JRK Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Først, jeg slakker alltid av I en slik situasjon, men slik jeg tolker reglene, inntrer disse I det øyeblikk det er fare for sammenstøt. Det oppfatter jeg slik at I ditt tilfelle kan du godt legge litt styrbord for så å øke hastighetene og derved unngå å komme på kollisjonskurs. Men ville jeg selv gjort det? Kun I en situasjon hvor det var fare for å komme på kollisjonskurs med andre. Har gjort dette ved en anledning og da for å komme fremfor en regatta hvor jeg måtte ha kjørt sikksakk mellom mange seilbåter. Men det var slett ingen god følelse. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Satt på soldekket til Bastø V i går, østgående. Fra SB kom en RIB i en j.... fart. Det kom også et slep fra sør-sørøst. Hørte at maskinen ble trottlet opp for å passere foran slepet, sikkert etter koordinering med VTS. Resultatet var at folkene i RIB'en snauet baugen på ferga med få meters klaring. Makan! Rett nok kom RIB'en fra SB, men sist jeg sjekket var fergene "nyttetrafikk". Minnes ellers en grei praksis som Poseidon prediket om dette med vikeplikt: tidsnok - tydelig - tilstrekkelig. De tre T'ene kan bidra til at pulsen forblir på hvilenivå hos oss alle. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
zooper Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Selv hadde jeg satt pris på om: 1) Du gikk bak 2) Du ved første anledning hadde signalisert dine intensjoner ved å forandre fart eller kurs tidligst mulig, ikke at du ventet til siste liten med å "gi på" Det siste punktet er nesten viktigst for meg. Om man med sin vikeplikt ikke er tydelig i sine intensjoner, og på et tidlig tidspunkt, tvinger man personen i den andre båten til enten å måtte sitte på pinne i forhold til en eventuell unnamanøver, eller å selv måtte korrigere kurs/fart på et tidlig tidspunkt nettopp for å unngå å måtte sitte på pinne. Dersom den i den andre båten med sin forkjørsrett selv endrer kurs/fart kan fort forvirringer oppstå... det har jeg opplevd mange ganger. Er det god margin fører slik forvirring kun til unødvendig sikksakkjøring, men er det i siste liten kan slik kursendring føre til svært stressende situasjoner, i værste fall kollisjon. Se for deg at personen i den andre båten syntes du begynte å komme litt vel nærme og bestemte seg for å enten endre fart og/eller kurs for å komme foran deg for således å unngå sammenstøt, ubehagelig sjø, eller å måtte sitte på pinne i forhold til hva du skulle foreta deg eller ikke. Dersom du på omtrentt samme tidspunkt "ga på" slik din intensjon var hele tiden, så blir faren for kollisjon større. Ikke usannsynlig kunne dette ført til at en eller begge hadde gjort en eller annen unnamanøver som gjorde vont værre. Vær tydelig tidlig, samt velg den kursen som medfører minst risiko eller ubehag for den andre om det koster deg lite. Om du fortjente fingeren eller ikke - jeg var ikke der. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Gikk nordover fra Horten i går i mine 6,2 kn@1000RPM. ...Alle gikk i sakte behagelig fart bortsett fra ... 3) seilbåter for motor. Greit for oss egentlig, Du milde, ja de går jo kjempefort ... Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Innspillene fra Poseidon er gode som vanlig. Vi var ute i Bærums-skjærgården i går. Jeg er ikke så erfaren men har aldri sett så mye trafikk før. Det tok tid "å ordne seg" så lang styrbord som mulig i leia siden mye motgående trafikk (inn til Sandvika) ofte lå på linje. Men det gikk bra. Er ellers enig med de siste talere: Tidlig Tydelig Tilstrekkelig er stikkordene. Skal ikke ha noen formening om fingern var fortjent eller ikke. Men mye er gjort om man selv legger inn kunstig store marginer selv. Er blitt overrasket over hvor fort jeg har nærmet meg andre båter, enten pga egen fart eller at andre "plutselig" har slakket av. På sjøen er det som regel mulig å legge enn store marginer, så hvorfor ikke gjøre det? Uansett; en helt herlig helg! Og nå ser det ut som kapteina er bitt av basillen og ser frem til både å betale for moroa og bidra til vedlikeholdet :-/... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
REM Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Du milde, ja de går jo kjempefort ... Vel, alt er relativt. Min erfaring er at de altid går det remmer og tøy kan holde. De mest stressa båtførere på sjøen må være de som fører seilbåter for motor. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frissy Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Innspillene fra Poseidon er gode som vanlig. Vi var ute i Bærums-skjærgården i går. Jeg er ikke så erfaren men har aldri sett så mye trafikk før. Det tok tid "å ordne seg" så lang styrbord som mulig i leia siden mye motgående trafikk (inn til Sandvika) ofte lå på linje. Men det gikk bra. Er ellers enig med de siste talere: Tidlig Tydelig Tilstrekkelig er stikkordene. Skal ikke ha noen formening om fingern var fortjent eller ikke. Men mye er gjort om man selv legger inn kunstig store marginer selv. Er blitt overrasket over hvor fort jeg har nærmet meg andre båter, enten pga egen fart eller at andre "plutselig" har slakket av. På sjøen er det som regel mulig å legge enn store marginer, så hvorfor ikke gjøre det? Uansett; en helt herlig helg! Og nå ser det ut som kapteina er bitt av basillen og ser frem til både å betale for moroa og bidra til vedlikeholdet :-/... Ja helga var bra den og marginen var det ikke noe å si noe på slik jeg tenker. Men beste av alt er jo at kapteina skal betale og bidra...... Slik er det blitt her i huset også. I går så ville hun til og med legge til kai, så dette går riktig vei! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Vel, alt er relativt. Min erfaring er at de altid går det remmer og tøy kan holde. De mest stressa båtførere på sjøen må være de som fører seilbåter for motor. ... for ikke å snakke om de som kommer pesende i kajakk og robåt ... jaja ... detta har vi ergra oss over i lang tid skjønner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Du milde, ja de går jo kjempefort ... Jeg tror tilogmed at jeg får presset den opp i svimlende 7 knop. Dersom jeg kan stålsette meg til å utholde skakinga og ristinga. Må være fryktelig irriterende for apeloftkapteiner. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg tror tilogmed at jeg får presset den opp i svimlende 7 knop. Dersom jeg kan stålsette meg til å utholde skakinga og ristinga. Må være fryktelig irriterende for apeloftkapteiner. Hehe, ja, jeg pleier å starte motoren for å få *ned* stressnivået, f.eks. når jeg skal legge til Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg tror tilogmed at jeg får presset den opp i svimlende 7 knop. Dersom jeg kan stålsette meg til å utholde skakinga og ristinga. Må være fryktelig irriterende for apeloftkapteiner. Mulligan, du vet da at den engelske betegnelsen er Crow Nest? Men sikten derfra er den beste slik at det blir lettere å bedømme potensielle situasjoner.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
REM Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Dersom jeg kan stålsette meg til å utholde skakinga og ristinga. Må være fryktelig irriterende for apeloftkapteiner. Ikke irriterende for apeloftkapteiner i det hele tatt. Som jeg sa lenger oppe. "Greit for oss egentlig, ingen av disse skaper bølger eller annet ubehag som vi merker i særlig grad." Det som forundrer meg er at seilbåtførere for motor altid synes å måtte gå det remmer og tøy kan holde, slik at det både skaker og rister og hyler i bånnborda. Mitt råd er, slakk ned et par knop, senk skuldrene og nyt turen i et bedagelig tempo. Det er godt både for båten og for blodtrykket til kapteinen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Må være fryktelig irriterende for apeloftkapteiner. Hvilket nivå har vi ramla ned på nå Mulligan? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
quantumduck Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) Ikke irriterende for apeloftkapteiner Marsjer riktig nok 0.3 kn raskere enn deg, men oppfatter det som svært avslappende, memindre jeg faktisk har det travelt. Ikke går det vesentlig langsommere enn de andre seilbåtene som går for motor heller, syns jeg, så jeg føler meg ganske representativ. Dette er vel hva man blant motorbåtførere kaller snekkefart? Dvs. lav hastighet hvor det er god tid til å reagere og ta beslutninger, dvs. alt ligger tilrette for lavt stressnivå. Jeg tror feilslutningen din skyldes at seilbåter stort sett er utstyrt med langt mindre motorer enn typiske motorbåter, av kostnads- plass- og vekthensyn, fordi skroghastigheten er begrenset uansett, og fordi motor ikke er primærfremdriftsmidlet. Dermed har de rett og slett et høyere turtall v. marsjfart, enn din båt har. Det skyldes altså rett og slett helt naturlige, fysiske årsaker, og ikke en defekt i hodet til den som står ved rorer. Redigert 10.Juni.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Meg kan du gjerne kjøre foran baugen på i passende avstand. Skal ikke gi fingeren. Det finnes andre problemer her i verden enn dette. Fikk forresten fingeren ( + hornstøt) forleden da jeg kjørte på forkjørsvei og ikke stoppet for han som skulle ut på denne forkjørsveien. Fingeren sitter løst hos enkelte, berettiget eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Av og til fortjener man fingeren. :) alle har vi gjort det eller kommer til å gjøre det, meg selv inkludert. Og jeg er sikker på at både REM, Mulligan og sågar Poseidon har en gang i livet gjort en blunder som har kvalifisert til en finger. Men nå er det jo slik at vi lærer av handlinger, ikke direkte feil, man handlinger som kunne vært løst på en bedre måte. Hadde du sakket farten maks, før du gikk ut av plan, kjørt fulle trimflaps, idet du konkluderte med at dere var på kryssende kurs, så hadde du kanskje fått et vink i stede. Alternativet er jo å legge seg på parallell kurs, da ville han blitt innhentende fartøy og kommet i vikeplikt. Dette var din gråsone-situasjon, som sikkert gir mange fine og trygge manøvere fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Vel, alt er relativt. Min erfaring er at de altid går det remmer og tøy kan holde. De mest stressa båtførere på sjøen må være de som fører seilbåter for motor. Hvor fort vil du anslå disse seilbåtene til å gå i forhold til dine 6,2 knop? 6,3 knop? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) Disse seilbåtene går oftest i 6,5 knop. Jeg vet, for jeg "kjører om kapp" med dem hele tiden Problemet er nok at noen av de ikke klarer omstillingen fra seil til motor.....tenker kanskje ikke over at de har blitt "motorbåter" uten seilet oppe. Redigert 10.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Enzo Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Av og til fortjener man fingeren. :) alle har vi gjort det eller kommer til å gjøre det, meg selv inkludert. . Pffff! Snakk for deg selv, det finnes også de som aldri har gjort feil :-) "himler lett med øynene og stryker hånda gjennom håret " Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Var det deg jeg vinket på utafor Slagen en plass Enzo? Det sto Enzo på seilbåten, og jeg kom med en stor rød båt på styrbordsiden din Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Adi Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Fikk også fingeren fra en i helgen, men her kom jeg fra styrbord og han (en skjærgårdsjeep) i 20knt. + inn fra barbord. Jeg så han lenge og så at han kom til å passere bak meg, men da fruen så bak sa hun at han viste finger. Dette var midt-fjords og ingen andre båter i nærhet. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Det handler om å gi tydelig signal om hva du tenker å gjøre for å unngå sammenstøt. Derfor skal du endre kurs og gå bak samt evt også senke farten om nødvendig. Fingeren kom nok pga usikkerhet, tenker jeg. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Adi Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hadde stø kurs og fart lenge før han kom til syne og han hadde også stø kurs. Jeg hadde han hele tiden under oppsikt og passerte forran han med ca.100meter. var litt forundret over at han ikke sakket av når han tok hekkbølgene mine, men det er mulig at fingen kom pga. hekksjøen. Var 3-4nm fra land. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 da har du ditt på det tørre vil jeg si Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Poseidon Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) .... Og jeg er sikker på at både REM, Mulligan og sågar Poseidon har en gang i livet gjort en blunder som har kvalifisert til en finger. ... Ja, det kan jeg iallefall for min del bekrefte, uten det minste forbehold :saint: Minst en av disse blunderne var en "Regel 15" situasjon som har brent seg fast for evig og alltid. Jeg er fortsatt flau når jeg tenker tilbake - selv om skjedde for temmelig nøyaktig 50 år siden .... Selvfølgelig har jeg også noen ferskere, og med et tusentalls timer på sjøen hvert år blir det rikelig anledning til å lære av de feil man gjør Redigert 10.Juni.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.