quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Huff de fæle seilbåtene. Ja, vi har jo den digre langfinger'n midt oppå båten, skjønner godt at mange blir provosert til å svare Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Helt enig Quantumduck.Hadde alle smilt og vist hensyn hadde ikke disse situasjonene oppstått i det hele tatt. Og et saktegående fartøy har mindre manøver mulighet en et hurtigående fartøy. Står ingensteds at man har påkjørsrett, ei heller blir det riktig å kline seg så nærme den båten som hadde vikeplikt for å vise sin rett. Blir bare drittsekk kjøring som kan forvolde skade på fartøy å mennesker. Jeg har selv styrt unna motorbåter som hamrer mot meg selv når jeg har fulle seil utene at disse har gitt rom slik de skal. men men... går nok begge veier dette. De fleste jeg møter er hyggelige folk, som smiler fra øre til øre, og litt bølger tåler jeg. Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Men det er vel også slik at denne seilbåtføreren har hatt akkurat like lang tid på seg som ts har hatt her, hvorfor han ikke har valgt å holde lengre unna ts er en smule uforståelig ... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Så er vi I gang igjen Motorbåt vs seilbåt! Får hive litt bensin på bålet selv også da. Har selv motorbåt, marsfart 7kn. Opplever oftere at seilbåtførere for motor ikke viker I en vikeplikt situasjon, enn at ikke motorbåtførere gjør det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MB Sofie Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 (redigert) Men det er vel også slik at denne seilbåtføreren har hatt akkurat like lang tid på seg som ts har hatt her, hvorfor han ikke har valgt å holde lengre unna ts er en smule uforståelig ... Det tar lengre tid å komme seg unna en situasjon med lav hastighet. Også når en motorbåt i høy hastighet kommer mot deg å da 2 min før (Her går jeg utifra at det ble holdt høyhastighet) så vil en motorbåt være ganske laaaangt unna. Så å vente å se hva som skjer er vel det eneste korrekte, altså om man skal styre unna alle som ligger 2 min unna så blir det jo sinsykt mye sikksakk kjøring hvorav ingen har noen anelse om hvor noen skal. Kaos er vel et passende ord. Det jeg mente tidligere er at det finnes like ille personer på begge sider, men ha i tankene at en seilbåt for seil har rett og at motorbåter skal vike å gi rom. Er ikke så vanskelig det. Uansett så er en seilbåt for motor en motorbåt og må da følge disse reglene. Uansett så har begge parter plikt til å korrigere så situasjoner ikke oppstår. Kjøre på retten sin er bare dustete. ALLE må vise hensyn, motorbåt som seilbåt, hadde dette vært tilfelle så ville alt gått av seg selv. Det er strengt talt ikke så vanskelig! Som jeg sa, jeg har selv veket med fulle seil for å gi plass så lenge jeg har kunnet det, og at dette ikke har satt meg i problemer i henhold til vind osv. Fingeren bruker jeg aldri vel å merke, heller et missfornøyd blikk. Redigert 22.Juni.2014 av Morten83 (see edit history) Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Så er vi I gang igjen Motorbåt vs seilbåt! Dette var jo en seilbåt for motor, og diskusjonen dreier seg om praktisering av vikeplikt hurtiggående vs. langsomtgående. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 altså om man skal styre unna alle som ligger 2 min unna så blir det jo sinsykt mye sikksakk kjøring hvorav ingen har noen anelse om hvor noen skal. Den som har vikeplikt bør vel legge om kursen på det tidspunktet det er mest hensiktsmessig vil jeg tro? Det var ikke akkurat meningen du skulle lese forrige innlegg som at kursendringen skal skje på slaget to minutter før sammenstøt ... poenget var at på to minutter har man god tid til å vurdere hvordan man vil manøvrere, slå ned hastigheten, dreie NN grader osv. for å overholde vikeplikten. Hvis halvparten mener den som har vikeplikt skal legge om kursen og halvparten den som har høyest hastighet ... _da_ får du kaos. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 (redigert) La oss si 35 knop på den hurtiggående båten. Og 7 knop på den saktegående. Da har den hurtiggående 2160 m, igjen til kollisjonspunktet. Som ligger 433 m. foran den saktegående. Da må den saktegående båten kjenne den eksakte hastigheten til det hurtiggående fartøyet. Og det vet han ikke. Man kan stille seg opp 2 km fra en en vei og prøve å anslå den helt nøyaktige hastigheten til bilene som kjører der. Går de i 80 km/t? 75 km/t? Eller 85 km/t. Ikke kom med what-if's så som radar og AIS. De fleste båter har ikke det. Redigert 22.Juni.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hva er det egentlig du argumenterer for her, Mulligan? Ingen fartøy kan forutsettes å anslå hastigheten til andre fartøy nøyaktig, hverken saktegående eller hurtiggående. Hvis den som har vikeplikten har store problemer med å forstå situasjonen og hvordan kollisjon kan unngås pga. vanskeligheter med å anslå hastighet har jeg to tips: Stanse helt opp, eller legge kursen paralellt med det andre fartøyet, fortrinnsvis i motsatt retning slik at man kan dreie tilbake til opprinnelig kurs etter kortest mulig tid. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 se innlegg #95 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hva er det egentlig du argumenterer for her, Mulligan? Hvis den hurtiggående båten går med 40 knop går han langt foran. Går han med 30 går han langt bak. Når jeg bruker hurtiggående båt (50+) sikter jeg aldri på en saktegående. Jeg velger en kurs hvor det tydelig vises at jeg går godt klar. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hvis den hurtiggående... Her var vel tilfellet at avstanden ikke ble så stor? Den hurtiggående passerte på kort avstand. Han valgte å manøvrere annerledes enn det du ville valgt, og det kan vi synes hva vi vil om, den saktegående båten hadde full anledning til å la ham passere på større avstand. Desto saktere fart, desto større kursendring må til for å overholde vikeplikten. Tror jeg avslutter med å minne om at hele spørsmålet ikke bare avhenger av hastighet og vikeplikt, men også hvor nærtagende TS er ... hos en sart sjel kan langfingern nok skape dypere arr i sinnet enn en kollisjon vil skape i gelcoaten Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Men hadde du 2 hele minutter på deg så ja... det burde kansje ikke vært en situasjon? Jeg mener han hadde 2 minutter på seg... :) Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 (redigert) Jeg mener han hadde 2 minutter på seg... :) Vil si at du også hadde det det... Pluss; alle har et ansvar å ferdes hensynsfullt å passe på at ulykker og situasjoner ikke skjer. Vil uansett ikke si at du er selv helt uten skyld dante. Men ja, om seilbåten i dette tilfellet som var en "motorbåt" ikke endret kurs over hode så er jeg enig i at dette er noe den/han/hun burde gjort. Uansett, ser du Jolly Dodger utpå så er det bare å komme bort, jeg serverer vertfall ikke fingeren. Men nå skal jeg ikke blande meg inn i denne diskusjonen lenger. God Sommer folkens! Redigert 22.Juni.2014 av Morten83 (see edit history) Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Vilma Benita Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hva i alle dager er det man argumenterer for her? At vi i saktegående fartøy skal kunne kreve av man avviker Sjøveisreglene basert på hastighet? Vil anbefale at man da tenker seg om en gang til. Jeg ferdes også stadig i hurtiggående fartøy, og som mange andre her har jeg også for vane å tilpasse kursen godt utenom seilbåter, kajakker, snekker og andre som ikke vil sette pris på min hekksjø, og det uavhengig av hvem som egentlig skal holde av veien. Men å stille krav til at andre holder unna meg, når jeg selv er den saktegående, og det er jeg som skal holde av veien, nei det kunne da ikke falle meg inn. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
MB Sofie Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hva i alle dager er det man argumenterer for her? At vi i saktegående fartøy skal kunne kreve av man avviker Sjøveisreglene basert på hastighet? Vil anbefale at man da tenker seg om en gang til. Jeg ferdes også stadig i hurtiggående fartøy, og som mange andre her har jeg også for vane å tilpasse kursen godt utenom seilbåter, kajakker, snekker og andre som ikke vil sette pris på min hekksjø, og det uavhengig av hvem som egentlig skal holde av veien. Men å stille krav til at andre holder unna meg, når jeg selv er den saktegående, og det er jeg som skal holde av veien, nei det kunne da ikke falle meg inn. Tror jeg du skal lese innleggende en gang til litt nøyere... Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
dante Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 I prinsippet er det vel slik at den som ikke har vikeplikt skal holde stø kurs og fart? Og hvordan henger det egentlig sammen med å vise hensyn? De ytterst få gangene jeg har stått til rors i hurtiggående motorbåt har det falt naturlig å styre utenom saktegående fartøy, uavhengig av vikeplikt, det er jo som oftest (trur eg :o) veldig liten kursendring som skal til. Jeg er helt enig med deg. I mitt tilfelle ville en kursendring bak seilbåten føre til at jeg straks hadde fått en annen seilbåt inn fra styrbord (lå noe bakenfor den første) og jeg måtte ha kjørt slalom i stedet. Så mitt valg var "stø kurs" så han kunne lese meg. Med autopilot i standby kunne jeg når som helst veket mer for seilbåten men mener, som du, at han kunne slakket av noe slik at marginene ble større. Men fingeren han ga blåser jeg i :) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 ..... Stanse helt opp, eller legge kursen paralellt med det andre fartøyet, fortrinnsvis i motsatt retning slik at man kan dreie tilbake til opprinnelig kurs etter kortest mulig tid. Her kan jeg være enig et stykke på vei. Parallell kurs kan være et sikkert valg , men "... fortrinnsvis i motsatt retning ..." kan barke svært så galt i vei! Det er sjelden noen god ide å dreie babord for et fartøy forenom tvers, med unntak av ved innhenting. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 (redigert) I går kveld var det en fin øvelse i vikeplikt utenfor Slinningsbålet i Ålesund. Tallte 200 båter på et tidspunkt, og det var sikkert 300 en time senere. Alle drev eller gikk i tomgangsart omkring, men hvert sitt vindfang.. God øvelse i smidighet og det å få løyekontakt med nabobåter.Det var gråvær, så på tross av årets lyseste natt, så var det ganske mørkt i 01-tiden.På vei hjem, 5 nm, fikk jeg et par FB båter kjapt inn i kjølevannet. 100 meter bak meg la de seg ut og passerte med 50 i 25-30 knop.Jeg gikk for motor .Det går greit å ta bølgene da, ved å legge om kursen 90grader. Problemet blir større om båtene går i følge slik at man går i kollisjonskurs med båt nummer 2 og 3 når man forsøker å ta bølgene.Enkelte av båtene førte heller ikke lanterner....-og ja, jeg holdt stadig utkikk bakover og så de komme. Med autopilot vet jeg at min kurs var snorrett. -øvelse i vikeplikt og smidighet. http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article9837471.ece Redigert 22.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Flott video i linken Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Her kan jeg være enig et stykke på vei. Parallell kurs kan være et sikkert valg , men "... fortrinnsvis i motsatt retning ..." kan barke svært så galt i vei! Det er sjelden noen god ide å dreie babord for et fartøy forenom tvers, med unntak av ved innhenting. Dreie babord? Da har du misforstått. Dreier man babord og legger seg på paralell kurs med fartøyet som kommer fra styrbord og som man har vikeplikt for, får begge fartøyene samme fartsretning. Det er ikke særlighensiktsmessig. Det normale er jo å dreie styrbord, og dreier man så mye at kursene blir paralelle er det en matematisk umulighet å kollidere, så kan man dreie tilbake mot normal kurs når man er i stand til å bedømme hastigheten til det andre fartøyet og gå aktenom på en trygg måte. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Men fingeren han ga blåser jeg i :) Han hadde sikkert ikke full oversikt over situasjonen heller, hadde han hatt det ville han sikkert "skjønt det". Eventuelt mente han kanskje at trafikken var så tett at du burde ha dratt ned på hastigheten uansett ... men med to minutters margin vil jeg ikke tro det, da burde det vel egentlig være tid nok til både den ene og andre manøveren. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Vikende manøver skal fortsettes selv om det er fare for kollijons. Så manøver på kryssende kurs, som her med båt fra styrbord, skal man forsette sin kursendring for å gå bak. Altså videre mot styrbord. Om det er omvendt. Den som opplever at det ikke blir gjort vikende manøver fra annen som kommer fra babord. Skal fortsette sin kurs, evt styre vekk fra vedkommende -altså mot styrbord. Ellers kan man komme i situasjon der man som den med "retten" viker babord og det gjør også den som viker for sent. Da er det den med retten som styrer kurs som skaper kollisjon.... det er ikke bra. Det er som med bil - selv om en bil som kommer mot deg på veien svinger over den gule stripen skal du fortsette på din side av veien. Om man selv krysser over i motsatt kjørebane blir det du som er kan bli åprsak til en ulykke ved din atferd i det den andre korrigerer seg. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ikke heeelt relevant, men i går hadde jeg svært lyst å gi noen fingeren, vel og merke "fiskere". Kom med båten inn mot Kristiansand sentrum med snuta mot kanalen ved Villa Marina (gamle Hartmansbrygge). Fortsatte inn kanalen i 3 knop og nærmet meg brua som går over til odderøya. Der står en tulling og fisker(!) midt i kanalen og i tillegg hadde ingen intensjon om å trekke inn snøret. Så jeg måtte stoppe og vente til han trakk det inn. Noe frustrert så fortsatte jeg inn kanalen. Etter å ha passert første brua så står det en til å fisker. Denne gangen på høyre side av kanalen, stående delvis bak et tre. Han så jeg ikke før sena var langt inn i propellen. De fleste med noe vett mellom øra fisker nok ikke i denne kanalen så antar at dette er noen polakker eller litauere. Har sett dem fiske på de rareste plassene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 hehe, har også sett fiskere som står å fisker fra kai, og som blir overrasket når det kommer båter forbi mens de har snøret uti Er det noen regler som regulerer slikt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.