Jump to content

Fikk jeg fingeren som fortjent? Vikeplikt = stopp?

Frissy

Recommended Posts

Først, jeg slakker alltid av I en slik situasjon, men slik jeg tolker reglene, inntrer disse I det øyeblikk det er fare for sammenstøt. Det oppfatter jeg slik at I ditt tilfelle kan du godt legge litt styrbord for så å øke hastighetene og derved unngå å komme på kollisjonskurs. Men ville jeg selv gjort det? Kun I en situasjon hvor det var fare for å komme på kollisjonskurs med andre. Har gjort dette ved en anledning og da for å komme fremfor en regatta hvor jeg måtte ha kjørt sikksakk mellom mange seilbåter. Men det var slett ingen god følelse.

Satt på soldekket til Bastø V i går, østgående. Fra SB kom en RIB i en j.... fart. Det kom også et slep fra sør-sørøst. Hørte at maskinen ble trottlet opp for å passere foran slepet, sikkert etter koordinering med VTS. Resultatet var at folkene i RIB'en snauet baugen på ferga med få meters klaring. Makan! Rett nok kom RIB'en fra SB, men sist jeg sjekket var fergene "nyttetrafikk".

Minnes ellers en grei praksis som Poseidon prediket om dette med vikeplikt: tidsnok - tydelig - tilstrekkelig. De tre T'ene kan bidra til at pulsen forblir på hvilenivå hos oss alle.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Selv hadde jeg satt pris på om:

1) Du gikk bak

2) Du ved første anledning hadde signalisert dine intensjoner ved å forandre fart eller kurs tidligst mulig, ikke at du ventet til siste liten med å "gi på"

Det siste punktet er nesten viktigst for meg. Om man med sin vikeplikt ikke er tydelig i sine intensjoner, og på et tidlig tidspunkt, tvinger man personen i den andre båten til enten å måtte sitte på pinne i forhold til en eventuell unnamanøver, eller å selv måtte korrigere kurs/fart på et tidlig tidspunkt nettopp for å unngå å måtte sitte på pinne. Dersom den i den andre båten med sin forkjørsrett selv endrer kurs/fart kan fort forvirringer oppstå... det har jeg opplevd mange ganger.

Er det god margin fører slik forvirring kun til unødvendig sikksakkjøring, men er det i siste liten kan slik kursendring føre til svært stressende situasjoner, i værste fall kollisjon. Se for deg at personen i den andre båten syntes du begynte å komme litt vel nærme og bestemte seg for å enten endre fart og/eller kurs for å komme foran deg for således å unngå sammenstøt, ubehagelig sjø, eller å måtte sitte på pinne i forhold til hva du skulle foreta deg eller ikke. Dersom du på omtrentt samme tidspunkt "ga på" slik din intensjon var hele tiden, så blir faren for kollisjon større. Ikke usannsynlig kunne dette ført til at en eller begge hadde gjort en eller annen unnamanøver som gjorde vont værre.

Vær tydelig tidlig, samt velg den kursen som medfører minst risiko eller ubehag for den andre om det koster deg lite.

Om du fortjente fingeren eller ikke - jeg var ikke der.

Innspillene fra Poseidon er gode som vanlig. Vi var ute i Bærums-skjærgården i går. Jeg er ikke så erfaren men har aldri sett så mye trafikk før. Det tok tid "å ordne seg" så lang styrbord som mulig i leia siden mye motgående trafikk (inn til Sandvika) ofte lå på linje. Men det gikk bra.

Er ellers enig med de siste talere: Tidlig Tydelig Tilstrekkelig er stikkordene.

Skal ikke ha noen formening om fingern var fortjent eller ikke. Men mye er gjort om man selv legger inn kunstig store marginer selv. Er blitt overrasket over hvor fort jeg har nærmet meg andre båter, enten pga egen fart eller at andre "plutselig" har slakket av. På sjøen er det som regel mulig å legge enn store marginer, så hvorfor ikke gjøre det?

Uansett; en helt herlig helg! Og nå ser det ut som kapteina er bitt av basillen og ser frem til både å betale for moroa og bidra til vedlikeholdet :-/...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Du milde, ja de går jo kjempefort ...

Vel, alt er relativt. Min erfaring er at de altid går det remmer og tøy kan holde. De mest stressa båtførere på sjøen må være de som fører seilbåter for motor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Innspillene fra Poseidon er gode som vanlig. Vi var ute i Bærums-skjærgården i går. Jeg er ikke så erfaren men har aldri sett så mye trafikk før. Det tok tid "å ordne seg" så lang styrbord som mulig i leia siden mye motgående trafikk (inn til Sandvika) ofte lå på linje. Men det gikk bra.

Er ellers enig med de siste talere: Tidlig Tydelig Tilstrekkelig er stikkordene.

Skal ikke ha noen formening om fingern var fortjent eller ikke. Men mye er gjort om man selv legger inn kunstig store marginer selv. Er blitt overrasket over hvor fort jeg har nærmet meg andre båter, enten pga egen fart eller at andre "plutselig" har slakket av. På sjøen er det som regel mulig å legge enn store marginer, så hvorfor ikke gjøre det?

Uansett; en helt herlig helg! Og nå ser det ut som kapteina er bitt av basillen og ser frem til både å betale for moroa og bidra til vedlikeholdet :-/...

Ja helga var bra den og marginen var det ikke noe å si noe på slik jeg tenker. Men beste av alt er jo at kapteina skal betale og bidra...... Slik er det blitt her i huset også. I går så ville hun til og med legge til kai, så dette går riktig vei!

Jeg tror tilogmed at jeg får presset den opp i svimlende 7 knop.

Dersom jeg kan stålsette meg til å utholde skakinga og ristinga.

Må være fryktelig irriterende for apeloftkapteiner.

Mulligan, du vet da at den engelske betegnelsen er Crow Nest?

Men sikten derfra er den beste slik at det blir lettere å bedømme potensielle situasjoner....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Dersom jeg kan stålsette meg til å utholde skakinga og ristinga.

Må være fryktelig irriterende for apeloftkapteiner.

Ikke irriterende for apeloftkapteiner i det hele tatt. Som jeg sa lenger oppe. "Greit for oss egentlig, ingen av disse skaper bølger eller annet ubehag som vi merker i særlig grad."

Det som forundrer meg er at seilbåtførere for motor altid synes å måtte gå det remmer og tøy kan holde, slik at det både skaker og rister og hyler i bånnborda.

Mitt råd er, slakk ned et par knop, senk skuldrene og nyt turen i et bedagelig tempo. Det er godt både for båten og for blodtrykket til kapteinen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ikke irriterende for apeloftkapteiner

Marsjer riktig nok 0.3 kn raskere enn deg, men oppfatter det som svært avslappende, memindre jeg faktisk har det travelt. Ikke går det vesentlig langsommere enn de andre seilbåtene som går for motor heller, syns jeg, så jeg føler meg ganske representativ. Dette er vel hva man blant motorbåtførere kaller snekkefart? Dvs. lav hastighet hvor det er god tid til å reagere og ta beslutninger, dvs. alt ligger tilrette for lavt stressnivå.

Jeg tror feilslutningen din skyldes at seilbåter stort sett er utstyrt med langt mindre motorer enn typiske motorbåter, av kostnads- plass- og vekthensyn, fordi skroghastigheten er begrenset uansett, og fordi motor ikke er primærfremdriftsmidlet. Dermed har de rett og slett et høyere turtall v. marsjfart, enn din båt har. Det skyldes altså rett og slett helt naturlige, fysiske årsaker, og ikke en defekt i hodet til den som står ved rorer.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Meg kan du gjerne kjøre foran baugen på i passende avstand. Skal ikke gi fingeren.

Det finnes andre problemer her i verden enn dette.

Fikk forresten fingeren ( + hornstøt) forleden da jeg kjørte på forkjørsvei og ikke stoppet for han som skulle ut på denne forkjørsveien. Fingeren sitter løst hos enkelte, berettiget eller ei.

Av og til fortjener man fingeren. :) alle har vi gjort det eller kommer til å gjøre det, meg selv inkludert. Og jeg er sikker på at både REM, Mulligan og sågar Poseidon har en gang i livet gjort en blunder som har kvalifisert til en finger. Men nå er det jo slik at vi lærer av handlinger, ikke direkte feil, man handlinger som kunne vært løst på en bedre måte.

Hadde du sakket farten maks, før du gikk ut av plan, kjørt fulle trimflaps, idet du konkluderte med at dere var på kryssende kurs, så hadde du kanskje fått et vink i stede.

Alternativet er jo å legge seg på parallell kurs, da ville han blitt innhentende fartøy og kommet i vikeplikt.

Dette var din gråsone-situasjon, som sikkert gir mange fine og trygge manøvere fremover.

Disse seilbåtene går oftest i 6,5 knop. Jeg vet, for jeg "kjører om kapp" med dem hele tiden :giggle:

Problemet er nok at noen av de ikke klarer omstillingen fra seil til motor.....tenker kanskje ikke over at de har blitt "motorbåter" uten seilet oppe.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det handler om å gi tydelig signal om hva du tenker å gjøre for å unngå sammenstøt. Derfor skal du endre kurs og gå bak samt evt også senke farten om nødvendig. Fingeren kom nok pga usikkerhet, tenker jeg.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

.... Og jeg er sikker på at både REM, Mulligan og sågar Poseidon har en gang i livet gjort en blunder som har kvalifisert til en finger. ...

Ja, det kan jeg iallefall for min del bekrefte, uten det minste forbehold :saint: :saint:

Minst en av disse blunderne var en "Regel 15" situasjon som har brent seg fast for evig og alltid.

Jeg er fortsatt flau når jeg tenker tilbake - selv om skjedde for temmelig nøyaktig 50 år siden ....

Selvfølgelig har jeg også noen ferskere, og med et tusentalls timer på sjøen hvert år blir det rikelig anledning til å lære av de feil man gjør :thumbsup:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...