sap_2000 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Når jeg blir passert for nærme av båt på paralell kurs med trawleren er det ikke alltid hensiktsmessig å foreta en brekksladd for å møte bølgene. Pleier da like før bølgene når meg å vri båten 30 grader elns slik at man får sjøen skrått inn aktenfra isteden. Null rulling og null stamping slik man kan få om man møter de head-on. Senker samtidig farten litt slik at bølgene passerer ila 10 sekunder, så tilbake på opprinnelig kurs og fart uten irritasjon i sinnet :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lingefan Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) Om båten jeg viker for går så sakte at det er risiko for fiskesnøre går jeg foran i tilfelle noe henger bak båten. Vil ikke ha sånt i drevet, og vil ikke kutte snøret. Så om båten man viker for går under 5 knop går jeg foran, ellers går jeg oftest bak. De aller fleste er flinke, men jeg møter en del arrogante seilere som tydeligvis mener de har påkjørsrett. At jeg skal vike er greit nok, men de endrer kurs så ofte når de krysser i smale sund at jeg i stedet holder stø kurs. Noen blir sure av sånt. Redigert 11.Juni.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
deepblue Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Hadde en lignende episode der eg nok hadde vikeplikt, eller? Eg tar i 25 knop igjen en seilbåt som går for motor i ca 6-8 knop. Han har holdt stø kurs lenge paralellt med meg, og med tanke på min kurs videre går eg forbi han på hans babord side med ca 20-30m avstand.Når eg har baugen min ca på høyde med hekken på hans båt velger han å legge over 90 grader mot meg. Det går heilt fint, eg er rolig, han viser fingen og peiker og rister på hodet som om eg var heilt idiot.... Mulig kom overraskende på han, men det er vel vanlig å kikke over skulderen før du endrer kurs så radikalt?? Ingen fare på ferde akkurat, men en situasjon du husker.... Dette var midt på fjorden omtrent ved Fleslandskaien utenfor Bergen, med lite eller ingen båter i nærheten, og generellt god plass og vindstille.... Skulle du vise fram båten eller?, god plass og vindstille da drar vi forbi så nærme som mulig.... Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Ser at avstanden her er det som blir kommentert, mulig det var 50-60 meter, men poenget mitt var ikkje det, poenget var det med vikeplikt i situasjonen. Det var rikelig avstand både mtp bølger og plass til manuvrering. Etter 12 år på sjøen i større båt har eg aldri vært oppi situasjoner som dette, og vurdere føler eg slike ting greit. Men ser at 25 meter er knapt, men som sagt, det var ikkje det som var poenget her. Eg vart litt i stuss om vikeplikt i en slik situasjon. Om han tverrer for å parere bølgen, så fulgt han den i så fall helt til kaien, for han fortsatte nemelig i samme kurs etterpå..... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Denne saken har vel egentlig to sider; var det riktig å øke farten for å gå foran og var det riktig (respons) å vise fingeren. Punkt to er formodentlig en konsekvens av punkt en. Føler man det riktig å speede opp for å passere i god nok avstand til kryssende trafikk som man plikter å vike for har man etter mitt syn forholdt seg feil til situasjonen. Man burde på et tidligere tidspunkt svingt mot styrbord og vist at man hadde til hensikt å gå bak. Om nødvendig justere farten ned. Båt fra styrbord reagerte på situasjon og hvordan trådstarter håndterte denne, hvilket han er i sin fulle rett til, og trolig hadde noe rett i. Jeg vil si det slik at hvis han følte det slik så var det slik. Bruk av fingeren har jeg ikke særlig sans for, men en lett hoderisting kan være på sin plass. At båt om styrbord holdt kurs og fart er vel riktig av ham å gjøre så den saken er avklart. Joda, klar over at man ikke har påkjørselrett, eller sågar plikt, osv, men det blir et litt annet tema og ikke en reel situasjon her etter hva jeg forstår. Når det gjelder avstand til andre båter så tror jeg at et målebånd ville ha vist at anslag her i diverse innlegg og tråder på ti meter trolig heller er nærmere femti meter. Selv tenker jeg alltid om jeg hadde klart å kaste en stor, eller en liten ball, over til den andre båten, og tenker da i all enkelhet at det er da snakk om 25 eller 50 meter sånn fra barneskolen av. Eller man tar egen båts lengde og ser hvor mange av egen båts lengde er det snakk om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Når jeg blir passert for nærme av båt på paralell kurs med trawleren er det ikke alltid hensiktsmessig å foreta en brekksladd for å møte bølgene. Pleier da like før bølgene når meg å vri båten 30 grader elns slik at man får sjøen skrått inn aktenfra isteden. Null rulling og null stamping slik man kan få om man møter de head-on. Senker samtidig farten litt slik at bølgene passerer ila 10 sekunder, så tilbake på opprinnelig kurs og fart uten irritasjon i sinnet :-) Ikke alltid gunstig å dreie 90 gr på. Men 30 gr aktenifra er max uheldig for min båt. For de fleste hekksjøer - med unntak for de mer enorme - er det gunstig for meg å få dem rett fra siden faktisk, båten ruller ganske lite og det blir mer en vertikal bevegelse opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 (redigert) Når det gjelder ordbruken i sjøveisreglene så kan det jo passe å nevne at "vikeplikt" forekommer kun en eneste gang, nemlig her: - - - - Det klinger kanskje fremmed for enkelte, men sjøveisreglene kan være ganske interessante både å lese og diskutere. Forskjellen på forkjørsrett og vikeplikt er ganske åpenbar (ingen har rett til noe som helst selv om andre har plikt til å vike), men at ordet vikteplikt (også) knappest forekommer visste jeg ikke. Hvori ligger forskjellen mellom "vikeplikt" og "holde unna for" og tilsvarende formuleringer? Redigert 11.Juni.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Tror egentlig jeg vil konkludere at hvis noen viser deg fingeren er det fortjent. Hvis man oppfører seg skikkelig kan jeg nesten garantere at ingen viser deg fingeren. Har ikke hørt om noen som har vist fingern til en tresnekke i sakte fart (hvis de ombord ikke er fulle da). Jeg synes det er viktig å oppføre seg på en måte ingen andre blir plaget av. Har litt dårlig samvittighet for å ha seilt gjennom noen trange sund (før vi fikk motor i seilbåten). Ellers prøver jeg å være hensynfull både i seilbåt og motorbåt. Min påstand er hvis noen viser deg fingeren er det mange andre du har irritert som ikke viser det. Da er ikke oppførselen riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 (redigert) Siden det er snakk om fingeren, så var det en Norsk skøyte som burde hatt den for noen dager siden. Da vi passerte Gullholmen for noen dager siden (i leia), kom det inn en skøyte 90 grader fra Babord, istedet for å slakke av ga han full gass for å komme foran baugen min og inn til kaia. Så jeg måtte gi full gass akterover for ikke å tre han på baugspydet mitt. Redigert 11.Juni.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Situasjonen her er ei pinsehelg med knallvær i Indre Oslofjord. De fleste som er ute med båt har vært hos båtforhandler og kjøpt en båt for å komme "utpå" eller på "øya". De har liten kjennskap til eller interesse for Sjøveisreglene. De har hørt av det evinnelige gnålet fra media at de skal vike for "nyttetrafikken". Sier du Regel 17 til dem, blir du møtt med et tomt blikk. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Så sant, så sant... Er nok ikke bare regel 17 som er ukjent desverre ... Og det er ikke få av dem heller.... Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Vilma Benita Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Interessant tråd. Jeg hører til de som synes Frissy er modig og lærevillig når han tar opp saken på denne måten. Flere har vært inne på dette med Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig (eller noe sånt). Eller for å ta relevant del av Sjøveisreglene: Regel 8. Manøver for å unngå sammenstøt "(a) Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap. (b) Enhver forandring av kurs og/eller fart for å unngå sammenstøt skal, såfremt omstendighetene tillater det, være så stor at den er helt tydelig for et annet fartøy som ser den eller observerer den på radar. En rekke små forandringer av kurs og/eller fart bør unngås. ..." Jeg vil anta at fingeren i trådstartets innliegg først og fremst er en reaksjon på dette. Det er ikke noe i veien for å gå forenom et fartøy man skal holde av veien for som sådan, og i et trangt farvann med flere samtidige fartøy å forholde seg til må man innimellom det, men da med så god margin at også det andre fartøyet kan føle seg trygg i situasjonen. Jeg hadde en tilsvarende situasjon på lørdag formiddag, på vei hjem fra Tønsberg med nybåten. Ligger øst i fjorden utenfor Moss, og har nettopp lagt meg et stykke lenger styrbord for å gå bak Bastø-Fosen ferga. Det kommer en seilbåt over fjorden på vei hjem fra Horten til Moss etter Færderseilasen (og da altså på min babord side). Begge båter er seilbåter for motor. For meg fremstår det som om båtene er på kollisjonskurs, og den andre båten viser ikke tegn til å endre kurs. Jeg vil anslå at det er under 50 meter avstand mellom båtene før det blir klart for meg at han vil gå foran, jeg har på det tidspunktet hånda på gasspådraget for å være klar til å slakke av. Båten passerer kanskje 10 meter foran oss, ikke mye klaring når begge båtene er lengre enn det. Men fingeren holder jeg meg for god til, så jeg nøyer meg med litt hoderisting når han passerer. Mulig situasjonen var tydelig for den andre båten, og han så at han ville gå foran, men den var ikke tydelig for oss. Jeg har vel mest følelsen av at fyren fremdeles var i regattamodus, der man gjerne opererer på litt trangere marginer. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
pacuare Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Med trening er det ikke noe problem å se om en går foran eller bak (hvilken vei beveger land seg på bak båten). Men 10 meter klaring når det ikke er regatta?? Jeg hadde endret kurs selv om det er andre båten som har vikeplikt. Tidelig og tydlig nok. Bruker aldri gass til å vike, en korreksjon på kurs er mye mer effektivt. Hadde det blitt kollisjon så mener jeg at det hadde vært like mye din feil som den andre båten. Midtfjors unngår man kollisjon og tette situasjoner. Det er mange som går med autopilot og dårlig utkikk. Ikke noen grunn til å havne i en tett situasjon. Det verste som kunne skjedd her er hvis båten som kom fra Horten plutselig så deg og prøvde å gå bak. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Med trening er det ikke noe problem å se om en går foran eller bak (hvilken vei beveger land seg på bak båten). Men 10 meter klaring når det ikke er regatta?? Jeg hadde endret kurs selv om det er andre båten som har vikeplikt. Tidelig og tydlig nok. Bruker aldri gass til å vike, en korreksjon på kurs er mye mer effektivt. Hadde det blitt kollisjon så mener jeg at det hadde vært like mye din feil som den andre båten. Midtfjors unngår man kollisjon og tette situasjoner. Det er mange som går med autopilot og dårlig utkikk. Ikke noen grunn til å havne i en tett situasjon. Det verste som kunne skjedd her er hvis båten som kom fra Horten plutselig så deg og prøvde å gå bak. Bevegelse av land forutsetter at det er land sånn noenlunde nært bak båten å måle etter, det var det ikke her. Og mine valg til selv å gjøre kurskorreksjoner var begrensede. Før vi kom i nærsituasjon hadde jeg ferga å vike for. Og når nærsituasjonen oppsto kunne jeg ikke: 1: Øke farten. Jeg lå allerede på marsjfart, og å presse motoren til maks hadde ikke utgjort store forskjellen på kort tid. 2. Vike til babord og gått bak det andre fartøyet. Å endre kurs til babord med kollisjonsfare på sin babord side er en sikker oppskrift på katastrofe. 3. Å slå av på farten kunne skapt problemer dersom det andre fartøyets plan var å gå bak meg. Mitt valg ble da å ha beredskap for å bremse ned farten dersom det skulle bli nødvendig. Nå var det aldri reell kollisjonsfare, nettopp fordi jeg hadde slik beredskap. Men jeg er enig i at skylden trolig hadde blitt delt dersom det hadde smelt. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Bay_liner Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 (redigert) Interessant tråd. Jeg hører til de som synes Frissy er modig og lærevillig når han tar opp saken på denne måten. .............................................................................ar i regattamodus, der man gjerne opererer på litt trangere marginer. Frissy gjorde vel alt riktig han det er bare det at han ikke tok høyde for Murphy eller Mulligan eller hva han het.... Redigert 16.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ola.dunk. Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Hm. 5 sider, de fleste innlegg imot, hva mener du han gjorde riktig? Sitér dette innlegget Using Tapatalk Link to post
Bay_liner Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Ut fra hans forutsetninger og vurdering handlet han vel riktig selv om de fleste av oss ville sagt nei, nei og fy, fy ..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ola.dunk. Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Sorry. Tok den litt sent :) Sitér dette innlegget Using Tapatalk Link to post
ivar Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) Med trening er det ikke noe problem å se om en går foran eller bak (hvilken vei beveger land seg på bak båten). bedre å bruke peiling med et punkt i egen båt. Holder peilingen seg konstant så er dere på kollisjonskurs. Fra båtførerprøven: Hvordan avgjøre om det er fare for sammenstøtSjøfartsreglenes regel 7 innledes slik: "Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt."Når vi nærmer oss et fartøy på kryssende kurs kan vi avgjøre om det er fare for sammenstøt ved å legge merke til i hvilken retning vi har det andre fartøyet. Dersom vi etter ett minutt eller to, mens vi beholder samme kurs og med samme fart, fortsatt har det andre fartøyet i samme retning, betyr det at vi er på kollisjonskurs.Retningen til det andre fartøyet kalles "peiling". Vi tar en slik peiling ved å legge merke til hvordan vi ser det andre fartøyet i forhold til deler av vår egen båt. Figur 3.1 Peiling til fartøy på kryssende kurs tas ved å legge merke til hvor vi ser fartøyet i forhold til detaljer på vår egen båt Dersom peilingen ikke endrer seg, betyr det at vi kommer til krysningspunktet samtidig. Dersom peilingen beveger seg framover på båten vår, vil det andre fartøyet passere foran oss. Trekker peilingen seg akterover, vil det være vi som når krysningspunktet først og vi vil altså passere foran den andre.Mens disse observasjonene tas, må vi være nøye med at vår egen båt holder stødig kurs og fart. Figur 3.2 Hvis peilingen holder seg konstant er det fare for kollisjon Redigert 17.Juni.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dante Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 I går holdt jeg stø kurs sørover og så en seilbåt for motor komme inn fra babord - jeg så allerede 2 minutter før at vi var på kollisjonskurs. Holdt stødig kurs og seilbåten gjorde ingenting. Når jeg nærmet meg sto allerede skipperen og vise meg fingeren før jeg passerte foran baugen. Det virker som mange med seilbåt ikke skjønner reglene når de går for motor. Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 I går holdt jeg stø kurs sørover og så en seilbåt for motor komme inn fra babord - jeg så allerede 2 minutter før at vi var på kollisjonskurs. Holdt stødig kurs og seilbåten gjorde ingenting. Når jeg nærmet meg sto allerede skipperen og vise meg fingeren før jeg passerte foran baugen. Det virker som mange med seilbåt ikke skjønner reglene når de går for motor. Er vel ikke akkurat noen mindre av de med motorbåt som mangler noen kunnskaper... men ok. Kan tenke meg at han i seilbåten ikke ga deg fingeren for selve situasjonen men kansje bølgemaskinen akter på skuta di? Om du var 2 minutter ute å så at dere var på kollisjonskurs så kunne vel kansje du med din Bavaria, som så flott av bildet ditt går rimelig kjapt gjort en kurs endring på noen få grader og passert med god margin uten at en situasjon oppstod. En Seilbåt selv for motor går så sakte at koreksjon av kurs gjerne skjer noe senere en med en hurtig gående motorbåt. Innen kapteinen på seilbåten kom til punktet hvor han kunne begynne å tenke på kurs endring så hadde du nok allerede endret din, å strengt talt. Jeg personlig tar heller bølgene inn forfra en bakfra. Men, jeg var jo ikke der. Så kan vel ikke dømme hverken deg eller Seilbåten. Men hadde du 2 hele minutter på deg så ja... det burde kansje ikke vært en situasjon? Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Det virker som mange med seilbåt ikke skjønner reglene når de går for motor. Det virker også som mange motorbåtførere ikke skjønner reglene når de går for motor. Og mange seilbåtførere ikke skjønner reglene når de seiler ... Har faktisk ikke klart å opparbeide meg noe særlig inntrykk av hvilken gruppe som strever mest med å manøvrere fartøyet sitt. Tror faktisk det henger mest sammen med erfaring, og der starter alle på bar bakke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Huff de fæle seilbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Men hadde du 2 hele minutter på deg så ja... det burde kansje ikke vært en situasjon? I prinsippet er det vel slik at den som ikke har vikeplikt skal holde stø kurs og fart? Og hvordan henger det egentlig sammen med å vise hensyn? De ytterst få gangene jeg har stått til rors i hurtiggående motorbåt har det falt naturlig å styre utenom saktegående fartøy, uavhengig av vikeplikt, det er jo som oftest (trur eg :o) veldig liten kursendring som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.