disse engelskmennene så det blir liksom litt annerledes - with a smile.....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

men da blir jo spørsmålet, skal jeg slippe meg ned i dorgefart og så opp igjen uansett, for da hadde jo han kunne passert før meg....

 

For meg så ble omstendighetene slik at jeg ga litt ekstra på. .... men ja ja, en lærer så lenge en lever. Takk @poseidon for presisering. Igjen point taken:)

 

@bay_liner, ja om han hadde gjort det men "et smil"(lett hoderystning) eller ligenende så hadde det vært litt lettere for en fersking å ta med seg, men men jeg tåler det jeg altså.

Men jeg prøver jo å lære mine små at det er lov å gjøre feil og at fingeren aldri er lov å bruke..... he he unntatt i oslofjorden da:)

Redigert av Frissy (see edit history)
Link to post

Hvorfor skal dette være et problem?

Regel 15 i de internasjonale sjøveisreglene er da tydelig og lettfattelig - og de gjelder for Oslofjorden også:

 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

 

Merk spesielt: " ... og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet."

 

Reglen er klar nok men med hurtiggående fartøyer kan det være litt mer problematisk å vurdere marginene.

Hvis man feks har en cruiser som går i 25 knuter eller mer og møter Fosen III eller noe ved Horten/Moss på kryssende kurs vil man bli overrasket over Fosen sin hastighet som er bortimot 20 eller så. Et fartøy på den størrelsen krangler man aldri med men en kan bli overrasket hvor inn i H fort den beveger seg og spiser opp marginer. Det er alltid fornuftig å vurdere en defensiv "approach" fremfor å krysse foran uansett brikker på spillebordet.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hva du gjør er helt opp til deg selv, det fremgår klart av Regel 8.

Du kan dreie styrbord og gå aktenom, du kan redusere farten, du kan kombinere begge disse - som sagt: helt opp til deg, men poenget er at det er DU som har plikt til å holde av veien for den andre.

 

Som en sidebemerkning kan nevnes at jeg ofte står i styrehuset på store fartøy og opplever små, hurtiggående fritidsbåter som "på død og liv" skal presse seg forenom oss. Noen ganger er de så nær at de forsvinner inn under baugen - og det er alltid med "hjertet i halsen" at vi håper de kommer ut på den andre siden.

Skulle den lille fritidsbåten få en motorstopp eller et annet problem, da har vi NULL sjanse til å unngå ham.

Tenk litt på det neste gang du tenker å presse deg forenom en eller annen; drei styrbord og gå aktenom - du har sikkert noen som venter hjemme :saint: :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

men da blir jo spørsmålet, skal jeg slippe meg ned i dorgefart og så opp igjen uansett, for da hadde jo han kunne passert før meg....

 

For meg så ble omstendighetene slik at jeg ga litt ekstra på. .... men ja ja, en lærer så lenge en lever. Takk @poseidon for presisering. Igjen point taken:)

 

Du kan holde farten oppe hvis det er plass for å gå (langt nok) bak den andre båten. Er det ikke plass til å gå bak må du senke farten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

men da blir jo spørsmålet, skal jeg slippe meg ned i dorgefart og så opp igjen uansett, for da hadde jo han kunne passert før meg....

 

For meg så ble omstendighetene slik at jeg ga litt ekstra på. .... men ja ja, en lærer så lenge en lever. Takk @poseidon for presisering. Igjen point taken:)

 

@bay_liner, ja om han hadde gjort det men "et smil"(lett hoderystning) eller ligenende så hadde det vært litt lettere for en fersking å ta med seg, men men jeg tåler det jeg altså.

Men jeg prøver jo å lære mine små at det er lov å gjøre feil og at fingeren aldri er lov å bruke..... he he unntatt i oslofjorden da:)

 

Du behøver nok ikke gå ned i dorgefart, "halvplan" gir deg oftest det som skal til men jeg har av og til irritert meg over at de som har "forkjørsretten" ikke responderer på min defenseive "attitude" og bare "steamer på" (Go Slo) som en seilbåt i stedet for å klare kartet og gi meg plass til å sette opp steamen så raskt som mulig siden jeg kanskje har en raskere båt. (en del saketregående kjørerettidioter bruker retten sin som om de skulle hatt seilbåter (liksom) og "ruler" gjennom sin lave/re hastighet).

Problematikken er ikke ensidig i lystbåtverden etter min mening men reglene om vikeplikt er krystallklare. (om det smeller)

 

Jeg har vel tidligere opp til flere ganger fortalt om idioten i "Duckie Snekka" som kom fra venstre i 22 knuter i Tønsbergfjorden som jeg vurderte om jeg skulle drukne eller krysse foran? Valgte å guffe på men innså med ett at idioten aldri hadde sett meg overhode pga den idiotiske styreposisjonen i den balja og med pesenningen på havnet jeg i hans "dødsone". Så enkelt kan det smelle.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Det viktigste er vel å observere og være generelt defensiv som når man kjører motorsykkel på veien vil jeg si.

Synes ikke du gjorde noe galt og fingeren var sikkert ikke fortjent men veiene på sjøen er litt mer "humpete" enn på landeveien og det kan kanskje være greit for egen del å holde en nokså defensiv linje selv om jeg personlig mener det ikke skulle være nødvendig.

 

Det jeg irriterer meg mest over er de på møtende kurs som ikke tydelig signaliserer om de er på kurs styr- eller babord for den som holder "steady" og stresser min oppmerksomhet maksimalt inn i det siste ved å måtte ligge på vent for en endelig avgjørelse. Oftest i trangere farvann dette.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

og oppdager man at man har et fartøy på kryssende kurs så tar man en peiling. dersom denne holder seg konstant så er dere på kollisjonskurs. Man lærer seg med litt erfaring å se hvorvidt man går foran eller bak og hvor mye margin man har. Ofte så ser jeg "jeg har ikke plass til å gå foran med ønsket margin, så da er det bare å lette på gassen og legge seg bak

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

....

 

Problematikken er ikke ensidig i lystbåtverden etter min mening men reglene om vikeplikt er krystallklare. (om det smeller)

 

Jeg har vel tidligere opp til flere ganger fortalt om idioten i "Duckie Snekka" som kom fra venstre i 22 knuter i Tønsbergfjorden som jeg vurderte om jeg skulle drukne eller krysse foran? Valgte å guffe på men innså med ett at idioten aldri hadde sett meg overhode pga den idiotiske styreposisjonen i den balja og med pesenningen på havnet jeg i hans "dødsone". Så enkelt kan det smelle.

 

Ja, Regel 17 er også "krystallklar" som du selv sier - og det er slett ikke bare den omtalte "idioten" som har et ansvar.

Det er denne regelen jeg pleier å omtale som "Skal - Kan - Skal" og du kan selv lese hvorfor:

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart (a) (i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. (ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene. (b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt. © Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side. (d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Gikk nordover fra Horten i går i mine 6,2 kn@1000RPM. Masse båter på sjøen fra Drøbaksund og videre. Alle gikk i sakte behagelig fart bortsett fra 1) targabåter, 2) skjærgårdsjeeper og 3) seilbåter for motor. Greit for oss egentlig, ingen av disse skaper bølger eller annet ubehag som vi merker i særlig grad.

Nord for Håøya kom det en seilbåt opp fra babord. Den skulle antagelig krysse over fjorden og opp Nesoddlandet? Jeg hørte han på lang avstand, da han tydeligvis gikk for full maskin så det hylte i bunnborda. Han hadde hatt alverdens tid til å krysse bak oss uten ulempe, men alikevel velger han altså å presse seg foran. Han klarte det også såvidt da han til slutt klarte å smette foran oss med 8-10 meters klaring. Hva rører det seg oppi knollen på slike? Var forøvrig datteren på 15-17 som rattet båten. Pappa og de øvrige satt henslengt på dekk og og fulgte tydeligvis godt med på det hele.

Påenget mitt er at med en liten kursforandring på en grad eller så da de merket at vi var på kollisjonskurs, så ville de unngåt hele situasjonen og passert bak med god klaring.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...